پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403 شمسی /5/9/2024 1:49:07 AM
معاون اکتشافات معدنی سازمان زمین شناسی مطرح کرد:

معاون اکتشافات معدنی سازمان زمین شناسی ایران مطرح کرد: بازار مناسبی در دنیا برای تولید کنندگان شمش منیزیم وجود دارد و اگر ما بتوانیم به تکنولوژی استحصال این فلز از دولومیت دست یابیم قادریم برای میلیون ها تن سنگ دولومیتی که در دل مناطق معدن خیز کربناته کشور قرار گرفته برنامه ریزی کنیم و این ذخایر را بالفعل کنیم.
ایران می تواند بزرگترین تولیدکننده فلز منیزیم دنیا شود
بهروز  برنا در گفت و گو با معدن نامه با بیان مطلب فوق اظهار کرد: دولومیت از جمله مواد معدنی مهمی است که به عنوان کانی مادر فلز منیزیم شناخته می شود. این ماده معدنی در بیشتر پهنه های معدنی ایران وجود دارد اما با توجه به میزان آن می توان چند نقطه از کشور را مهد دولومیت کشور دانست که استان همدان یکی از نقاط هدف این ماده معدنی به شمار می رود.
او افزود: بر اساس مطالعات زمین شناسی صورت گرفته، در استان های همدان، یزد، لرستان، سیستان بلوچستان، خراسان بزرگ، گلستان و مازندران کانی زایی دولومیت اتفاق افتاده که بر اثر آن ذخایر عظیمی از فلز منیزیم در دل این کانی ها قرار گرفته است.
برنا ادامه داد: وجود کانی دولومیت در کشور این قابلیت را به وجود آورده تا ما به لحاظ دارا بودن فلز منیزیم در لیست کشورهای دارنده این فلز قرار بگیریم و به این متکی باشیم که با فراوری این ماده معدنی بتوانیم منیزیم موجود را استحصال کرده و شمش آن را به تولید برسانیم.

 معاون اکتشافات معدنی سازمان زمین شناسی کشور تصریح کرد: طبیعی است که اگر با توجه به این حجم از ذخایر دولومیت در کشور سرمایه گذاران را مجاب به سرمایه گذاری در این صنعت کنیم خواهیم توانست خود را به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فلز منیزیم که فلزی استراتژیک به شمار می آید در دنیا معرفی کنیم.
برنا افزود: استحصال منیزیم از کانی دولومیت علاوه بر اینکه نیاز به سرمایه گذاری بزرگی دارد، نیازمند به کار گیری تکنولوژی پیشرفته ای است که با توجه به شرایط پسابرجام می توانیم با شرکت های بزرگ معدنی دنیا وارد مذاکره شویم و با معرفی ذخایر خود به آنها، زمینه های جذب سرمایه گذاری در ذخایر دولومیت را به وجود آوریم. این اتفاق در ذخایر طلای کشور رخ داده و سرمایه گذران و شرکت های خارجی متنوعی از دنیا خواهان فعالیت در صنعت طلای کشور شده اند یا مشغول فعالیت در این صنعت هستند. طبیعتا منیزیم به مانند طلا جذابیتی برای سرمایه گذاری ندارد اما با توجه به استفاده های استراتژیکی که از این فلز می شود و ذخایر آن در دنیا از نظر خلوص ماده معدنی متفاوت است، می توان با معرفی ذخایر دولومیت با خلوص بالا که عمدتا در خراسان و همدان قرار گرفته اند، زمینه های جذب سرمایه گذاری و ورود تکنولوژی های جدید را در این ماده معدنی فراهم کرد.
او بیان کرد: با توجه به توافق هسته ای کشور این امکان به وجود آمده تا بزرگان معدنی دنیا در ذخایر معدنی کشور به فعالیت بپردازند که تا کنون شاهد مراجعه انواع هیات های اقتصادی از کشورهای بزرگ معدنی دنیا به کشورمان بوده ایم. البته بیشتر آنها به دنبال سرمایه گذاری در بخش بالا دستی و پایین دستی معادن سنگ آهن، مس، زغالسنگ، طلا، سنگ های تزیینی و سرب و روی هستند چرا که با توجه به اهمیت فلزات اساسی و نقد شوندگی آنان در بازارهای جهانی بیشتر سرمایه گذاران به دنبال آن هستند تا با صرف کمترین زمان به اهداف خود دست یافته و بتوانند مواد معدنی مورد نیاز خود را به صورت خام یا کنسانتره به کشور مبدا خود صادر کرده و محصول نهایی را به تولید برسانند.
 معاون اکتشافات معدنی سازمان زمین شناسی افزود: در میان این رفت و آمدها شاید بهتر است سیاستگذاران معدنی کشور و استانداری ها به معرفی ذخایر و پتانسیل های معدنی خود بپردازند. از این رو معرفی ذخایر دولومیت به سرمایه گذاران خارجی عزمی جدی را می طلبد تا آنها هم سرمایه های خود را به طور مستقیم وارد کشور کرده و هم اینکه با ورود آخرین تکنولوژی ها ایران را به باشگاه تولید کنندگان فلز منیزیم وارد کنند.
او افزود: منیزیم بیشتر در صنایعی همچون آلومنیوم، صنایع نظامی، هواپیماسازی و های تک مورد استفاده قرار می گیرد و کاربرد فراوانی در این خصوص دارد. بدیهی است بازار مناسبی در دنیا برای تولید کنندگان شمش منیزیم وجود دارد و اگر ما بتوانیم به تکنولوژی استحصال این فلز از دولومیت دست یابیم قادریم برای میلیون ها تن سنگ دولومیتی که در دل مناطق معدن خیز کربناته کشور قرار گرفته برنامه ریزی به عمل آوریم و این ذخایر را بالفعل کنیم.
برنا ادامه داد: دولومیت جزو آن دسته از مواد معدنی است که کمتر به آن پرداخته شده و می توان گفت از ذخایر مغفوله کشور به شمار می آید. طبیعتا در ابتدا لازم است تا برای این ماده معدنی از سوی سیاستگذاران معدنی کشور همایش هایی داخلی و خارجی در خصوص معرفی آن برگزار شود و آنگاه با دعوت از سرمایه گذاران به مناطق دولومیت خیز کشور پتانسیل های معدنی به آنها معرفی شده تا سرمایه گذاری لازم در این خصوص صورت گیرد.
معاونت اکتشافات معدنی سازمان زمین شناسی ایران تاکید کرد: امروز در برخی از صنایع فلزی نظیر فولاد و آلومینیوم سرمایه گذاری ها تقریبا به نقطه اشباع خود رسیده و کمتر فعالان معدنی حاضرند تا در این زمینه ورود کنند چون تعداد بازیگران آن بالا رفته و سرمایه گذاران به دنبال کشف موقعیت های جدید هستند.
برنا افزود: دولومیت یکی از این ظرفیت های جدید است که در صورت به کارگیری توان داخلی و خارجی می تواند برای کشور ارز آوری و توسعه را به وجود آورد و دانش فنی آن را کسب کند. البته دولومیت تنها منبع برای منیزیم نیست و در مناطقی نظیر شورابه ها، گنبدهای نمکی و دریاها و دریاچه ها، ذخایر سرشاری از منیزیم وجود دارد که استحصال آن دارای پیچیدگی های بسیار زیادی است.
او ادامه داد: ایران انواع ذخایر منیزیم را در دل خود جای داده و هر سرمایه گذار با توجه به توان تکنولوژیکی خود قادر است تا به انواعی از ذخایر منیزیم دست یابد و بنا به سطح سرمایه و تکنولوژی خود به استحصال منیزیم از دولومیت، شورابه ها، گنبدهای نمکی و حتی دریاها بپردازد. به عنوان نمونه دریاچه ارومیه یکی از مناطق سرشار از ذخایر منیزیم است که در صورت سرمایه گذاری مناسب و انجام مطالعات اکتشافی می توان از این منطقه فلز منیزیم را استحصال کرد. اما در این میان یکی از راحت ترین راه های دستیابی به ذخایر منیزیم، بهره برداری از ذخایر دولومیت در کشور است که هم دارای خلوص بالایی بوده و هم از نظر تکنولوژیکی و سرمایه گذاری، فعالان اقتصادی بیشتر مایلند در این مناطق به فعالیت بپردازند.


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین