شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 1:26:25 PM
صعود بهای میلگرد فولادی به کانال قیمتی ۲۵‌هزار تومان

بازگشت انتظارات تورمی به مسیر رشد و سوق دادن بخشی از سرمایه‌‌‌های سرگردان به بازار مقاطع طویل فولادی، زمینه صعود بهای میلگرد بورسی به کانال قیمتی ۲۵‌هزار تومان را فراهم کرد.
انتظارات تورمی؛ حامی نرخ میلگرد بورسی

با این حال رکود سنگین حاکم بر بخش ساخت‌‌‌وساز و وجود چالش‌‌‌های متعدد در مسیر صادرات، مانعی جدی در مسیر تثبیت نرخ میلگرد در این کانال جدید قیمتی است.
ظرف هفته ابتدایی اسفندماه، نوردکاران بالغ بر ۲۷۰‌هزار تن میلگرد فولادی را با قیمت پایه‌‌‌ای در بازه ۲۱‌هزار تا ۲۳‌هزار تومان در رینگ صنعتی بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران عرضه کردند که برای این میزان محصول تقاضایی بالغ بر ۱۵۴‌هزار تن از سوی مشتریان به ثبت رسید و در نهایت به فروش ۵۳‌هزار تن میلگرد فولادی از این بازار انجامید. به این ترتیب نسبت حجم معامله به عرضه در این رینگ حدود ۲۰‌درصد بود.

رکود سنگین حاکم بر بخش ساخت‌‌‌وساز باعث شده است تا رینگ مقاطع طویل فولادی ظرف دوسال اخیر با رکود سنگینی مواجه باشد. در عین حال بازار آزاد مقاطع فولادی با انباشت محصول مواجه است. در این شرایط افزایش نرخ ارز و بازگشت انتظارات تورمی به تنها پارامتری تبدیل شده است که توان تحریک مقطعی این بازار را دارد.

صعود مجدد نرخ ارز به کانال قیمتی ۵۷‌هزار تومان ظرف روز دوم اسفندماه و احتمال استمرار این رویه افزایشی تا پایان سال باعث شد تا به‌رغم رشد قیمت پایه مقاطع طویل فولادی، بر حجم فروش میلگرد فولادی از رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران افزوده شود.

میانگین نرخ فروش میلگرد از رینگ فیزیکی در روز دوم اسفندماه به ۲۳‌هزار و ۲۷۸تومان رسید که با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، بهای تمام‌شده این میلگرد به ۲۵‌هزار و ۴۵۰تومان می‌‌‌رسد. این در حالی است که ظرف همین روز میلگرد در بازار آزاد با نرخی در محدوده ۲۴‌هزار و ۸۰۰تومان معامله می‌‌‌شد.

به این ترتیب هر کیلوگرم میلگرد بورسی حدود ۷۰۰تومان گران‌تر از میلگرد در بازار آزاد شد. فروش ۵۳‌هزار تن میلگرد در رینگ فیزیکی بورس‌کالا با نرخی بالاتر از بهای آن در بازار آزاد نشان‌دهنده ذهنیت افزایش قیمت میان خریداران است. البته با توجه به نزدیکی به روزهای پایانی سال، احتمال رشد بهای مقاطع طویل فولادی در میان‌مدت به‌شدت مطرح است.
منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین