دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 شمسی /4/29/2024 11:07:58 AM
  • گروه مطلب:| گزارش| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:70834
  • زمان انتشار:سه شنبه 22 اسفند 1402-8:25
  • کاربر:
در پی بی‌توجهی دولت به اهمیت شورای آهن و فولاد مطرح شد

به باور کارشناسان توازن زنجیره به هم خورده است به این صورت که امروز گندله‌سازان در ضرر هستند، اما بخش آهن اسفنجی سود می‌کند.
تجمیع سود زنجیره فولاد در بخش آهن اسفنجی

بر همین اساس به باور کارشناسان به همت والای مدیران و همچنین سرمایه‌گذاران نیاز داریم تا بتوانند آینده‌نگری حداقل ۱۰ ساله‌ای را برای توسعه معادن و فولاد کشور داشته باشند، چراکه با دید کوتاه‌مدت نمی‌توان نه سرمایه‌گذاری کرد و نه به سود رسید. از طرفی، طی چند سال گذشته موضوع شورای آهن و فولاد نیز به طور مرتب مطرح شده، اما مورد اقبال قرار نگرفته و این در حالی است که انتظار می‌رفت دولت از موضوع شورای آهن و فولاد استقبال کند.

حل مشکل زیرساخت‌ها
رییس انجمن سنگ‌آهن ایران گفت: شورای آهن و فولاد می‌تواند مشکلاتی مانند زیرساخت‌ها و انرژی را برای ورود فعالان به سرمایه‌گذاری حوزه جدید بررسی کند. با اینکه بر همین اساس، کارشناسان فولادی سال‌ها به این موضوع اذعان می‌کنند، اما تا به حال، کمترین بازخورد از سیاستمداران مشاهده نشده است.
مهرداد اکبریان در خصوص وضعیت بازار فولاد کشور در روزهای اخیر مطرح کرد: امروزه شرایط صنعت فولاد به قدری تغییر پیدا کرده که گندله‌سازان در ضرر هستند، اما بخش بعدی آن در زنجیره که آهن اسفنجی قرار دارد، در حال سوددهی است. بر همین اساس، در چنین وضعیتی برای کسی که معدن، کنسانتره‌سازی، گندله‌سازی و آهن اسفنجی دارد، زیان بخش گندله به چشم نمی‌آید که موضوعی مرگ‌آور و شکننده است.
وی ادامه داد: بر همین اساس، به هوش بالا و ملی مدیران و همچنین همت کلان سرمایه‌گذاران نیاز داریم که در واقع مدیران کارخانجات و معادن کلان بتوانند آینده‌نگری حداقل ۱۰ ساله‌ای را برای توسعه معادن و فولاد کشور داشته باشند. از طرفی، طی چند سال گذشته موضوع شورای آهن و فولاد نیز به طور مرتب مطرح شده، اما مورد اقبال قرار نگرفته و این در حالی است که انتظار می‌رفت دولت از موضوع شورای آهن و فولاد استقبال کند.
رییس انجمن سنگ‌آهن ایران ادامه داد: شورای آهن و فولاد، شورایی است که تمام صنعتی‌ها، معدنی‎ها، پایین‌دستی، بالادستی و میان‌دستی همه در آن حضور دارند و مسائل موجود در این حوزه را می‌توان مطرح کرد و راهکاری برای آنها ارائه داد.
اکبریان اظهار کرد: می‌توان در این شورا مشکلاتی مانند زیرساخت‌ها و انرژی را برای ورود فعالان به سرمایه‌گذاری حوزه جدید بررسی کرد. بر همین اساس، کارشناسان فولادی سال‌ها به این موضوع اذعان می‌کنند، اما تا به حال، کمترین بازخورد از سیاستمداران مشاهده نشده است.
پیش‌تر مهرداد اکبریان درباره راه‌اندازی شورای آهن و فولاد گفته بود: هم‌اکنون ذخیره فولاد در کشور صاحب یک جا و محلی است که می‌توانند مسائل را در آنجا حل و فصل کنند. انجمن سنگ‌آهن ایران، انجمن تولید‌کنندگان فولاد و انجمن نوردکاران فولادی ایران سه انجمن بزرگ هستند که بالادست، میان‌دست و پایین‌دست در این زنجیره به عنوان اعضای اصلی شورا هستند. اکبریان افزود: قرار نیست این شورا محدود به همین سه انجمن و تشکل باشد، بلکه شعار شورا این است که تمام ذی‌نفعان حضور داشته باشند.
سرمایه‌گذاری در بخش معدن جزو سرمایه‌گذاری‌های بلند‌مدت و دستیابی به سود زمان‌بر است. به این دلیل که سرمایه‌گذاری در این بخش جزو سرمایه‌گذاری‌های بلند‌مدت و دیربازده است، بنابراین چالش‌ها در این حوزه بیشتر خود را نشان خواهد داد. متاسفانه از سال‌های گذشته حوزه معدن همچون سایر حوزه‌ها وضعیت پرتلاطمی داشته است؛ تحریم‌های خارجی، مشکلات نقل و انتقال مالی و بانکی و ضعف دسترسی به تکنولوژی روز، مشکل ورود به بازارهای بین‌المللی، موانع برای صادرات و مشکل تامین مواد اولیه وجود داشته است.

از طرف دیگر مساله‌ای که از تحریم‌های خارجی نیز بدتر است، بحث فقدان ثبات در سیاست‌های اقتصادی، صدور بخشنامه‌ها و دستور‌العمل‌های لحظه‌ای، بوروکراسی اداری، فساد، نبود بستر امن سرمایه‌گذاری، فرار مغزها و سرمایه از کشور‌، عوارض و مالیات و افزایش هزینه‌های برق و گاز‌… هستند که باعث شده نتوانیم به وضعیت مناسبی در بخش معدن دست پیدا کنیم.
مساله مهم جذب سرمایه برای بخش خصوصی است که بتواند به تحول و رونق دست پیدا کند. ازآنجایی که بخش خصوصی ناتوان است که به طور مداوم از منابع مالی خود هزینه کند و ۱۰۰ درصد سرمایه‌گذاری را از درآمد خود بپردازد؛ در نتیجه باید مجموعه‌های مختلف اقتصادی همچون بانک‌ها برای این عرصه تسهیلات درنظر بگیرند و تامین سرمایه را فراهم کنند.
یکی از موانع را می‌توان بحث عوارض صادراتی مطرح کرد. فعالان اقتصادی در انجمن‌های مختلف روی این نکته دست گذاشتند که در چارچوب این سیاست، حتی برای مواد معدنی که مصرف داخلی ندارد، با اعداد و ارقام بالا عوارض وضع شده که این امر خود نشان می‌دهد چنین تصمیمی از اساس دارای اشکال است. هرچند این اعداد اصلاح شده، اما هنوز معدنی‌ها قانع نشده‌اند. به نظر می‌رسد سیاستگذار عمدتا با هدف جلوگیری از خام‌فروشی نسبت به وضع عوارض سنگین اقدام کرده است، اما این در حالی است که این مسیر در کوتاه‌مدت و بلند‌مدت به نفع صادرات تمام نشد.

منبع: روزنامه جهان صنعت



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین