دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 شمسی /4/29/2024 4:30:34 PM
مسوول کمیته نانو فناوری در خانه معدن مطرح کرد:

یک استاد دانشگاه اظهارداشت: هدف کمیته فناوری نانو در معدن ترویج فرهنگ نانو فناوری در صنعت معدن است که امیدوار هستیم به مرور صنعت گران ما با این فناوری آشنا شوند و ارتباطشان با شرکت های دانش بنیانی که بر پایه نانو فناوری شکل گرفته و محصولاتی را دارند توسط این کمیته برقرار می شود.
نوبت آشنایی معدنکاران با فناوری نانو است
معدن نامه؛ شیرین جمشیدیان:
رقیه قاسم پور استاد دانشگاه تهران و مسئول کمیته نانو فناوری در خانه معدن در گفت و گو با خبرنگار معدن نامه در خصوص استفاده از نانو تکنولوژی در معدن گفت: یکی از اهداف شکل گیری کمیته نانو فناوری در معدن معرفی نانو فناوری در صنعت بزرگ معدن است.متاسفانه به دلیل اینکه صنعت در کشور از مسایل دانشگاهی و علوم پیشرفته و نوین در بخش های آر اند دی فاصله گرفته اند و با توجه به اینکه پتانسیل خوبی در کشور و در حوزه دانش فناوری نانو وجود دارد به این فکر افتادیم که از این دانش و پتانسیلی که در کشور وجود دارد در صنایع موجود استفاده کنیم.
وی ادامه داد: از جمله صنایع بسیار پر کاربرد و بزرگ کشورمان که می تواند نقش مهمی در اقتصاد کشور داشته باشد معدن است. اما در بخش های مختلف معدن که نانو فناوری می تواند وارد شود و کاربردهای متفاوتی را از آن می توان انتظار داشت به دلیل عدم شناخت در حوزه نانو فناوری و بخش معدن این امکان وجود ندارد.
این استاد دانشگاه با اشاره به هدف تشکیل کمیته نانو فناوری در خانه معدن، خاطرنشان کرد: هدف از تشکیل کمیته نانو فناوری ترویج فرهنگ استفاده از نانو فناوری در معدن است. در قدم اول استفاده از این تکنولوژی صنعتگران و معدن کاران باید فناوری نوینی مانند نانو آشنا شوند و توانمندی های این فناوری را شناسایی کنند و سپس در رفع مشکلاتی که در معدن با ان مواجه هستند از نانو تکنولوژی استفاده کنند.
قاسم پور تصریح کرد: در بخش های مهمی در معدن از نانو فناوری می توان کمک گرفت مانند مسئله آب که یک بحث مهم در سه بخش اکتشاف، استخراج و فناوری است. پسآب های حاصل از فعالیت های معدنی مشکلات زیست محیطی را به دنبال دارد. برای استخراج مواد معدنی شاهد مصرف بالای آب هستیم که با نانو فناوری می توان از منابع آب به خوبی استفاده کرد تا مدیریت درستی صورت گیرد.
وی با اشاره به کمبود آب در کشور گفت: با توجه به اینکه کشور ما چند سالی است که دچار خشکسالی شده و مدیریت آب بسیار حائز اهمیت بنابراین اهمیت استفاده از نانو بیشتر شده است. با استفاده از نانو می توان کمک گرفت برای دوباره برگرداندن پسآب به چرخه که بتوان بار دیگر از این آب استفاده کرد. در این زمینه نانو فناوری می تواند کمک های بزرگی به بحث آب انجام دهد و از سوی دیگر بحث های زیست محیطی معدن است که برای کسانیکه در نزدیکی معدن زندگی می  کنند و حتی محصولاتی که از آن استخراج می شود نانو فناوری کمک های بزرگی می تواند بکند.
مسئول کمیته نانو فناوری خاطرنشان کرد: از دیگر بخش هایی که نانو فناوری می تواند تاثیر گذار باشد در بخش فراوری محصولات معدن است. متاسفانه برخی از معادن ما عیارهای پایینی دارند به همین دلیل توجیه اقتصادی برای پرداختن به این معادن و حتی توسعه آنها وجود ندارد. اما اگر بتوان از نانو فناوری استفاده کرد و کمک گرفت و عیار این محصولات را بالاتر برد معادن مسکوت در کشور می توانند تولید ثروت کنند و باعث اشتغال زایی شوند.
قاسم پور با اشاره به هدف کمیته فناوری نانو، یادآور شد: بنابراین در قدم اول هدف کمیته فناوری نانو در معدن ترویج فرهنگ نانو فناوری در صنعت معدن است که امیدوار هستیم به مرور صنعت گران ما با این فناوری آشنا شوند و ارتباطشان با شرکت های دانش بنیانی که بر پایه نانو فناوری شکل گرفته و محصولاتی را دارند توسط این کمیته برقرار می شود.
وی افزود: تلاش ما بر این است که این ارتباط برقرار شود تا بتوانند صنعتگران و معدن کاران ما از محصولات شرکت های دانش بنیان کمک بگیرند در این زمینه ستاد فناوری نانو بسیار فعال است و یکی از ارکان مهم کمیته نانو فناوری ستاد نانو فناوری است که با حمایتی که از پایان نامه ها و شرکت های دانش بنیان انجام می دهد تلاش دارد علاوه بر ترویج به کارگیری نانو در به شکل گیری شرکت های دانش بنیان کمک کند.
این استاد دانشگاه به هدف شرکت این کمیته در نمایشگاه اشاره کرد و اظهارداشت: با توجه به اینکه نمایشگاه مکانی است که بزرگان صنعت حضور دارند و با توجه به گستردگی این نمایشگاه بهترین مکان و بهترین فرصت بود تا فناوری نانو را به بخش معدن معرفی کنیم. یکی از اهداف شکل گیری این کمیته ترویج فرهنگ استفاده از نانو فناوری است.
قاسم پور ادامه داد: در نمایشگاه سمینار عمومی و تخصصی در حوزه نانو فناوری و کاربرد برگزار می شود که به آشنایی بیشتر معدن کاران با فناوری نانو کمک می کند. هدف دیگری که داشتیم این بود که مشکلات صنعت گران را بشنویم و ارتباطی میان معدن کاران و شرکت های دانش بنیان ایجاد کنیم که بتوانیم از این طریق بخشی از مشکلات معدن را حل کنیم. این فضا، فضای مناسبی است برای شناسایی فرهیختگان این بخش تا بانک اطلاعاتیمان را کامل کنیم. 
وی در خصوص استفاده فناوری نانو در معدن، گفت: به صورت پراکنده فعالیت هایی انجام می شود منتها در حد تحقیقات است و هنوز نمود خارجی پیدا نکرده است و این موضوع می طلبد که بحث فرهنگ سازی و ترویج بیشتر بپردازیم. متاسفانه هنوز این موضوع نمود خارجی پیدا نکردند و به همین دلیل معدن کاران آشنایی زیادی با این محصولات علمی و نیمه صنعتی ندارند بنابراین قصد داشتیم که از فرصت نمایشگاه استفاده کنیم.
بر اساس این گزارش، دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی (ایران کان‌مین 2016) از امروز 15 تا 18 آبان ماه هر روز از ساعت 10 تا 17 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آماده بازدید علاقمندان است.


منبع: معدن نامه

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین