شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 10:09:14 AM
بازار جهانی فولاد چشم‏‏‌انتظار مشتریان چینی است

پایان تعطیلات سال نو چینی و پیش‌بینی افزایش تقاضا برای محصولات چینی نیز نتوانست به افزایش قیمت سنگ‌آهن کمک کند و از این‌رو قیمت سنگ‌آهن در کانال کاهشی قرار گرفته است. از طرفی کاهش قیمت مسکن در چین و کاهش تورم در اقتصاد این کشور ازجمله مولفه‌‌‌های موثر در نزولی شدن قیمت‌ها به حساب می‌‌‌آیند.
ادامه روند نزولی قیمت سنگ‌آهن

قیمت‌‌‌ سنگ‌آهن در روز دوشنبه ۱۹فوریه به دلیل اینکه معامله‌‌‌گران پس از افزایش سهام و کاهش حاشیه‌‌‌های فولادی با امید به افزایش تقاضا در چین پس از تعطیلات یک‌هفته‌‌‌ای سال نو چینی، موضع محتاطانه‌‌‌ای اتخاذ کردند، کاهش یافت و از این‌رو پرمعامله‌‌‌ترین قرارداد سنگ‌آهن ماه مه در بورس‌کالای دالیان چین نسبت به اوایل جلسه تغییر مسیر داد و معاملات روزانه را با ۰.۵۲‌درصد کاهش با رقم ۹۵۱.۵یوآن معادل ۱۳۲دلار به ازای هر تن به پایان رساند.

همچنین سنگ‌آهن معیار ماه مارس در بورس سنگاپور با ۲.۹۱‌درصد کاهش به ۱۲۷.۴۵دلار به ازای هر تن رسید که بخشی از آن به دلیل محو شدن شرط کاهش زودهنگام نرخ‌های آمریکا در بحبوحه قیمت‌های تولیدکننده ایالات‌متحده در ژانویه قوی‌‌‌تر از حد انتظار بود. معیار سنگاپور پس از آنکه در تعطیلات سال نو چینی بورس‌‌‌های چین بسته شدند، بیش از ۳‌درصد افزایش یافت و بعد از آن کاهشی شد.

این کاهش شدید قیمت خارج از انتظار بود؛ چراکه کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند قیمت‌ها تثبیت خواهد شد. از طرفی افت شدید در بازار زغال‌سنگ ممکن است به اعتماد بازار ضربه بزند و قیمت سنگ‌معدن را نیز کاهشی کند.

داده‌‌‌های موسسه مشاوره Mysteel نشان می‌دهد که موجودی سنگ‌آهن در بنادر اصلی چین مورد بررسی قرار گرفت و طی تعطیلات حدود ۴‌درصد افزایش یافت و تا روز ۱۸فوریه به ۱۳۶.۷۶میلیون تن رسید، در حالی که سودآوری در میان کارخانه‌‌‌های بررسی‌‌‌شده به ۲۵.۵۴‌درصد کاهش یافت. قیمت سنگ معدن دالیان در اوایل روز ۱۹فوریه افزایش یافت که به دلیل چشم‌‌‌انداز محرک‌‌‌های بیشتر پس از این است که لی چیانگ، نخست‌وزیر چین روز یکشنبه از ادارات زیرمجموعه کابینه خواست تا برای افزایش اعتماد و انتظارات عمومی کار بیشتری انجام دهند.

پس از اینکه برخی کارخانه‌‌‌های فولاد در هبی، شمال چین و شاندونگ، شرق چین قیمت‌های تهیه کک خود را از روز دوشنبه بین ۱۰۰ تا ۱۱۰یوآن در هر تن کاهش دادند، سایر مواد فولادسازی در DCE نیز متضرر شدند. بنابراین قیمت زغال‌سنگ کک و کک به ترتیب ۴.۶‌درصد و ۳.۲‌درصد کاهش یافت.
معیارهای فولاد در بورس آتی شانگهای متفاوت بود. میلگرد ۱.۰۷درصد و کویل نورد گرم ۰.۸۸‌درصد کاهش یافت، در حالی که مفتول ۰.۵۲‌درصد و فولاد ضد زنگ ۰.۵۵‌درصد افزایش یافت. بررسی قیمت سنگ‌آهن در بورس فلزات لندن طی روز سه‌‌‌شنبه ۲۰فوریه نشان می‌دهد که سنگ‌آهن در کانال افزایشی قرار گرفته و به ۱۲۹.۵دلار به ازای هر تن رسیده است.

سنگ‌آهن از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون حدود ۹.۱۲‌درصد با کاهش قیمت همراه بوده است. همچنین بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد سنگ‌آهن در ماه مه سال ۲۰۲۱ به بیشترین قیمت رسیده و در کانال ۲۲۹.۵۰دلار به ازای هر تن قرار گرفت.
منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین