دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 شمسی /4/29/2024 8:41:24 PM
گزارشی از راز موفقیت کسب‌و‌کارهای اینستاگرامی

«تحویل یک‌روزه، امکان پرو رایگان 4 مدل و سایز در منزل، ارسال رایگان به سرتاسر ایران».
دنیای اینفلوئنسرها
فریبا رسولی: همین سه شعار تبلیغاتی جذاب کافی است برای اینکه مانتویی شیک را به صورت آنلاین آن هم با قیمتی تقریبا مناسب خریداری کرد. محال است سری به صفحه ریس کالکشن در اینستاگرام بزنید و برای خرید مانتوهای آن وسوسه نشوید. اگر دقت کرده باشید همیشه بیشتر خانم‌های ایرانی شیک‌پوش از وجود مانتوهای به اصطلاح اجق وجق در برخی فروشگاه‌های تهران گلایه دارند. فروشگاه‌های مانتو هفت‌تیر، ونک، ولیعصر و... را دیده‌اند اما نتوانستند پس از ساعت‌ها گشتن در این نقاط مانتو یا لباس مورد نظر خود را بخرند. دلیل این نارضایتی‌ها چیست و چرا با وجود این همه برند قدیمی در حوزه پوشاک، خرید اینترنتی از مزون‌ها و فروشگاه‌ها جذاب شده است؟

برای پاسخ به این سوال بهتر است ایده مزون «ریس کالکشن» را بیشتر برای‌تان توضیح دهیم. از تولد این برند در اینستاگرام مدتی است می‌گذرد و افزایش فالوورهای آن نشان از آن دارد که «ریس» توانسته با انتخاب پارچه‌های مناسب و کیفیت در دوخت، محصول خوبی را به دست مشتری دهد. اما تمام رمز موفقیت آن، این موضوع نیست. «ریس» با یک ایده تک در اینستا متولد شده است. آن هم این است که به مشتریان خود «حق انتخاب» می‌دهد. کاری که این روزها فقط یک فروشنده ماهر در بوتیک بلد است برای مشتری انجام دهد. یعنی اینکه «ریس» علاوه بر اینکه به مشتری این امکان را می‌دهد که سفارش خود را در وب سایتش ثبت کند، اعلام کرده: «ما طی یک روز کاری با پیک رایگان براتون مانتو ارسال می‌کنیم، می‌تونید پرو کنید و فقط در صورت تمایل به خرید وجه رو به پیک پرداخت خواهید کرد و در غیر صورت با همان پیک برگشت میشه. امکان ارسال تا 4 مدل و سایز.» در حال حاضر «ریس»، 150 هزار فالوور یا دنبال‌کننده دارد و در صفحه خود تصاویری از محصولاتش همانند یک ژورنال که در مراجعه حضوری می‌توان دید و انتخاب کرد، قرار داده است. شاید برندهای پوشاک دیگری مانند «ریس» در اینستاگرام جذاب و برای شما شناخته شده باشد اما نکته تامل برانگیز این است که کدام‌یک از کسب و کارهای اینستاگرامی ایده و خدمات ویژه‌تری برای خود تعریف کرده‌اند. یکی از صفحات دیگری که این روزها بر سر زبان‌ها افتاده و توانسته در اینستاگرام 994 هزار فالوور داشته باشد، 39 تومنی است. اگرچه این نام یک برند تلقی نمی‌شود و تنها یک شیوه جذاب برای فروش است و از همان شیوه فریبنده فقط 39 تومان و نه 40 تومان استفاده می‌کند، اما بسیاری از دختران راهی ونک می‌شوند تا کیف و کفش مورد علاقه‌شان را از این فروشگاه بخرند. البته 39 تومنی که مجموعه‌ای از کیف و کفش‌های تولید داخل است، غیر از ونک، خانی‌آباد اصفهان و کرج شعبه‌های دیگری هم در ایران دارد. تفاوت این فروشگاه با ریس در آن است که در این فروشگاه فقط باید مراجعه حضوری داشته باشید. اما جذابیت 39 تومنی این است که انگار همیشه وارد یک حراج‌سرا می‌شوید و با تخفیف 70 درصدی خرید خواهید کرد.

با این توصیف می‌بینیم که حسابی بازار‌یابی دیجیتال، شکل سنتی بازارهای پوشاک ایران را تحت تاثیر قرار داده و معادلات حاکم بر آن را بر هم زده است. اینستاگرام ایرانی‌ها با اینفلوئنسر و اینفلوئنسر مارکتینگ هم آمیخته شده است. بازاری که بازیگران اصلی آن سلبریتی‌ها و نزد مردم محبوب هستند یا از طریق همین فضای مجازی معروف و محبوب می‌شوند. اگرچه راز موفقیت برندهای جدید در این بازار مجازی ایده و فقط خدمات جدید است. پیشنهاد می‌دهم این ایده‌های نو را خودتان ببینید و احساس کنید. کافی است سری به صفحه «المیرا عبادی» برای خرید مانتو بزنید. لباس‌های مزون «دلیار» را ببینید و برای کیف چرم از کارهای «دکمه دیزاین» دیدن کنید. دستمال سر با پارچه‌های زیبا را در صفحه «رج بای گلنوش» انتخاب کنید و در آن تل‌های پارچه‌ای با طرح‌های گوناگون را در رنج قیمتی صد هزار تومان به بالا خریداری کنید یا صفحه زیورآلات دست ساز «میم» را هم ببینید. «صدف بیوتی» و «ریحانه طراوتی» هم که دیگر مطمئنا برای همه آشنا هستند و کافی است در پیج‌شان تبلیغ یک محصولی را کنند.

بنابراین در حالی این روزها کسب و کارهای اینترنتی مخصوصا در اینستاگرام رونق گرفته‌اند که برخی از صاحبان این کسب و کارها با تعریف خدمات جدید و ایده‌های بکر توانسته‌اند نزد مصرف‌کنندگان محبوب‌تر و قابل اطمینان‌تر ظاهر شوند. راهی که شاید برخی برندهای قدیمی حوزه پوشاک دنبال نکرده‌اند و نسبت به ورود به بازارهای دیجیتال از خود مقاومت نشان می‌دهند. شاید به همین دلیل است که این روزها دیگر نام دنیس‌تریکو، جورابان، تن‌درست، بروجرد، هاکوپیان، ملی، بلا و... را کمتر یا اصلا نمی‌شنویم. به هر حال با توجه به اینکه سال 97 سال حمایت از تولید ملی نام گرفته، باید روش‌های بازاریابی فروش هم برای محصولات تولید داخل متحول شود و مطابق با استانداردهای به‌روز باشد. فراموش نشود در دنیای این روزهای بازار پوشاک فروش بیشتر بستگی به تبلیغات و ارایه خدمات جذاب‌تر دارد که برخی بدون اینکه حتی یک بوتیک کوچک و ساده داشته باشند، محصولات خود را به سرتاسر ایران می‌فروشند. اگرچه هنوز حرفی از صادرات آنها نیست اما حداقل رمز موفقیت یک برند جدید در عرصه مد و لباس، ایده و فقط ایده مبتنی بر خدمات جذاب است. البته قیمت متناسب با کالا هم فراموش نشود که فاکتور مهمی برای خریدار محسوب می‌شود. حال بهتر است وارد اینستاگرام خودتان شوید و هر برند لباسی که در این گزارش برای‌تان جالب به نظر رسید آن را سرچ کنید و از تماشای لباس‌ها لذت ببرید.

کافی است سری به صفحه «المیرا عبادی» برای خرید مانتو بزنید. لباس‌های مزون «دلیار» را ببینید و برای کیف چرم از کارهای «دکمه دیزاین» دیدن کنید. دستمال سر با پارچه‌های زیبا را در صفحه «رج بای گلنوش» انتخاب کنید و در آن تل‌های پارچه‌ای با طرح‌های گوناگون را در رنج قیمتی صد هزار تومان به بالا خریداری کنید یا صفحه زیورآلات دست ساز «میم» را هم ببینید.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین