چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403 شمسی /5/8/2024 5:32:50 PM
معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو مطرح کرد:

معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو مطرح کرد: ارتقای سطح دانش و تکنولوژی معدنکاران و کمک به حمایت از آنها به منظور استفاده از تجهیزات مکانیزه و بهره‌وری بالا از پتانسیل‌های معدنی می‌تواند قیمت تمام شده را در معادن زغال پایین و ارزش افزوده تولید را بالا ببرد.
دغدغه دولت از قیمت تمام شده بالای زغال‌سنگ

جمشید ملارحمان در گفت‌وگو با معدن‌نامه با بیان مطلب فوق اظهار کرد: در خصوص اینکه چرا معادن زغال‌سنگ ایران فرماندهی واحد ندارد، باید گفت که اگر منظور از فرماندهی مالکیت واحد است، طبیعی است با توجه به واگذای معادن زغال‌سنگ در راستای اصل 44 قانون اساسی و خصوصی‌سازی آنها یک بحث است و اگر منظور از فرماندهی اعمال سیاست حاکمیتی و نظارت بر تولید بر اساس استانداردهای فنی است، عدم فرماندهی واحدها موضوعیت نخواهد داشت و براساس قانون معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت وظیفه نظارت بر حسن عملیات استخراج و فرآوری در معادن را عهده دار است. اما تا چه انداره دولت به این صنعت ورود پیدا کرده و استراتژی جامع زغال را تهیه و تدوین کرده است، این خود سوال است.

او افزود: بدیهی است دولت در مورد زغال‌سنگ لازم است استراتژی مشابهی در رابطه با توسعه معادن و صنایع معدنی کشور اعم از اکتشاف تا انتهای زنجیره تولید و فرآوری داشته باشد. چنانکه وظیفه دولت ورود در فعالیت‌های معدنی اعم از انجام اکتشاف، زیرساخت توسعه‌ای، پژوهش و ... ساخت و توسعه فناوری‌های نوین و حمایت همه جانبه از بخش‌های مختلف معدنی است.

معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو تصریح کرد: در بخش اکتشافات زغال‌سنگ در راستای افزایش ذخایر کشور با عنایت به ضرورت نیاز به شناخت منابع و پتانسیل‌های معدنی باید توسعه اکتشاف زغال‌سنگ نیز با توجه به اهمیت آن در صنایع فولاد و صنایع معدنی در مناطق مستعد با اولویت اکتشاف در مناطقی که احتمال اکتشاف ذخایر مناسب با استخراج مکانیزه وجود دارد، صورت پذیرد.

ملارحمان با تاکید بر اینکه یکی از دغدغه‌های کنونی معادن زغال‌سنگ این است که قیمت زغال‌سنگ داخلی گرانتر از زغال‌سنگ خارجی است، گفت: دلیل بالا بودن هزینه‌های استخراج در معادن به عدم مهارت و توانایی فنی، شرایط زمین‌شناسی و ساختارهای پیچیده تکتونیکی معادن، تجهیزات فرسوده و قدیمی، عدم استفاده از فناوری‌های نو، توجه نکردن به تولید مکانیزه و بهره‌ور، ضخامت کم لایه‌های زغال‌سنگ در مقایسه با سایر مناطق دنیا از مواردیست که قیمت تمام شده تولید را بالا می‌برد.

او تصریح کرد: ارتقای سطح دانش و تکنولوژی معدنکاران و کمک به حمایت از آنها به منظور استفاده از تجهیزات مکانیزه و بهره‌وری بالا از پتانسیل‌های معدنی می‌تواند قیمت تمام شده را پایین و ارزش افزوده تولید را بالا ببرد. بررسی عملکرد شرکت‌های زغال‌سنگ در حال حاضر نشان می‌دهد در سال گذشته (1394) از میزان 4.4 میلون تن زغال‌سنگ مصرفی کک‌سازی‌های کشور تنها حدود 4.4 میلیون تن توسط شرکت‌های زغال‌سنگ داخلی تامین شده و حدود 9 میلیون تن واردات زغال‌سنگ داشته‌ایم. 



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین