پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403 شمسی /5/9/2024 5:23:46 PM
تحلیل‌گران بررسی کردند؛

مس رشد هفتگی خود را افزایش داد چرا که برخی تحلیل‌گران پیش‌بینی کردند که بازار به زودی می‌تواند افزایش سود قاطعانه‌ای داشته باشد زیرا سرمایه‌گذاران نزولی ناچارند از شرط بندی‌های سنگین علیه این فلز که به عنوان یک معضل اقتصادی جهانی تلقی می‌شود، دست بردارند.
جهش قیمت مس در سایه پیش‌بینی‌های مثبت

به گزارش بیرونیت به نقل از بلومبرگ، قیمت‌ها تا آخرین روز معاملاتی هفته گذشته ۱.۵ درصد افزایش یافت و به قیمت بیش از ۸۳۰۰ دلار در هر تن در بورس فلزات لندن مبادله شد، کاهش زیان‌ها در ماه جاری و در بحبوحه رکود چین و بهبود وضعیت اقتصادی ایالات متحده که می‌تواند نرخ بهره را برای مدت طولانی‌تری بالا نگه دارد، افزایش یافت.
به دنبال انتشار داده‌های قیمت مصرف کننده در ایالات متحده که بیش از پیش‌بینی‌ها در ژانویه افزایش یافت، مایکل بار، معاون نظارت فدرال رزرو عنوان کرد: سیاست‌گذاران ایالات متحده باید قبل از شروع کاهش هزینه‌های استقراض، شاهد بازگشت تورم به سطوح هدف قوی‌تری باشند. به طور معمول، نرخ‌های بهره بالاتر برای فلزات منفی است چرا که تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را تحت فشار قرار می‌دهد.

دنیل غالی استراتژیست ارشد کالایی در اوراق بهادار تی‌دی در ایمیل یادآور شد: سرمایه‌گذاران پیرو روند معمول، موقعیت‌های کوتاه مدت در قراردادهای مس را در طول فروش اخیر به دست آورده‌اند، اما اگر شروع به بازگشایی موقعیت خود کنند، قیمت‌ها می‌تواند به سرعت جهش کند.

او ادامه می‌دهد: در بازارهای مس، تجارت با درد رو به افزایش است – و در حالی که اولین برنامه خرید در حاضر در حال اجراست، کاهش ۸۳۵۰ دلار در هر تن بر اساس مقیاس ماهانه بورس فلزات لندن می‌تواند باعث فعالیت خرید در مقیاس بزرگ شود. این مساله می‌تواند چرخه مناسبی ایجاد کند چرا که فعالیت خرید آلگو در مقیاس بزرگ می‌تواند برنامه‌های خرید اضافی را تسریع کند.

بر همین اساس قیمت مس در بورس فلزات لندن به بالاترین سطح یعنی ۸هزار و ۳۲۰ دلار در هر تن رسید و با ۱.۵ درصد افزایش به ۸ هزار ۳۱۸ دلار در هر تن رسید. سرب و روی نیز در آخرین روز معاملاتی هفته با افزایش قیمت مواجه بودند، در حالی که علیرغم شواهد تازه‌ای مبنی بر درد ناشی از قیمت‌های پایین برای تولیدکنندگان، نیکل با کاهش قیمت بیشتری مواجه شد.

قیمت نیکل از ابتدای سال ۲۰۲۳ با افزایش تولید در اندونزی تقریبا به نصف کاهش یافته که تحت تاثیر افزایش عرضه قرار گرفته است. بر همین اساس پنجشنبه گذشته گروه بی‌اچ‌پی بزرگترین شرکت معدنی جهان اعلام کرد که ارزش کل دارایی‌های نیکل استرالیا را ۲.۵ میلیارد دلار کاهش داده که به مجموعه‌ای از کاهش قیمت و تعطیلی‌های بازار در هفته‌های اخیر افزوده است.

فشار بر معدن‌کاران غربی نیکل با افزایش تولید در اندونزی در حال افزایش است و این کشور اکنون بیش از نیمی از عرضه جهانی را به خود اختصاص داده است. تحلیل‌گران بانک مک‌کوآیر در گزارشی بیان کردند: صادرات نیکل اندونزی در همه اشکال با جهش ۲۸ درصدی به ۱.۸ میلیون تن در سال ۲۰۲۳، معادل ۵۳ درصد از تولید جهانی است. رکود قیمت‌ها به این معنی است که درآمدهای صادراتی تنها یک درصد افزایش یافته است.
منبع: روابط عمومی ایمپاسکو



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین