شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 11:02:54 AM

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه بعد از ورود سیمان به بورس‌کالا، بازار این محصول ساماندهی شد، گفت: در سال‌جاری عرضه بالای سیمان در بورس‌کالا را تجربه کردیم، ضمن اینکه قیمت سیمان فضای آرامی را تجربه کرد و تنش قیمتی در بازار وجود نداشت.
ساماندهی بازار سیمان بعد از ورود به بورس‌کالا

به گزارش بیرونیت، علی‌اکبر الوندیان در خصوص روند عرضه سیمان در بورس‌کالا در گفت‌وگو با «کالاخبر» بیان کرد: ورود سیمان به بورس‌کالا در سال ۱۴۰۰ موجب از بین رفتن فضای دلالی و رانت در این بازار شد؛ زیرا قبل از عرضه سیمان در بورس‌کالا فضای شفافی در این بازار وجود نداشت و بیشترین فرصت‌ها در دست دلال‌ها بود و رایزنی‌های عجیب و غریبی در این بازار شکل می‌گرفت و همیشه کارخانه‌های سیمان ازاین نظر تحت فشار بودند.

وی افزود: از سوی دیگر قبل از ورود سیمان به بورس‌کالا قیمت‌ها کاملا دستوری بود و تفاوت فاحشی بین قیمت کارخانه و بازار وجود داشت که این امر باعث شده بود فضای سوداگری و امضاهای طلایی شکل بگیرد و دلالان در این فضا جولان دهند. ضمن اینکه نقدینگی شرکت‌ها نیز با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده بود.

الوندیان گفت: بعد از ورود سیمان به بورس‌کالا، بازار این محصول ساماندهی شد؛ زیرا مهم‌ترین مزیت بورس‌کالا شفافیت بوده و در این بازار کلیه اطلاعات در دست خریدار و فروشنده است، به طوری که تولیدکننده می‌داند محصول خود را با چه قیمتی می‌فروشد و مصرف‌کننده نیز می‌داند چه نوع محصولی را با چه قیمتی خریداری می‌کند.

وی اضافه کرد: کارخانه‌ها نیز ارتباط مستقیمی با خریداران ندارند و محصولات شرکت‌های سیمانی در بستر شفاف بورس‌کالا به فروش می‌رسد و در این صورت نقدینگی آنها به‌موقع تامین می‌شود. بنابراین کارخانه‌های سیمان بعد از عرضه در بورس‌کالا از لحاظ نقدینگی شرایط بهتری پیدا کردند. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با تاکید بر اینکه بزرگ‌ترین مزیت بورس‌کالا شفافیت است، اظهار کرد: در بورس‌کالا عرضه تحت نظارت دقیق بوده و مشخص است چه شرکتی محصول را به چه مقداری عرضه می‌کند و چه کسی با چه قیمتی خریداری می‌کند. ضمن اینکه ابزارهای خوبی در بورس‌کالا وجود دارد و تولیدکنندگان می‌توانند محصولات خود را عرضه کنند و مصرف‌کنندگان هم می‌توانند محصول مورد نظر خود را خریداری کنند.

قیمت سیمان نیز فضای آرامی را تجربه کرد و امسال تنش قیمتی در بازار وجود نداشت، ضمن اینکه امسال افزایش ظرفیت چشمگیری نسبت به سال گذشته ایجاد شد، به همین دلیل در سال‌جاری محدودیت کمتری را در برق تجربه کردیم و ۱۲‌درصد افزایش تولید، موجب افزایش عرضه در بورس‌کالا شد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین