شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 1:10:23 PM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:70905
  • زمان انتشار:يکشنبه 27 اسفند 1402-13:0
  • کاربر:

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: امسال سرمایه گذاری در بخش صنعت و معدن استان نسبت به سال قبل ۳۰ درصد رشد داشته است.
رشد ۳۰ درصدی سرمایه‌گذاری در صنعت و معدن خراسان جنوبی

به گزارش بیرونیت به نقل از ایرنا، احمد آریافر روز یکشنبه در نشست خبری اظهار کرد: مزیت اصلی خراسان جنوبی معدن است و در زمینه صدور اکتشاف معادن با ۱۳۲ فقره در سال جاری رتبه اول را کسب کردیم.

وی افزود: در زمینه صدور گواهی کشف معادن با ۳۹ فقره رتبه دوم و صدور پروانه‌های بهره‌برداری با ۴۰ مورد رتبه پنجم را به دست آوردیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: امسال برای ۴۳۵ نفر در حوزه معدن با صدور پروانه‌های بهره‌برداری معدنی اشتغال ایجاد شد.

وی بیان کرد: شاخص سرمایه‌ گذاری در زمینه صنعت براساس جواز تاسیس در استان ۲۸۳ درصد رشد داشته و در مجموع سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت و معدن نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد رشد افزایش یافته است.

آریافر افزود: از ابتدای سال جاری پنج هزار واحد صنفی با اشتغال ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر در استان ایجاد شده اما اگر به دنبال تولید هستیم رشد این واحدهای صنفی خیلی منطقی نیست.

وی با اشاره به ۹۰۰ مصوبه رفع موانع تولید در استان و اینکه ۵۷ درصد آنها محقق شده است گفت: در یک سال گذشته با توجه ویژه به رونق تولید، ۱۸۸ جلسه رفع موانع تولید در استان برگزار شد که در برگزاری جلسات رتبه برتر کشور را کسب کردیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: احیای ۱۸ واحد صنعتی و ۲۸ معدن از دیگر اقدامات انجام شده در سال جاری بوده که در این راستا به ترتیب رتبه اول و دوم کشوری به خراسان جنوبی تعلق گرفته است.

وی افزود: دهه فجر امسال از مجموع ۳۸ همت ارزش اقتصادی طرح های افتتاحی استان، ۲۱ همت متعلق به بخش صنعت و معدن بوده یعنی ۵۵ درصد ارزش طرح‌های افتتاحی استان متعلق به این سازمان است.

آریافر عنوان کرد: علیرغم همه محدودیت‌ها اما این ظرفیت را در استان داریم که نگذاریم یک کیلوگرم مواد معدنی به صورت خام از استان خارج شود البته باید در این زمینه موانع پیش‌رو سرمایه گذاران را برداریم.

وی تصریح کرد: معتقدم در زمان حاضر معدن به صورت اسمی مزیت استان است و باید این موضوع در عمل زمینه ساز توسعه استان باشد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت مسئولیت اجتماعی و درآمدهای مشمول مالیات معادن و صنایع به نفع مردم و در راستای توسعه استفاده شود گفت: امسال چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال با انتقال پرونده‌ها و حساب مالیاتی نصیب استان شد.

وی افزود: امسال ۱۷۱ میلیون دلار صادرات کالاهای تولیدی خراسان جنوبی بوده که ۵۱ میلیون دلار بیشتر از تعهد استان است و این میزان صادرات از نظر ارزش ۸۱ درصد و از نظر وزن ۵۰ درصد رشد داشته است.

آریافر گفت: ظرفیت خروجی کل صادرات از گمرکات استان ۶۰۷ میلیون دلار بوده که به لحاظ ارزش ۴۲ درصد و از نظر وزن ۵۰ درصد رشد داشته است.

وی اضافه کرد: در سال جاری ۲ هزار و ۴۰۷ تماس با سامانه ۱۲۴ داشته ایم که منجر به تشکیل ۱۱۳ پرونده شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه از اواخر آذر ماه جلسات تنظیم بازار به صورت مرتب برگزار شده، بیان کرد: تنها سالی است که در زمینه تامین کالاهای اساسی در استان بحران و چالشی نداریم.

وی گفت: در قیمت های برخی کالاها در استان که در حوزه اختیار ماست و تاثیرپذیری از سطوح ملی ندارد تلاش شده که تغییر نداشته باشد.

آریافر با اشاره به اینکه میوه شب عید در استان از فردا ۲۸ اسفند با ۳۰ درصد تخفیف عرضه خواهد شد، بیان کرد: ۱۰۰ تن سیب و ۱۰۰ تن پرتقال تنظیم بازار ذخیره سازی شده است.

وی افزود: هر کیلوگرم سیب به قیمت ۲۰۰ هزار ریال و هر کیلوگرم پرتقال ۱۹۰ هزار ریال به مصرف‌کننده عرضه می‌شود که ۳۰ درصد زیر قیمت بازار است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از تشدید نظارت‌ها در ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: در تعطیلات نوروز نمایندگی‌های خودرو، مواد پروتئینی، مکانیک خودرو، قنادی‌ها، مؤسسات حمل و نقل و تمامی واحدهای صنفی به صورت کشیک باز خواهند بود.

وی با اشاره به ۱۷ هزار و ۱۰۸ بازدید از بازار استان در سال جاری، گفت: در این بازدیدها ۸۴۱ پرونده تخلف تشکیل شده است.

آریافر اضافه کرد: برای سال آینده هدف گذاری کردیم که انتقال پساب تصفیه خانه بیرجند را وارد فاز اجرایی کنیم، البته اجرای این طرح با اعتبار ۲۰ هزار میلیارد ریال به همت بخش خصوصی انجام خواهد شد.

وی گفت: اگر زیرساخت گاز، برق و آب بخش معدن و صنعت را در استان ایجاد کنیم، مشکلی در توسعه صنعتی استان نخواهیم داشت.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه تکمیل زنجیره ارزش مواد معدنی در سال آینده دنبال می‌شود بیان کرد: این موضوع را با اجرای اجرای واحدهای جوار معدنی باید محقق کنیم.

وی با بیان اینکه برخی واحدهای معدنی استان در سامانه کاداستر تعیین تکلیف نشده است افزود: تعداد زیادی از معادن بلاتکلیف هستند که پس گیری این معادن از افراد فاقد صلاحیت را شروع کردیم و سال آینده هم به جد ادامه خواهیم داد.

آریافر با اشاره به وجود هفت معدن طلا در خراسان جنوبی به ظرفیت بیش از ۶۴ میلیون تن که در سه واحد تولیدی شمش انجام می‌شود، بیان کرد: معدن طلای خونیک که عملیات اجرایی آن دهه فجر امسال آغاز شد در یک سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی گفت: در سال جاری از محل مسئولیت اجتماعی معادن ۸۵۰ میلیارد ریال در استان هزینه شده که هدف گذاری‌ها برای ساماندهی‌های اعتبار این بخش در دستور کار جدی ما قرار گرفته است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین