دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 شمسی /4/29/2024 8:46:03 PM
واکاوی حواشی کلیپ جنجالی لبنان

علیرضا بهداد: این روزها ویدئویی حاشیه ساز در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است که در آن ادعا می شود خودروهای ایرانی با قیمتی بسیار کمتر نسبت به بازار داخل، به دست مشتریان خارجی می رسند. 
راز ارزان فروشی خودروسازان در خارج

در این ویدئو که حاصل گزارش شبکه الجدید لبنان از نمایندگی های فروش سایپا در این کشور است، به محصولات متنوع سواری و تجاری و شرایط منعطف فروش نقدی و اعتباری خودروهای سایپا به شهروندان لبنانی پرداخته شده است.

در تفسیر این ویدئو اما گفته می شود که سایپا برخی محصولات خود را با قیمت هزار و ۵۰۰ دلار (چیزی حدود ۳۵ میلیون تومان) در اختیار لبنانی ها قرار می دهد، حال آنکه کف قیمت کارخانه ای خودروهای این شرکت در ایران بالغ بر ۷۷ میلیون تومان است. این موضوع خشم کاربران ایرانی را برانگیخته و آنها این ابهام بزرگ برایشان پیش آمده که چرا سایپا در خارج ارزان فروشی می کند و در داخل گران فروشی.

هرچند سایپایی ها با انتشار اطلاعیه ای تاکید کرده اند که ویدئو موردنظر متعلق به سال ۹۵ است و این شرکت محصول هزار و ۵۰۰ دلاری در خارج از کشور عرضه نمی کند، اما به نظر می رسد کمتر کسی این تکذیبه را بپذیرد. با فرض صحت ادعای سایپا اما باز هم این تفکر که خودروهای ایرانی با قیمتی بسیار کمتر از داخل، در خارج از کشور به فروش می رسند، در ذهن بسیاری از شهروندان باقی خواهد ماند.

این تفکر ازسال ها پیش وجود داشته و گاهی شواهدی محکم نیز مبنی بر صحت آن به دست آمده است، با این حال خودروسازان بزرگ کشور (چه ایران خودرو و چه سایپا) معمولا تنها اقدام به تکذیب ماجرا می کنند، بی آنکه برای مشتریان توضیح دهند چرا گاهی محصولات خود را با قیمت هایی کمتر نسبت به داخل، در خارج می فروشند. با وجود آنکه به اصطلاح ارزان فروشی خودروهای صادراتی مسئله ای عجیب و غیر قابل پذیرش برای شهروندان ایرانی است، این موضوع یک استراتژی در میان خودروسازان بزرگ دنیا به حساب می آید.

در واقع ازآنجاکه صادرات یکی از اهداف اصلی (شاید اصلی ترین هدف) شرکت های بزرگ خودروسازی محسوب می شود، برای یافتن بازارهای صادراتی و حضور پایدار در آنها، گاهی مجبور می شوند قیمت ها را پایین آورده و تخفیف و آپشن های خرید ارائه کنند. حضور پایدار در بازارهای صادراتی خودرو بیش از هر مسئله دیگری با قیمت و کیفیت در ارتباط است و در این بین، قیمت گاهی نقشی محوری تر دارد و بنابراین خودروسازان همواره برای عرضه محصولات ارزان تر، در رقابتی سخت و نفسگیر با یکدیگر هستند.

در ایران اما شرایط متفاوت است، چه آنکه شهروندان دل خوشی از خودروسازان ندارند و معتقدند آنها در عین حال که محصولاتی کم کیفیت می سازند، گران فروشی هم می کنند. در این فضا طبعا شهروندان ارزان فروشی در بازارهای صادراتی را هدفی استراتژیک در راستای ارزآوری برای کشور تفسیر نمی کنند و انتظار دارند خودروهای داخلی نیز با همان قیمت ها و حتی کمتر، به دست شان برسد.

با وجود این تفکر، خودروسازان هیچگاه تلاشی جدی در راستای قانع کردن مشتریان بابت دلایل ارزان فروشی احتمالی در بازارهای صادراتی، نکرده و تنها هنرشان، تکذیب کردن است. این در حالی است که اگر دلایلی منطقی برای ارزان فروشی احتمالی خودروهای ایرانی در خارج و ارائه آپشن های جذاب خرید، ارائه شود، شاید حداقل بخشی از شهروندان بابت این ماجرا قانع شوند، وگرنه تجربه نشان داده تکذیب کردن دردی را دوا نخواهد کرد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین