چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403 شمسی /5/8/2024 6:37:53 PM
مدیر طرح و برنامه شرکت آلومینیوم جنوب مطرح کرد:

مدیر طرح و برنامه شرکت آلومینیوم جنوب با بیان اینکه قطعی برق زیان‌های جبران ناپذیری را به کارخانه‌های تولید آلومینیوم اولیه وارد خواهد کرد، مطرح کرد:  با فعال شدن طرح‌های عظیمی چون پروژه آلومینیوم جنوب و هدف‌گذاری یک و نیم میلیون تن آلومینیوم اولیه تا سال 1404، آینده روشنی برای توسعه این صنعت در کشور متصور هستم.
جزئیات هدفگذاری دولت در صنعت آلومینیوم تا سال 1404

خسرو اندیشناک در گفت‌وگو با معدن‌نامه با بیان مطلب فوق اظهار کرد: 20 درصد از هزینه‌های تولید آلومینیوم در ایران به حامل انرژی یعنی برق تعلق دارد. تامین به موقع و به اندازه برق یکی از مسائل حائز اهمیت در زمینه صنعت آلومینیوم است. از طرفی قطعی برق نیز زیان‌های جبران ناپذیری را به کارخانه های تولید آلومینیوم اولیه وارد خواهد کرد. از این رو در ارتباط با ساخت کارخانجات تولید آلومینیوم اولیه، احداث نیروگاه‌های اختصاصی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در همین راستا شرکت آلومینیوم جنوب در نظر دارد تا با همکاری شرکت غدیر انرژی لامرد یک نیروگاه اختصاصی جهت تامین برق کارخانه این شرکت با ظرفیت 960 مگاوات احداث کند.

مدیر طرح و برنامه شرکت آلومینیوم جنوب افزود: برق کارخانجات تولید آلومینیوم اولیه کشور در حال حاضر از طریق شبکه تامین می‌شود و هیچ نیروگاه اختصاصی در این رابطه وجود ندارد. البته اخیراً مراسم گلنگ زنی احداث نیروگاه سیکل ترکیبی 235 مگاواتی کارخانه المهدی هرمزال برگزار شد که هزینه احداث آن 250 میلیون یورو اعلام شده است و هنوز به بهره برداری نرسیده است.

او افزود: متاسفانه نگاهی منفی نسبت به صنعت آلومینیوم در کشور وجود دارد و علت عمده این موضوع به نبود سرمایه‌گذاری کافی در این حوزه بر می‌گردد. متاسفانه نوع نگاه‌ها کامل و جامع نبوده است. صنعت آلومینیوم تنها ساخت کارخانه نیست، بلکه تکمیل زنجیره تولید منجر به ایجاد صنعت آلومینیوم می‌شود. شکل‌گیری این نگاه منفی به دلیل عدم سرمایه‌گذاری مناسب در این بخش بوده است، اما ما در آلومینیوم جنوب سعی بر آن داریم موانع موجود بر سر راه این صنعت را برداشته و زنجیره تولید را کامل کنیم.

اندیشناک در ادامه تصریح کرد: در دوران پساتحریم و با فعال شدن طرح‌های عظیمی چون پروژه آلومینیوم جنوب و هدف‌گذاری یک و نیم میلیون تن آلومینیوم اولیه تا سال 1404، آینده روشنی برای توسعه این صنعت در کشور متصور هستم. در عین حال دولت با سرمایه‌گذاری بر روی زیر ساخت‌های کشور که لازمه توسعه صنعتی است، در صدد است تا فرصت‌هایی را در زمینه سرمایه‌گذاری در صنایع بالا دستی، میان دستی و پایین دستی ایجاد کند. همچنین در دوران پسا‌تحریم، بسیاری از شرکت‌های خارجی جهت سرمایه‌گذاری و همکاری در زمینه پروژه‌های تولید آلومینیوم ابراز تمایل کرده‌اند و مذاکراتی نیز در این زمینه با طرف‌های خارجی صورت گرفته است که در صورت حصول توافقات به توسعه هرچه بیشتر این صنعت در کشور کمک خواهد شد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین