چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403 شمسی /5/8/2024 11:29:51 PM
رئیس انجمن سنگ ایران مطرح کرد:

رئیس انجمن سنگ ایران با بیان اینکه چارچوب مالیاتی کشور باید برای تولیدکنندگان به گونه‌ای باشد که تولیدکنندگان را همه‌جانبه حمایت کند، مطرح کرد: سنگ‌های بریده‌ شده در بازارهای داخلی و صادراتی مشتری ندارد وصادرات سنگ‌های خام نیز الان با وضع مالیات از سوی دولت امکانپذیر نیست.
فضای رقابتی در عرصه سنگ های تزئینی وجود ندارد
ابوالقاسم شفیعی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت تمام شده سنگ‌های تزئینی‌مان نسبت به کشورهای دیگر صادرکننده بسیار بالا تمام می‌شود، گفت: در حال حاضر دیگر معدنکاری سنگ به صرفه نیست. همین الان اگر واردات سنگ در کشور آزاد شود تمام معادن و واحدهای سنگبری ورشکسته می‌شوند و این علامت خوبی برای صنعت سنگ کشور نیست. 
او افزود: فضای رقابتی در عرصه سنگ وجود ندارد در حالی که اولین واکنش هر کشوری در مقابل تشدید واردات وضع تعرفه سنگین و بالاست تا تولید ملی آسیب نبیند. اما در مقطع کنونی می‌بینیم که با سهولت سنگ‌های تزئینی وارد کشور می‌شوند و تولیدکنندگان کشور هر روز زیر فشار ناشی از واردات هستند. با همه اینها در حال حاضر قادر نیستیم محصولات‌مان را صادر کنیم و صنعت سنگ‌های تزئینی کشور بسیار ضعیف شده است.
رئیس‌ انجمن سنگ ایران تصریح کرد:  سنگ‌های بریده‌مان در بازارهای داخلی و صادراتی مشتری ندارد وصادرات سنگ‌های خام نیز الان با وضع مالیات از سوی دولت امکانپذیر نیست. اما هنوز امیدواری مان را از دست نداده‌ایم و انتظار داریم بنا بر وعده دولت در شش ماهه دوم تا حدودی درآمدهای بخش تولیدی کشور بهبود پیدا کند و منابع مالی به سمت بازار حرکت کنند تا بلکه صنایع دارای پتانسیل رقابتی شدن تقویت شوند و وضعیت صادرات بهتر شود. 
شفیعی در ادامه گفت: هر تولیدکننده یا معدنکاری خود را موظف به پرداخت مالیات می‌داند اما در چنین شرایطی ترجیح می‌دهد معدنکاری را تعطیل کند تا مالیات پرداخت کند. زیرا در این صورت نقدینگی کمتری صرف معدن می‌کند. این در حالی است که چارچوب مالیاتی کشور باید برای تولیدکنندگان به گونه‌ای باشد که تولیدکنندگان را همه‌جانبه حمایت کند. دلیلی ندارد فعالان معدنی هم مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند و هم مالیات بر درآمد. 
او افزود: این نگاه ها جرات معدنکاری را سلب کرده و همه موانع تولید است. دولت باید چند سالی با تولیدکنندگان و معدنکاران مدارا کند و در وهله بعد ضریب مالیاتی را کاهش دهد. در حال حاضر ضریب مالیاتی ما 25 درصد است در حالی که زمانی که بازار سنگ کشور نیز با رونق همراه بوده نیز همین رقم ضریب مالیاتی این بخش بوده است. فراموش نشود برخلاف اهداف اقتصاد مقاومتی نباید حرکت کرد زیرا سال جاری سال اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی نام دارد و باید به معنای واقعی مشکلات بخش تولید مورد توجه قرار گیرد. مخصوصا اکنون که مذاکره‌ها با خارجی‌ها هنوز به نقطه مطلوبی نرسیده و تا حدودی روند مذاکرات کند شده است. 
او با بیان اینکه انجمن سنگ ایران پیگیر این مذاکرات است، تاکید کرد: خارجی‌ها را در جزب سرمایه در معادن سنگ علاقه‌مند احساس می‌کند اما فعلا باید دید رویکرد سیاستگذاران چه تاثیری در مسیر جذب سرمایه خواهد گذاشت و تا چه اندازه بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران به فضای معدنکاری کشور اعتماد پیدا می‌کنند.


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین