جمعه 14 ارديبهشت 1403 شمسی /5/3/2024 6:47:41 PM
دوئل قیمت و معامله آهن اسفنجی در بازار فیزیکی

قیمت آهن اسفنجی در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران در حالی افزایش یافته است که نوسانات نرخ ارز در بازه محدودی در حال افت‌وخیز است. برای دومین مرتبه متوالی در فروردین‌ماه همه آهن اسفنجی عرضه‌شده مورد معامله قرار نگرفت و در نهایت ۸۵‌درصد محصول عرضه‌شده به فروش رفت.
خرید ۸۵ درصدی مشتریان

بررسی تالار صنعتی و معدنی بورس‌کالای ایران در روز شنبه اول اردیبهشت نشان می‌دهد، این بازار میزبان ۱۵۰‌هزار و ۵۰۰تن آهن اسفنجی بود که با ثبت تقاضای ۰.۹درصدی در نهایت ۸۵درصد آهن اسفنجی به فروش رسید. به عبارت بهتر در روز شنبه اول اردیبهشت‌ماه برای این محصول ۱۸۴‌هزار و ۵۵۰تن تقاضا به ثبت رسید و در نهایت ۱۲۸‌هزار تن آهن اسفنجی مورد معامله قرار گرفت.

این در حالی است که شنبه گذشته ۲۵فروردین‌ماه ۱۴۸‌هزار تن آهن اسفنجی عرضه شده بود که با توجه به ثبت تقاضای ۱.۳درصدی در نهایت ۹۰‌درصد محصول عرضه‌شده مورد معامله قرار گرفت. به عبارت بهتر، میزان تقاضای آهن اسفنجی در روز اول هفته گذشته ۱۹۹‌هزار و ۴۵۰تن بود که ۱۳۳‌هزار و ۶۰۰تن مورد معامله قرار گرفت. مقایسه آمار روز اول اردیبهشت و هفته گذشته نشان می‌دهد که میزان عرضه آهن آسفنجی و معاملات آن به ترتیب ۱.۶درصد افزایش‌ و ۳.۷‌درصد کاهش را به ثبت رسانده است.

همچنین بررسی تالار صنعتی بورس‌کالای ایران در روز اول اردیبهشت نشان می‌دهد که آهن اسفنجی در بازه قیمت پایه ۱۲‌هزار و ۶۳۰تومان تا ۱۳‌هزار و ۱۵۱تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شد و در نهایت آهن اسفنجی‌‌‌های عرضه‌شده با قیمت میانگین موزون ۱۳‌هزار و ۲۳۳تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید. بررسی قیمت دوهفته پیاپی معاملات رینگ فیزیکی نشان از افزایش ۰.۶درصدی دارد. افزایش نرخ ارز در بازار آزاد طی یک‌هفته اخیر از مهم‌ترین دلایل رشد ۰.۶درصدی قیمت آهن اسفنجی در تالار صنعتی بورس‌کالا به حساب می‌‌‌آید که با شروع هفته جاری نرخ ارز در مسیر نزولی قرار گرفته است.

از این رو مشتریان در بازار فیزیکی روز شنبه به امید کاهش قیمت‌ها طی هفته‌‌‌های آتی ترجیح دادند دست نگه دارند و خرید را به روزهای بعد موکول کنند و برای دومین مرتبه متوالی همه آهن اسفنجی عرضه‌شده مورد معامله قرار نگرفت. از طرفی بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که عرضه آهن اسفنجی در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران افزایشی شده است؛ اما فروش اعتباری تولیدکننده‌‌‌ها و عرضه‌‌‌کننده‌‌‌های این محصول اجازه کاهش قیمت را به آهن اسفنجی نخواهد داد. نوسانات نرخ ارز در بازار آزاد نیز تاثیر خود را بر این بازار دارد.

با توجه به روال سال‌های گذشته مبنی بر افزایش هزینه‌‌‌هایی همچون انرژی، دستمزد و کرایه حمل، شرایط فعالیت برای تولیدکننده نسبت به سال گذشته دشوارتر خواهد شد و از این‌رو پیش‌بینی می‌شود که قیمت آهن اسفنجی در مدار صعود تدریجی قرار بگیرد.

توقف میلگرد در کانال ۲۵‌هزار تومانی

روز ۲۹فروردین‌ماه سال‌جاری نیز ۱۴۲‌هزار و ۱۹۲تن میلگرد در رینگ فیزیکی بورس‌کالا عرضه شد که با احتساب معاملات مچینگ ۴۰‌هزار تن معادل ۲۸‌درصد از این عرضه‌‌‌ها مورد معامله قرار گرفت. قیمت میانگین موزون میلگرد در معاملات روز ۲۹فروردین به ۲۵‌هزار و ۲۸۷تومان به ازای هر کیلوگرم رسید که به معنای افزایش ۰.۶درصدی نسبت به معاملات هفته پیش از آن است. شرایط میلگرد نیز همچون آهن اسفنجی بوده و ادامه نوسانات نرخ ارز در بازار آزاد شمش فولاد را در کانال صعودی قرار داده است و افزایش هزینه‌‌‌های تولید نیز دلیل مضاعفی برای افزایش قیمت محصولات زنجیره فولاد طی هفته‌‌‌های آتی در تالار صنعتی و معدنی بورس‌کالاست.

منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین