دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 شمسی /4/29/2024 8:40:34 PM
بیرونیت بررسی کرد:

تفکیک وزارت صمت و جدایی بازرگانی از صنعت و معدن چه مزیت‌هایی‌ دارد؟ 
مزایای جدایی بازرگانی از صنعت و معدن

مجتبی پورحبیبی| رئیس جمهور در جلسه امروز هیات دولت به روند اقداماتی که برای تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت و مجلس انجام گرفته اشاره و اعلام کرده است: هر زمانی که مجلس ایراد شورای نگهبان را رفع و قانون مذکور را به دولت ابلاغ کند، ما دو وزیر بازرگانی و صنعت را به مجلس معرفی می‌کنیم. با اعلام شرط رئیس جمهور برای معرفی وزرای صنعت و تجارت، به نظر می‌رسد تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و جدایی بازرگانی از صنعت و معدن  جدی شده است. اما این جداسازی چه مزیت‌هایی‌ دارد؟

*کسی را برای مدیریت موفق وزارتخانه طویل صمت نداریم

بهرام شکوری رئیس کمیسیون معادن  و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با بیرونیت در این باره اظهار کرد: تفکیک وزارت صمت از پیش در برنامه وزارتخانه بوده و قرار بود این تفکیک انجام شود، اگر انجام نشد به دلیل ایرادی بود که شورای نگهبان گرفته بود، در نهایت این ایراد باید برطرف و تفکیک انجام شود.
وی افزود: در بسیاری از کشورها دو وزارتخانه صنایع و بازرگانی جدا هستند و عملکرد موفقی دارند، در بسیاری هم این دو جدا هستند و باز عمکرد شایسته ای دارند، در نتیجه به نظر می رسد تفکیک یا ادغام این وزارتخانه ها تنها عامل موفقیت آنها محسوب نمی شود و مهم تر از این مساله عملکرد و نحوه مدیریت مدیران وزارتخانه است که توانمندی یا ناتوانمندی آن را نشان می دهد.
او ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت به سه مقوله ای می پردازد که هر یک برای خود دنیایی است، به باور من در کشور فردی را نداریم که همه اینها را با هم مدیریت کند، بنابراین با تفکیک و تخصصی کردن این سه به ارتقای عملکرد آنها کمک کرده ایم.
شکوری اضافه کرد: ما  دست کم می توانیم آدم‌هایی را پیدا کنیم که این وزارتخانه ها را به تفکیک مدیریت کند اما برای اداره یک وزارتخانه طویل که از مرغ و تخم مرغ تا فولاد و... را مدیریت کند، کسی را نداریم.

*وزیر بازرگانی درگیر قیمت گذاری تخم مرغ و خودروست

در ادامه این گزارش سیدحمید حسینی دبیرکل سابق اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق مطرح کرد: این ادغام به حدف بازرگانی از وزارت صمت منتهی شده است و در حال حاضر چیزی به نام بازرگانی در مجموعه وزارت صمت باقی نمانده است و این احساس وجود دارد که آن دیپلماسی تجاری که موردنیاز در وزارت صمت دیده نمی شود.
وی افزود: شاید بتوانیم برخی از سازمان های بین سازمانی را در هم ادغام و تبدیل به یک سازمان کنیم اما برای تجارت خارجی ساختار جداگانه ای لازم داریم که متولی واردات، صادرات، قراردادهای تجاری، گمرک، سازمان توسعه تجارت و بانک توسعه صادرات باشد.
او ادامه داد: چرا امروز باید بانک مرکزی برای صادرکنندگان سیاستگذاری کند؟ اگر وزارتخانه بازرگانی با عملکرد درست داشتیم امروز لازم نبود بانک مرکزی با صادرکنندگان درگیر شود.
حسینی تصریح کرد: تولید بدون تجارت و بازار معنی ندارد  و ما با وضعیت کنونی وزارت صمت به یقین نمی توانیم به اهدافمان برسیم. در ادغام به واقع سه سازمان کنار هم چیده شده که هر یک دارند کار خود را انجام می دهند و وزیر صمت امروز درگیر تنظیم بازار و قیمت گذاری تخم مرغ و سیب زمینی و خودرو و... است، این کار وزارت بازرگانی نیست.
دبیرکل پیشین اتاق مشترک ایران و عراق خاطرنشان کرد: مشکلاتی که در سیستم توزیع وجود دارد و باعث شکاف عمیق قیمت کالا بین تولیدکننده و مصرف کننده نهایی است، به دلیل نبود وزارتخانه بازرگانی به وجود آمده همچنین بی رمقی خرید تضمینی پیامد منفی دیگر این اتفاق است. 
وی افزود: آقایان نعمت زاده و شریعمتداری هم با خرسندی وزارتخانه را ترک نکردند هیچ کدام نه خود از عملکردشان راضی بودند و نه دیگران رضایت داشتند.
او همچنین گفت: برخی فکر می کنند تشکیل وزارت بازرگانی یعنی تشویق واردات در حالی که این دو ربطی به هم ندارند.

*امور باید به صورت تخصصی پیش رود

علاءالدین میرمحمدصادقی کارآفرین و فعال اقتصادی پیشکسوت در اتاق ایران بیان کرد: به نظر من ادغام این سه وزارتخانه کار صحیحی نبود. این ادغام به این دلیل صورت گرفت که از شمار کارکنان کم شود حالا که هم شمار کارکنان وزارتخانه ها کم نشد و هم گرفتاری و اشتغال وزیر و معاونین او بیشتر شد.
وی افزود: به باور من اگر وزارتخانه ها تخصصی تر بشوند کار با سرعت بیشتری پیش می رود و منافع کشور نیز بیشتر تامین خواهد شد. مناسب تر آن است که این وزارتخانه ها تفکیک و از متخصصین شاغل در وزارتخانه کنونی برای تصدی پست وزارت در وزارتخانه جدید استفاده شود.
او اضافه کرد: در بیشتر نقاط دنیا هم امور به صورت تخصصی پیش می رود نه اینکه همه امور را مانند دوران قدیم گردن یک نفر که همان وزیر است بیندازند و مسوولیت‌هایی را بر عهده او بگذارند که به یقین از توان یک نفر خارج است.



نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین