دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 شمسی /4/29/2024 3:43:56 PM
نعمت زاده در مراسم افتتاحیه ایران کان مین 2016:

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه  400 هزار کیلومتر مربع در قالب پهنه های معدنی واگذار شده است، خبر داد: بیش از 90 پهنه معدنی جهت اکتشاف تاکنون در قالب 400 هزار کیلومترمربع واگذار شده است.
جلوی صادرات سنگ خام را می گیریم

به گزارش معدن نامه، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت معدن و تجارت در افتتاحیه نمایشگاه بین المللی معدن گفت: امیدوارم دستمان برای توسعه و ابادانی کشور توانمندتر باشد.امروز دو نمایشگا مهم برگزار شده یکی نمایشگاه معدن و دیگر صنعت برق که به معدن کارها پیشنهاد می کنم از نمایشگاه صنعت برق بازدید کنند.

وی ادامه داد: بر اساس آمار قطعی در کشور 47 میلیارد تن مواد معدنی وجود دارد که 60 درصد آن را مصالح ساختمانی تشکیل می دهد و 40 درصد دیگر را محصولات و مواد معدنی صنعتی، فلزی و غیر فلزی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در کشور حدود 68 نوع مواد معدنی شناسایی شده و با برگزاری چنین نمایشگاههایی می توانیم دست در دست یکدیگر دهیم تا بتوانیم این موهبت را استخراج کنیم و با فکر و فناوری آن را به ارزش افزوده تبدیل کنیم. آنچه در معدن اهمیت دارد بحث اکتشاف است و کشور هنوز حق مطلب را در این خصوص ادا نکرده است.

نعمت زاده گفت: در دو سال گذشته بیش از 90 مورد پهنه های معدنی آزاد شده و در وسعت 400 هزار کیلومتر مربع به افراد واجد شرایط واگذار شده که در مراحل مختلف قرار دارند. نکته مهم دیگر این است که باید اعلام شود اشخاصی که پهنه ها را در اختیار گرفته اند و توانایی لازم را ندارند از نظر مالی و یا اجرایی، می توانند شریک اختیار کنند و یا در شرکت های دیگر ادغام شوند و چنانچه امکان فعالیت ندارند، واگذار کنند تا کار اکتشاف با سرعت بیشتری انجام شود.

وی افزود: ما نمی گوییم همه جای کشور مواد غنی داریم اما در بحث اکتشاف جای کار بسیار است. دوستان ما در سازمان انرژی اتمی و زمین شناسی و ایمیدرو برای توسعه اکتشاف کارهایی را آغاز کرده اند.

نعمت زاده خاطرنشان کرد: با بیان اینکه اکتشاف الویت اول ما در بخش معدن است، اظهارداشت: اگر اکتشاف ها سریعتر انجام شود سرمایه گذاران می توانند زودتر وارد بحث بهره برداری شوند و از دوستانی که در این راستا مشغول هستند تشکر می کنم.

نعمت زاده تاکید کرد: ما نیاز به کار مشترک در داخل و خارج از کشور داریم و باید همکاری را یاد بگیریم. خوشبختانه فضایی را که دولت یازدهم در سال گذشته ایجاد کرده زمینه خوبی فراهم کرده تا شرکت های مهندسی به صورت مشارکت و کنسرسیوم بیایند و در تضامین مشترک کارهای مهندسی را پیگیری کنند.

وی با تاکید بر لزوم نوسازی معادن، گفت: نوسازی معادن از اهمیت بالایی برخوردار است و بسیاری از صنایع در کشور نیاز به نوسازی دارند که باید منابع آن را از داخل و خارج تامین کنیم. در این راستا یکی از زمینه های کار خدماتی و تعمیراتی است. برخی شرکت ها با دریافت 30-40 درصد تجهیزات نو، ماشین ها را نوسازی می کنند و جا دارد که کشورهای بزرگ با همکاری شرکت های داخلی در این زمینه فعالیت کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهارداشت: بحث جدی در معدن و بخصوص معادن زیر زمینی، ایمنی است که نباید سطح خدمات ایمنی را پایین بیاوریم و هیات مدیره شرکت های معدنی باید در جریان ایمنی معدن باشند در این زمینه خواهش می کنم که بحث جدی شود چرا که سلامت معدنکاران بسیار مهم است.

نعمت زاده با بیان اینکه باید از خام فروشی دست کشید، یادآور شد: حکم عقل، اقتصاد و سیاست های اقتصاد مقاومتی و تاکید مقام معظم رهبری این است که خام فروشی را کنار بگذاریم. در حال حاضر درصد بالایی از بودجه به صادرات نفت خام وابسته است در حالیکه هنر ما این است که نفت خام را به فرآورده و محصولات پتروشیمی و انرژی های پاک تبدیل کنیم. البته در تمام صنایع هم باید این اتفاق بیفتد. برای مثال در خصوص شرکت صنایع ملی مس ایران اگر بتوانیم لوله، کابل، مصنوعات پیشرفته را صادر کنیم بهتر از فروش خام کاتد است.

وی تصریح کرد: در فضای پسابرجام زمان ایجاد تحولات در تمامی حوزه های اقتصادی است. همانگونه که سرمایه گذاران خارجی به کشور می آیند باید با طراحان ارتباط را برقرار کنیم و با مشتری ارتباط داشته باشیم تا متوجه سلیقه آنها شویم. اگر می خواهیم کشور تعالی پیدا کند باید زحمت بسیاری متحمل شویم. وزارت صنعت جلوی صادرات سنگ خام را خواهد گرفت و برای این امر محدودیت هایی ایجاد خواهد کرد. اکنون در فضای پسابرجام دیگر صادرات سنگ خام پسندیده نیست.


نعمت زاده افزود: فعالان بازار سنگ های تزئینی و ساختمانی باید از سرمایه گذاری خارجی در این بخش بهره گیری کنند و در عین حال باید نسبت به ایجاد دفاتر لازم در خارج که قابلیت طراحی و الگو سازی متناسب با معیارهای آن کشورها داشته باشند، اقدام کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: باید در تمام زمینه ها زنجیره تولید را در نظر بگیریم و مشتری های خارجی را به کشور بیاوریم. در این راستا روش های برد برد اهمیت دارد و به عنوان مثال در بخش خودرو سرمایه گذاران خارجی آمدند و قرار بر این شد که هم برای داخل خودرو تولید کنند و هم بخشی از خودروهای تولید شده را به خارج از کشور صادر کنند.

نعمت زاده گفت: داشتن 6 هزار معدن افتخار نیست بلکه مهم این است که چه میزان تولید و استخراج کنیم. تجمیع تنها در نمایشگاه نباید اتفاق بیفتد و در تمام کارها این نوع نگاه بهتر است حاکم شود. ضمن اینکه دین ما هم تاکید بر همکاری تجمیع دارد در حالی که در برخی فعالیت های اقتصادی هر کسی قصد دارد تنهایی کاری را انجام دهد.

وزارت صنعت موضوع صادرات سنگ خام را جمع خواهد کرد و برای این امر محدودیت هایی ایجاد خواهد شد؛ اکنون در فضای پسابرجام دیگر صادرات سنگ خام پسندیده نیست.
وی افزود: فعالان بازار سنگ های تزئینی و ساختمانی باید از سرمایه گذاری خارجی در این بخش بهره گیری کنند و در عین حال باید نسبت به ایجاد دفاتر لازم در خارج که قابلیت طراحی و الگو سازی متناسب با معیارهای آن کشورها داشته باشند، اقدام کرد.



منبع: معدن نامه

نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین