دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 شمسی /4/29/2024 11:15:23 PM
  • گروه مطلب:| گزارش| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:71079
  • زمان انتشار:دوشنبه 27 فروردين 1403-7:32
  • کاربر:
گفت‌وگو با عضو خانه صمت استان یزد

واحدهای معدنی یکی پس از دیگری با معضلات متعددی از جمله کمبود انرژی و نبود تسهیلات روبه‌رو هستند و به باور کارشناسان با وجود این شرایط تنها با ۳۰‌درصد ظرفیت‌شان کار می‌کنند، بنابراین با توجه به اینکه زیرساخت‌ها برای معدنکاری آماده نیست فعالان این عرصه باور دارند که نباید سرمایه‌گذاران را به فعالیت در این عرصه تشویق کرد.
ضعف مدیریت انرژی برخلاف شعارها

در حالی که ایران پتانسیل مناسبی برای بهره گرفتن از انرژی تجدید‌پذیر دارد، اما ما نه‌تنها این عرصه را آماده نکرده‌ایم، بلکه برای تامین گاز و برق هم به دلیل بی‌برنامگی موانعی ایجاد کرده‌ایم؛ موضوعی که باعث شده که فعال معدنی چندین ماه از سال را با کمبود انرژی سپری کند که نتیجه‌اش هم کمبود عرضه و کاهش تولید است. در این خصوص کارشناسان باور دارند دولت به جای اینکه بسترها را آماده کند به حاشیه می‌پردازد. امسال هم روند دولت براساس نامگذاری سال ۱۴۰۳ باید رشد تولید با کمک مردم باشد اما سوال این است که صنایع معدنی چقدر در اختیار بخش خصوصی و چقدر در دست دولت هستند؟! و اینکه همان‌قدری که دست بخش خصوصی است نباید مورد بی‌مهری دولت قرار گیرد. پس روی سخن به مسوولان برمی‌گردد و انتظار می‌رود برای رونق معدنکاری با معدنکاران همراهی لازم را داشته باشند.
در این خصوص عضو خانه صمت استان یزد با اشاره به اینکه نتوانسته‌ایم مساله انرژی را به درستی مدیریت کنیم به «جهان‌صنعت» گفت: اغلب در کشور شاهد عدم مدیریت صحیح انرژی هستیم و متاسفانه ملاحظه می‌شود که مسوولان نتوانسته‌اند این عرصه را به‌درستی حل‌و‌فصل کنند، به همین خاطر در آینده روز‌به‌روز شرایط بدتر هم می‌شود.
محمد‌حسین فنایی با بیان اینکه هیچ کجای دنیا گاز را به این صورت استفاده نمی‌کنند، تصریح کرد: باید به جای لوله‌کشی گاز از انرژی تجدید‌پذیر استفاده کنند. این در حالی است که مناطق کویری ما پتانسیل لازم را دارند و باید به تدریج لوله‌های گاز حذف شوند. او تاکید کرد: زمانی مطرح می‌شد که اروپا۱۷‌درصد از انرژی تجدید‌پذیر استفاده می‌کند اما ما هنوز روی یک‌درصد مانده‌ایم!
او با اشاره نقش مهم دولت در حل مشکل گاز خاطرنشان کرد: امروز تمام بخش فولاد و معدن به گاز وابسته‌اند و در نتیجه دولت باید راهکاری برای کمبود گاز پیدا کند. این در حالی است که در سال گذشته واحدهای تولیدی معدنی چندین ماه از سال را برق و چند ماه دیگر را گاز نداشتند. به طور مثال اواخر آذرماه بود که یک بخشنامه یک‌شبه صادر شد و اعلام کردند که باید معادل ۵۰‌درصد کار کرد و در نتیجه برای ۲ماه گاز واحدهای تولیدی قطع شد. با اینکه مدام مطرح می‌شد که این قطعی گاز کوتاه‌مدت است اما در نهایت دیدیم که این روند ۲ماه طول کشید!

حرکت در جهت عکس شعارها
عضو خانه صمت استان یزد با بیان پیامدهای این معضل گفت: کمبود گاز باعث شد که عرضه و تولید هم کاهشی شود که درست برعکس شعار مهار تورم و افزایش تولید بود. این در حالی است که ۸۰‌درصد گاز به صورت خانگی مصرف می‌شود. متاسفانه گاز برای معدن قطع می‌شود تا مشکل خانگی پیش نیاید و مردم اعتراض نکنند در حالی که بخش تولید ناچار به توقف می‌شود. او تاکید کرد: حالا با توجه به اینکه سال گذشته چنین مشکلاتی را داشتیم در حال حاضر نگران قطعی برق هم طی روزهای آتی هستیم.
فنایی با انتقاد از نحوه سیاستگذاری‌ها خاطرنشان کرد: دولت‌ها به دلیل اتخاذ سیاست‌های غلط ما را با بحران روبه‌رو کرده‌اند. در حالی که گاز به عنوان عنصر اولیه برای بخش فولاد است اما به دلیل سیاست‌های غلط امروز با کمبود در این عرصه روبه‌رو شده ایم. او تاکیدکرد: بنابراین دولت به جای اینکه بسترها را آماده کند به حاشیه‌ها می‌پردازد. امسال شعار دولت رشد تولید با کمک مردم است اما سوال این است که صنایع معدنی چقدر در اختیار بخش خصوصی و چقدر در دست دولت است!
او با انتقاد از نحوه وضع عوارض نیز گفت: بدون اینکه معدنکار در جریان باشد با عوارض صادراتی روبه‌رو شده و نمی‌داند که چکار کند! این در حالی است که عوارض حاشیه سود را صفر می‌کند و با وضع آن اکثر معدنی‌ها و فولادی‌ها ضرر کرده‌اند. این در حالی است که در سه ماهه اخیر ۱۴۰۲ هیچ‌یک از بخش نامه‌ها در جهت کمک به صنایع کوچک نبوده‌اند. باید بدانیم که فعالان این حوزه آنچنان سرمایه‌ای ندارند که بتوانند با دولتی‌ها رقابت کنند. با اینکه معادن بزرگ این دغدغه را حس نمی‌کنند ولی معدنکار کوچک که فقط کارش معدن است با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شود. فعال معدنی وقتی نتواند آزادانه فعالیت کند و قیمت‌ها افزایش پیدا کنند در نتیجه کوچک‌تر شده و به تدریج دیگر توان ادامه فعالیت ندارد.

بانک‌ها با این همه پول چه می‌کنند؟!
عضو خانه صمت استان یزد با انتقاد از عدم همکاری بانک‌ها با فعالان بخش معدن گفت: متاسفانه بانک‌ها به هیچ‌وجه همکاری نمی‌کنند تا جایی که اعلام کرده‌اند برای سپرده‌گذاری یک‌ساله تا ۳۰‌درصد بهره می‌دهند و افراد معاف از مالیات می‌شوند. سوال مهم این است که بانک با این پول‌ها چه می‌کند! این در حالی است که بانک به معدنکار کوچک سرمایه ارائه نمی‌دهد و به عبارتی می‌توان گفت که تسهیلات بانکی قفل شده است. سوال مهم این است که چرا بانک‌ها در سرمایه‌گذاری مسکن و برج پیشقدم هستند ولی در حوزه انرژی تجدید‌پذیر وارد نمی‌شوند!
او ادامه داد: با توجه به اینکه معدنکار هزینه‌های مختلف از جمله باطله‌برداری، اکتشاف، حمل‌و‌نقل و… دارد در نتیجه دولت باید برای فعال شدن معادن کشور خود در عمل وارد شود. هزینه‌های اکتشاف، باطله‌برداری و ماشین‌آلات را در اختیار معدنکار بگذارد.
فنایی با اشاره به وضعیت دیگر کشورها خاطرنشان کرد: کشورهای دیگر همچون عربستان معادنی در اختیار دارند که برای آن بستر‌سازی کرده و بهره‌وری را افزایش داده‌اند. عربستان در آینده‌ای نزدیک با بهره از انرژی تجدید‌پذیر می‌تواند در همه رشته‌ها موفق باشد و در این کشور هردوطرف یعنی دولت و معدنکار خیال‌شان راحت است. این در حالی است که در کشور ما وضعیت به این‌گونه نیست.
عضو خانه صمت استان یزد با بیان اینکه در کشور ما در بحث اجرا ضعیف هستیم، ادامه داد: سوال مهم این است که چقدر بسترها را برای توسعه معدنکاری آماده کرده‌ایم؟ جاده‌سازی چقدر صورت گرفته است؟ در حالی که در اقتصاد مقاومتی شفافیت در امور مالی مطرح است اما این بند را عملی نکرده‌ایم. برای حل این مشکل انتظار می‌رود که به بخش خصوصی برای رونق تولید کمک کرد و دولت یک جلسه با بخش خصوصی برگزار کند و از آنها دعوت کند شفاف با هم صحبت کنند و جوی را به وجود آورند که همه بتوانند راحت حرف دل خود را بزنند.
او با اشاره به صدور بی‌وقفه مجوز تولید بدون توجه به رفع موانع نیز گفت: هر کسی می‌خواهد دست به تولید بزند فورا برایش مجوز صادر می‌شود این در حالی است که مجموعه‌های تولیدی دیگر تنها با ۳۰‌درصد ظرفیت خود کار می‌کنند. بنابراین با توجه به اینکه زیرساخت‌ها آماده نیست چطور می‌توان واحد جدیدی راه انداخت!

منبع: روزنامه جهان صنعت



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین