دوشنبه 31 ارديبهشت 1403 شمسی /5/20/2024 2:56:05 AM
در گفت و گو با تحلیلگر ارشد بازار بین الملل آهن و فولاد بررسی شد

تحلیلگر ارشد بازار بین الملل آهن و فولاد معتقد است سال میلادی جاری سال بدی برای بازار فلزات نخواهد بود، هرچند مسائلی مانند درگیری های منطقه ای می تواند مسیر را تغییر دهد.
سرنوشت بازار جهانی فلزات در 2024

به گزارش خبرنگار بیرونیت، کیوان جعفری طهرانی، در پاسخ به این پرسش که در سال میلادی جاری چه سرنوشتی برای بازار جهانی فلزات رقم می خورد، گفت: سال 2024 سال بدی برای فولاد و دیگر فلزات نخواهد بود. در واقع معدل قیمتی سال بازار فلزات، اعداد مناسبی را ثبت خواهد کرد. این تحلیلگر تاکید می کند: این البته بدان معنا نیست که سالی با اتفاقات هیجان انگیز در بازار فلزات خواهیم داشت، اما معدل سال مناسب است.

وی که با اکوایران گفت و گو کرده، معتقد است سالی پر تداوم با خیزش ها و برگشت های شدید قیمتی در بازار فلزات خواهیم داشت.

این تحلیلگر ارشد با بیان اینکه اقتصاد و سرمایه ترسو است، تاکید می کند: مهمترین تهدید برای بازار فلزات در سال جاری میلادی، جنگ است. به گفته وی، خاورمیانه نقش تعیین کننده ای در اقتصاد جهان دارد، به همین دلیل شکل گیری جنگ در این منطقه می تواند کل دنیا را بغرنج کند.

جعفری طهرانی البته تاثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر بازار فلزات را رد نمی کند، اما معتقد است این موضوع تاثیرگذاری محدودی خواهد داشت. وی به نقش چین نیز در آینده بازار فلزات اشاره کرده و می گوید: هرچند چین اقتصاد دوم دنیاست، اما در فولاد و فلزات اول است، بنابراین هر سیاستی در این بخش به کار بگیرد، بر کل دنیا تاثیر خواهد گذاشت.

این تحلیلگر ارشد بازار بین الملل آهن و فولاد در مورد آینده بازار سنگ آهن نیز تاکید می کند: وابستگی به سنگ آهن هنوز پایدار است، چون بیزینس مناسبی به حساب می آید.

وی در مورد سرنوشت قیمت مس در سال جاری نیز با توجه به جهش قیمتی 30 درصدی اخیر آن، می گوید: در بازار فلزات میانگین قیمت در طول سال مهم است نه رفت برگشت های قیمتی؛ از همین رو به نظر من ماندگاری قیمت مس در سال جاری روی 9 هزار دلار خواهد بود. به گفته جعفری طهرانی، ظرف دو ماه آینده قیمت مس که به 10 هزار دلار در بازار لندن رسیده، بر می گردد و کنترل می شود.

این تحلیلگر اما در پاسخ به پرسشی مبنی بر اثر رشد تولید خودروهای برقی بر تقاضای مواد معدنی می گوید: گذار به خودروهای برقی در جهان تا حدی به تعویق افتاده، به همین دلیل نیاز به لیتیوم و کبالت (به عنوان مواد مورد استفاده در تولید باتری خودروهای برقی) نیز از حالت هیجانی {تقاضا} خارج شده است.

به اعتقاد جعفری تهرانی، در ایران نیز زودتر از زمان به سمت برقی کردن خودروها حرکت کرده ایم، مخصوصا اینکه هنوز ایستگاه شارژ (به صورت گسترده و سراسری) نداریم.

جعفری طهرانی، همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا ایران باید در مقطع فعلی و با توجه به وضع قوانین کربن زدایی در دنیا، به سمت فولاد سبز حرکت کند، می گوید: مسائل ما خیلی بزرگ تر از اینهاست. حرکت به سمت فولاد سبز در مقطع فعلی، مثل این است که خانواده ای درگیر مسائل اقتصادی باشد و برای سفر خارج در سال بعد برنامه ریزی کند. ما در حال حاضر با بحران صادرات روبرو هستیم، حالا به این فکر کنیم که در سال 2030 با توجه به قوانین کربن زدایی، می توانیم صادرات داشته باشیم یا نه؟

 

 



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین