شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 10:11:13 AM
نمودارها نشان داد؛

گزارش جدید موسسه گریفیت آسیا که واحدی از دانشگاه گریفیت استرالیاست، نشان می‌دهد که ده سال پس از راه‌اندازی طرح کمربند و جاده چین BRI مشارکت تجمعی با حدود ۶۳۴ میلیارد دلار قراردادهای ساخت و ساز و ۴۱۹ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری غیر مالی به بالای ۱ تریلیون دلار رسیده است.
ثبت رکورد سرمایه‌گذاری در معادن ابتکار کمربند و جاده چین

به گزارش بیرونیت به نقل از روابط عمومی ایمپاسکو، در این گزارش آمده است که سال ۲۰۲۳ نخستین بار بود که بیش از ۵۰ درصد از مشارکت ابتکار کمربند و جاده از طریق سرمایه‌گذاری‌هایی انجام شد که در آن سرمایه‌گذاران چینی در مقابل قراردادهای ساخت و ساز، سهام خود را در اختیار می‌گرفتند در حالی که این سهام پیشتر از طریق وام‌های ارائه شده توسط موسسات مالی یا پیمانکاران چینی تامین مالی می‌شوند و اغلب با تضمین‌های کشور میزبان همراه است.

سال گذشته آفریقا با کسب رتبه اول با جهش ۱۱۴ درصدی در سرمایه‌گذاری و جهش ۴۷ درصدی در پروژه‌های ساختمانی این قاره هدف پروژه‌های ابتکار کمربند و جاده قرار گرفت؛ همچنین سرمایه‌گذاری در آمریکای لاتین و حوزه کاراییب هم در سال گذشته دو برابر شد.


بر اساس این مطالعه، سرمایه‌گذاری مربوط به ابتکار کمربند و جاده چین در فلزات و معادن در سال ۲۰۲۳ به ۱۹.۴ میلیارد دلار رسید که جهشی ۱۵۸ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ و بالاترین رکورد در تاریخ است.

سرمایه‌گذاری در مواد معدنی و فلزات بر روی انتقال انرژی سبز متمرکز شده و مس سهم بزرگی از اعلامیه‌های پروژه‌های جدید در سال گذشته را به خود اختصاص داده و به دنبال آن هزینه‌های قابل توجهی برای لیتیوم، نیکل و اورانیوم تحت مدیریت ابتکار کمربند و جاده قرار گرفت.

به غیر از تاسیسات جدید عظیم فرآوری مس در عربستان سعودی، سرمایه‌گذاری‌های معدنی در اندونزی و کشورهای مختلف آفریقا و آمریکای جنوبی متمرکز شد.

به عنوان مثال می‌توان به سرمایه‌گذاری‌های یکپارچه سازی توسط بزرگترین سازنده باتری در جهان اشاره کرد که سهامی را برای امتیاز استخراج نیکل در اندونزی خریداری کرد.

پروژه‌های لیتیوم در مالی سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی از جمله جیانگشی، گانفنگ و هاینن ماینینگ را جذب کردند در حالی که جه‌جیانگ هوایو کبالت یک کارخانه پردازش لیتیوم را در زیمبابوه راه‌اندازی کرد.

بر اساس این گزارش، سرمایه‌گذاری پایین دستی در تولید باتری و خودروهای الکتریکی نیز افزایش یافت و به نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار رسید. بزرگترین سرمایه‌گذاران تحت مدیریت ابتکار کمربند و جاده در سال گذشته بیش از ۱۵ درصد و در رتبه دوم شرکت زیجین با ۱۱ درصد قرار گرفت.

جه‌جیانگ هوایو کبالت تقریبا ۹ درصد از کل سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص داده در حالی که شرکت مولیبدن چین و مین متالز هر کدام ۵ درصد به اضافه سهم ۹۲.۴ میلیارد دلاری کل سرمایه‌گذاری‌های سال ۲۰۲۳ را در اختیار داشتند.

موسسه گریفیت آسیا در سال ۲۰۲۴، رشد بیشتر تعامل چینی از طریق ابتکار کمربند و جاده با تمرکز قوی بر مشارکت کشورها در انرژی‌های تجدیدپذیر، استخراج با پشتوانه منابع و فناوری‌های مرتبط از جمله باتری‌های خودروهای الکتریکی را پیش بینی کرده است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین