دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 شمسی /4/29/2024 11:52:38 AM
در نشست مشترک معاون وزیر کار با رئیس خانه معدن ایران بررسی شد:

نشست مشترک معاونت اقتصادی و برنامه ریزی وزارت کار با رئیس خانه معدن، صبح امروز سه شنبه 28 شهریور در محل خانه معدن ایران برگزار شد.
دست اندازهای ایمنی در معادن ایران

به گزارش معدن نامه، در ابتدای این نشست، کتاب "ارزیابی وضعیت اقتصادی و ایمنی معادن زغالسنگ ایران" که به همت معاونت اقتصادی وزارت کار، در 130 صفحه منتشر شده، با حضور معاون وزیر کار و رئیس خانه معدن ایران رونمایی شد.

حجت اله میرزایی در ابتدای این نشست گفت: در این کتاب با بررسی صورت های مالی شرکت های تولید کننده زغالسنگ، به این نتیجه رسیده ایم که معدنکاری زغالسنگ در ایران توجیه اقتصادی ندارد اما با توجه به اشتغال بزرگی که در این معادن وجود دارد و 12 درصد کل اشتغال موجود در معادن ایران را در بر می گیرد، بهتر است دولت با نوشتن نسخه ای حمایتی از ادامه کار این معادن حمایت کند.

معاون اقتصادی وزیر کار افزود: تولید زغالسنگ برای کشور است استراتژیک است چرا که هم حجمی از اشتغال در مناطق کمتر برخوردار را به خود اختصاص داده و هم اینکه می تواند بخش بزرگی از نیازهای ذوب آهن را برطرف کنند تا این واحد تولید از وابستگی رهایی یابد.

او به رئیس خانه معدن ایران گفت: با توجه به نبود سند جامع ایمنی در معادن کشور پیشنهاد وزارت کار بر این است که در ابتدا سند ایمن سازی و حمایتی معادن زغال ظرف سه ماه آینده تدوین شود تا قبل از آنکه حادثه ناگوار دیگری پیش بیاید بتوانیم از آن پیشگیری کنیم.

میرزایی افزود: در گام بعدی با همکاری خانه معدن ایران، وزارت کار و وزارت صمت می توان سند جامعی برای سایر معادن کشور بر اساس استانداردهای ایمنی دنیا نوشت و آنها را تا پایان امسال به واحدهای معدنی ابلاغ کرد.

در ادامه این نشست، محمدرضا بهرامن با اشاره به نقش آموزش در بخش معدن گفت: متاسفانه در برخی معادن شاهد آن هستیم که به رغم تجهیز کارگران به وسایل ایمنی، آنان از بکار بردن این ابزار امتناع می کنند که این موضوع بهتر است از طریق آموزش و نظارت مستمر واحدهای HSE پیگیری شود تا کارگران معدن ملزم به رعایت استانداردها شوند.

رئیس خانه معدن ایران افزود: نگاه ما در بخش معدن استانداردسازی بر مبنای الگوهای آزموده شده درنیاست و بر این مبنا بهتر است یکبار برای همیشه استانداردهایی را برا کارگران، ایمنی و محیط زیست تعریف کنیم و متر و مقیاسمان یک الگو مصوب باشد نه سلیقه مدیران گوناگون.

بهرامن با اشاره به پتانسیل های خانه معدن و توان کارشناسی این تشکل گفت: خانه معدن ایران با بهره گرفتن از توان علمی دانشکده های مختلف داخلی و خارجی و ایجاد مراکز مطالعاتی از طریق کمیته های تخصصی خود توانسته عملا به اتاق فکری برای راهبردهای توسعه معادن کشور تبدیل شود و به عنوان بازوی فکری دولت را یاری کند.

او افزود: فرهنگ حاکم بر این تشکل بر راستای منافع ملی شکل گرفته و هرگز خود را در مقابل دولت نمی داند بلکه در تلاش است تا با دولت های مختلف وارد فاز مطالعاتی شده و فرهنگ معدنکاری در کشور را ارتقا دهد.

بهرامن با تشکر از نگاه معاونت اقتصادی وزارت کار به بخش معدن گفت: جای تشکر دارد که معاونت محترم اقتصادی وزارت کار در میان تمام دغدغه هایی کا دارند وارد موضوع ایمن سازی و استانداردسازی معادن کشور شده اند تا با تهیه سند ایمن سازی معادن و تعریف بسته های حمایتی در سطح کلان، معادن ایران را صاحب استانداردهای ایمن سازی قابل اجرا کند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین