شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 12:49:32 PM
نگاهی نو به نقش محوری فلز سرخ در رشد و پایداری جهانی

تولید جهانی به‌آرامی در حال بازگشت به سطوح مطلوبی است، گویا زندگی طبیعی باز هم در این حوزه آغاز شده است، همان‌طور که مثبت‌شدن شاخص مدیران خرید (PMI) در ژانویه نشان می‌دهد فلزات صنعتی، به‌ویژه مس، آماده سود‌‌‌دهی هستند.
مس؛ بخشی از آینده

مس یکی از دو فلزی بود که سال ۲۰۲۳ را با رنگ سیاه به پایان رساند و فلز دیگر طلا بود. این دارایی سیگنال صعودی «صلیب طلایی» را به نمایش گذاشت، با میانگین متحرک ۵۰روزه بالاتر از میانگین متحرک ۲۰۰روزه و در حال حاضر به نظر می‌رسد قیمت‌ها در محدوده ۸۴۰۰ تا ۸۶۰۰دلار در هر تن (متریک) ثابت شوند.
برخی از رهبران صنعتی پیش‌بینی می‌کنند که در ماه‌‌‌های آینده دستاوردهای بزرگی داشته باشند. رابرت فریدلند، بنیان‌گذار معادن ایوانهو، افزایش احتمالی قیمت مس را به ۹۵۰۰دلار در هر تن در سال‌جاری پیش‌بینی کرده است. این درخواست صعودی با ترکیبی از احتمال نرخ‌های بهره پایین‌‌‌تر در اواخر سال و افزایش تقاضا از سوی چین پشتیبانی می‌شود که وی تاکید می‌کند با وجود بازار متزلزل املاک و مستغلات این کشور، مصرف فلز سرخ را کاهش نداده است. در واقع، چین در سال ۲۰۲۳ بیش از هر سال دیگری مس خرید کرده و ۲۷.۵میلیون تن (جمعا) وارد کرد.

رابرت هفته گذشته به تلویزیون بلومبرگ گفت: «همه درباره بازار ضعیف املاک و مستغلات در چین می‌‌‌دانند، اما تقاضای نظامی، تقاضای امنیت ملی و تقاضای نظامی‌‌‌سازی بسیار بالاست.» معتقدم این امر بیش از حد کاهش تقاضای مس از سوی سازندگان املاک چین را جبران خواهد کرد.
رویترز گزارش می‌دهد که بخش املاک چین نشانه‌‌‌هایی از بهبود را نشان می‌دهد، با افزایش قیمت مسکن جدید با سریع‌‌‌ترین سرعت در دوسال و نیم گذشته و فروش زمین دولتی، در نهایت پس از ۲۳ماه مثبت شد. چین در اقدام اخیر خود با پمپاژ حدود یک‌تریلیون یوآن (۱۴۰میلیارد دلار) به اقتصاد به‌عنوان یک کاتالیزور عمل کرد که نویدبخش افزایش تقاضای مس است.

مس؛ فلز ترجیحی در انتقال انرژی‌‌‌های پاک
با این‌‌‌حال، جذابیت مس تنها محصول حدس و گمان بازار نیست، بلکه در نقش حیاتی خود در تقویت انتقال سبز ریشه دارد. براساس گزارش مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک‌‌‌ (CREA)، در سال ۲۰۲۳ انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر ۱۱.۴تریلیون یوآن (۱.۶تریلیون دلار) بیشتر از هر بخش دیگری به اقتصاد چین کمک کرد.

این غول آسیایی سال گذشته ۸۹۰میلیارد دلار در فناوری‌‌‌های انرژی پاک سرمایه‌گذاری کرد که از نظر اندازه مشابه تولید ناخالص داخلی سوئیس و ترکیه است. در حالی که بخش معدن اغلب خود را در تقاطع بحث‌‌‌های زیست‌محیطی می‌‌‌بیند، کارشناسان معتقدند مس به عنوان یک شرط مطلوب‌‌‌تر از فناوری‌‌‌های سنتی انتقال مانند باد و خورشید ظاهر می‌شود.

این امر به‌ویژه با توجه به اینکه فلز قرمز سال گذشته با را افزایش جزئی ۱.۲درصدی به پایان رساند قابل‌‌‌توجه است، در حالی که شاخص انرژی پاک جهانی S&P بیش از ۲۱‌درصد سقوط کرد. علاوه بر این، به نظر می‌رسد که اقتصاد جهانی بیش از آنچه بسیاری پیش‌بینی می‌‌‌کردند، در جایگاه مطمئن‌‌‌تری قرار دارد. با توجه به اینکه نرخ تورم در مسیر نزولی قرار دارد، احتمالا حداکثر تا اواسط سال شاهد کاهش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو خواهیم بود. این محیط اقتصادی برای صنایع وابسته به مس، از جمله خودرو و تولید کالاهای مصرفی، نوید خوبی دارد.

تولیدکنندگان جهانی در حال اصلاح
بخش تولید جهانی نیز نشانه‌‌‌هایی از نبض را نشان می‌دهد. شاخصPMI؛ JPMorgan Global Manufacturing در ژانویه به مرز خنثای ۵۰.۰ رسید و روند ۱۶ماهه از آمار زیر ۵۰ را متوقف کرد که نشان‌‌‌دهنده تثبیت در تولید جهانی است که یکی از کاربران مهم آن مس است. تولیدکنندگان آمریکایی امسال را با خوش‌بینی مجدد و افزایش تقاضا آغاز کردند.

شاخص PMI؛ S&P Global US Manufacturing در ژانویه به ۵۰.۷ صعود کرد که بالاترین سطح از سپتامبر ۲۰۲۲ بود. این تغییر مثبت به کاهش تورم و شرایط مالی مناسب‌تر، همراه با افزایش تعداد تولید و حقوق و دستمزد نسبت داده شد.

از سوی دیگر، موسسه مدیریت تامین ISM) PMI) تولیدی نشان داد که کارخانه‌‌‌های ایالات‌متحده –به‌سختی- هنوز در حالت انقباض هستند. شاخص PMI تولیدی در ژانویه ۴۹.۱ را به ثبت رساند که از ۴۷.۱ در دسامبر افزایش یافت و پانزدهمین ماه متوالی را نشان داد که این رقم زیر آستانه ۵۰.۰ بود.

مس، بیشتر از یک فلز
تلاقی انعطاف‌‌‌پذیری اقتصادی، تقاضای فزاینده از بخش‌‌‌های کلیدی و تجدید حیات در تولید جهانی تصویر قانع‌‌‌کننده‌‌‌ای را برای مس در سال ۲۰۲۴ ترسیم می‌کند. کارشناسان معتقدند این فلز نه‌تنها به‌‌‌عنوان ماده‌‌‌ای بااهمیت تاریخی است، بلکه به‌‌‌عنوان عنصری محوری برای پیشبرد مرحله بعدی پیشرفت اقتصادی و فناوری، آماده است. شاخص مدیران خرید (PMI) شاخص مهمی از جهت غالب روندهای اقتصادی در بخش‌های تولیدی و خدماتی است.

شاخص انرژی پاک جهانی S&P برای اندازه‌‌‌گیری عملکرد شرکت‌ها در کسب‌وکارهای جهانی مرتبط با انرژی پاک از بازارهای توسعه‌‌‌یافته و نوظهور، با تعداد مولفه‌‌‌های هدف ۱۰۰ طراحی شده است. در کسب‌وکارهای جهانی مرتبط با انرژی پاک هر دو بازار توسعه‌یافته و نوظهور برآورد می‌شوند.
منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین