چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403 شمسی /5/8/2024 6:22:49 PM
مجری طرح زغال‌سنگ طبس مطرح کرد:

مجری طرح زغال‌سنگ طبس با تاکید بر اینکه راه‌اندازی و اجرای طرح‌های توسعه‌ای سهم معادن زغال در حوزه اشتغالزایی افزایش می‌یابد، مطرح کرد: امیدواریم در شرایط کنونی وزارت صنعت بتواند این مشکل را حل و مصوبه اصلاح قیمت خرید زغال‌سنگ را عملی کند.
چالش‌های اقتصادی صنعت زغال‌

امید فلاح در گفت و گو با معدن‌نامه اظهار کرد: میزان بدهی شرکت ذوب آهن اصفهان بیش از 300 میلیارد تومان است که با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی زغال‌سنگ و نیاز آن شرکت به تامین زغال‌سنگ مورد نیاز از داخل مقرر شده تا بخشی از بدهی در سال جاری به شرکت‌های تولید کننده زغال‌سنگ در طبس پرداخت شود. در مقطع کنونی اغلب کارخانه‌های فولاد درگیر مشکلات مالی هستند و برای حیات تولید واحد خود نیازمند زغال‌سنگ هستند اما توانی در پرداخت بدهی خود به معادن زغال ندارند.

او افزود: تمامی این عوامل باعث شده فضای ناامنی معادن زغال‌سنگ ایجاد شود و ذوب‌آهن بیشتر به سمت واردات زغال‌سنگ گام بردارد و این وضعیت کل معادن کشور را در معرض خطر قرار داده است. با توجه به اینکه زغال‌سنگ به‌عنوان سوخت برای تولید فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توان گفت که آینده معادن زغال‌سنگ به نوعی وابسته به صنعت فولاد کشور است. اگر برنامه‌های صنعت فولاد در زمینه افزایش تولید برای رسیدن به چشم‌انداز 1404 تحقق پیدا کند، در نتیجه میزان نیاز کشور به زغال‌سنگ کک‌شو افزایش پیدا می‌کند و همین موضوع زمینه‌ساز گسترش فعالیت معادن زغال‌سنگ و بازگشت رونق و حرکت به این معادن خواهد شد چرا که در غیر این صورت وضعیت معادن زغال‌سنگ کشور بدون تغییر می‌ماند.

مجری طرح زغال‌سنگ طبس در ادامه بیان کرد: با توجه به نیاز کارخانجات کک‌سازی به زغال‌سنگ کنسانتره و وجود ظرفیت خالی بسیار در این بخش، مصرف زغال‌سنگ در داخل کشور در سال 1400 نزدیک به 5.8 میلیون تن برآورد می‌شود. در این راستا و با توجه به رفع تحریم‌های اقتصادی و گسترش همکاری‌های خارجی کشور با شرکت‌های سرمایه‌گذاری خارجی و وجود ظرفیت‌های متعدد داخلی اعم از زیرساخت‌ها و نیروی کار زبده، زمینه توسعه معادن زغال‌سنگ طبس با هدف رفع احتیاجات کارخانجات کک‌سازی و تولید فولاد کشور تا اندازه زیادی بر طرف خواهد شد.

فلاح تصریح کرد: با راه‌اندازی و اجرای طرح‌های توسعه‌ای، ضمن کاهش قابل توجه سطح واردات زغال خام تا اندازه زیادی نیز سهم این حوزه اقتصادی از اشتغالزایی را افزایش خواهد داد. معادنی که به بخش خصوصی واگذار شده امروزه با چالش‌های مالی بسیاری روبه‌رو هستند، تا جایی که بنیه مالی آنها کاملا تضعیف شده است. دیگر فعالان معدنی بخش خصوصی هم هستند که معادن زغال‌سنگ را با بهترین متد روز بهره‌برداری می‌کنند. به همین دلیل برای بهبود روند کلی معادن زغال‌سنگ و صنایع وابسته به آن بهتر است چه بخش دولتی و چه بخش خصوصی نگاه ویژه‌ای به این کار داشته باشند.

مجری طرح زغال‌سنگ طبس با بیان اینکه بهتر است مسائل ایمنی در معادن زغال‌سنگ جدی گرفته شود و برای بهره‌مندی از تکنولوژی و تجهیزات نو سرمایه‌گذاری‌های بسیاری انجام داد، گفت: بخش خصوصی در بسیاری از فعالیت‌های معدنی توانسته موفق عمل کند اما به دلیل سنگینی تحریم‌ها و مسائل مالی طی این سال‌ها در برخی معادن نتوانسته‌ایم سیستم تجهیزات معدنکاری را به روزرسانی کنیم. در نتیجه باید با نگاه توسعه‌ای چالش‌های فعالیت‌های معدنی را هر چه زودتر برطرف کنیم. در کشورهای دیگر برای حفظ صنایع از تعرفه‌ها به شکل منطقی بکار گرفته می‌شود. اما متاسفانه بر روی واردات کنسانتره زغال‌سنگ در ایران هیچ‌گونه تعرفه‌ای وجود نداشته و حتی ارز ترجیحی منابع ارزی در اختیار واردکنندگان زغالسنگ قرار می‌گیرد.

او در آخر تاکید کرد: ذوب‌آهن اصفهان در حالی منابع مالی‌اش را برای واردات زغالسنگ و کک هزینه می‌کند که هیچ‌گونه پرداختی به بهره‌برداران زغالسنگ صورت نمی‌گیرد و شرایط این معادن نامطلوب شده است. امیدواریم در شرایط کنونی وزارت صنعت بتواند این مشکل را حل و مصوبه اصلاح قیمت خرید زغال‌سنگ را عملی کند. اگر قیمت خرید زغال‌سنگ اصلاح نشود و طلب معادن زغال‌سنگ توسط ذوب‌آهن اصفهان پرداخت نشود، قطعا تا پایان سال عمده معادن زغال‌سنگ بخش خصوصی تعطیل خواهد شد که این موضوع به صلاح معادن کشور نخواهد بود.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین