دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 شمسی /4/29/2024 7:42:29 PM
در کارگاه تخصصی ایران کان مین 2016 مطرح شد:

عضو هیات علمی دانشکده زمین شناسی دانشگاه تهران اظهارداشت: آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حالیکه مواد معدنی بسیاری دارند اما از وارد کننده های عمده مواد معدنی هستند چرا که در این شرایط مانع تخریب محیط زیستشان می شوند و مواد معدنی را برای آینده نگه می دارند.
نیازمند سیاست پایدار در محیط زیست و معدن هستیم
معدن نامه، شیرین جمشیدیان
سروش مدبری در کارگاه تخصصی توسعه پایدار معدنی و حفظ محیط زیست که در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه بی المللی معدن، صنایع معدنی،ماشین آلات، تجهیزات و صنایع وابسته برگزار شد، اظهارداشت: جوامع در حال توسعه با 85 درصد جمعیت از 15 درصد مواد معدنی استفاده می کنند در حالیکه کشورهای توسعه یافته سهم بالایی در مصرف مواد معدنی دارند.
وی با اشاره به افزایش استفاده از مواد معدنی در زندگی امروزی، ادامه داد: مواد معدنی کاربردهای جدیدی در صنعت پیدا کرده است و امروزه از اکثر مواد معدنی استفاده می شود. مصرف مواد معدنی با توسعه اقتصادی جوامع رابطه مستقیم دارد.
این عضو هیئت علمی دانشکده زمین شناسی دانشگاه تهران گفت: روی از مواد معدنی پرکاربرد است و کشورهای مختلف استفاده زیادی از روی می کنند و البته کشورهای توسعه یافته استفاده بیشتری از این عنصر دارند.
مدبری با اشاره به حجم بالای واردات مواد معدنی توسط آمریکا، اظهارداشت: آمریکا با وجودی که دارای منابع خوب معدنی است اما از وارد کننده های عمده مواد معدنی  محسوب می شود و تمامی عناصر معدنی را وارد می کند. اتحادیه اروپا نیز در سیاست هایی دارد که یکی از آنها وارد کردن با اطمینان مواد خام از بازارهای بین المللی است. به نفع اتحادیه اروپا است که محیط زیست ما تخریب شود  کشورهای خودشان با وجود اینکه مواد معدنی زیادی دارند، فعلا مصرف کننده باشند. آنها می خواهند علاوه بر اینکه مانع تخریب محیط زیست شوند منابع معدنیشان را برای آینده نگه دارند.
وی خاطرنشان کرد:  ما باید به فکر بازچرخانی و برگرداندن مواد معدنی به چرخه باشیم. برای مثال در کشورهای توسعه یافته بتن را بازیافت می کنند که این امر موجب ایجاد شغل جدید و نگه داشتن مواد معدنی برای آیندگان می شود. بنابراین با ما جمع آوری پسماندهای مواد معدنی و بازگرداندن آن به چرخه نه تنها محیط زیست تخریب نمی شود بلکه ذخیره ای برای آیندگان محسوب می شود.
این استاد دانشگاه به چالش های معدنکاران و توسعه پایدار اشاره کرد و افزود: از جمله چالش های معدنکاران می توان به تولید گازهای گلخانه ای، حذف اثرات آلاینده های فعلی و قدیمی، فلزات سنگین، اثرات اقتصادی، اجتماعی و توسعه جوامع محلی اشاره کرد.
مدبری در بخش دیگر از این کارگاه تخصصی اظهار داشت: تاکنون در کشور موردی نداشتیم که بعد از استخراج معادن باطله های معدن را جمع کرده باشند. عدم جمع آوری باطله های معدنی موجب می شود تا با کوچکترین بارانی آبی همراه با فلزات سنگین راه بیافتد و بر محیط زیست آسیب بزند.
وی گفت:در کشور برای صادرات و واردات مواد معدنی نیاز به استراتژی وجود دارد. سیاست پایداری نیز برای محیط زیست وجود ندارد. بعضا سازمان محیط زیست با ایجاد برخی معادن مخالفت هایی می کند و پروژه متوقف می شود اما راهکاری برای معدن کاری که دوست محیط زیست است و می خواهد معدن کاری کند و لطمه ای به محیط زیست نزند، ندارند .


منبع: معدن نامه

نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین