دوشنبه 31 ارديبهشت 1403 شمسی /5/20/2024 5:09:07 AM
چالش‌های بورس برای بخش معدن

با اینکه برخی فولادسازان مدعی عدم افزایش قیمت تولیدات‌شان از ابتدای سال هستند، اما صنعتگرانی که فولاد ماده اولیه محصولات‌شان محسوب می‌شود، نسبت به این گفته معترض بوده و از نوسان قیمت زیاد در بازار آزاد گلایه دارند. 
جولان توزیع‌کننده‌ها در بورس فلزات با نام تولید‌کنندگان

به این ترتیب گفته می‌شود صنعت فولاد و آهن‌آلات با حواشی بسیاری مواجه است و همین مساله بر صنایع پایین‌دستی از جمله تولید‌کنندگان لوازم خانگی، ماشین‌آلات صنعتی و غیره تاثیرگذار بوده و همه را به هراس انداخته است.
کارشناسان باور دارند که افزایش نرخ آهن‌آلات و ورق‌های فولادی به دلیل عدم نظارت دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه است. این در شرایطی است که بسیاری معتقدند مشکل در شبکه توزیع است و ارگان‌های مربوطه باید روی توزیع نظارت بیشتری اعمال کنند. در این بین یکی از انتقاداتی که از سوی صنعتگران به تولیدات صنعت فولاد و آهن‌آلات می‌شود، بحث عدم‌دسترسی به ورق‌های فولادی عرضه‌شده در بورس فلزات است، به‌طوری که گفته می‌شود ورق‌های فولادی در بورس فلزات توسط یکسری افراد خریداری و سپس با نرخ بالا در بازار آزاد عرضه می‌شود، اما اگر اتحادیه و مسیر قانونی وجود دارد چه لزومی دارد که در بورس سهمیه را به کسانی دهند که توزیع‌کننده هستند و در بازار سیاه به چندبرابر قیمت می‌فروشند؟ گفته می‌شود به دلیل رانتی که در این حوزه وجود دارد اتحادیه را دخالت نمی‌دهند.

به این ترتیب امروز شاهدیم که میلیاردمیلیارد رانت در بازار فولاد وجود دارد و افرادی از این طریق سودهای کلانی می‌برند، لذا فعالان این حوزه از رییس قوه قضاییه و وزیران مربوطه درخواست دارند در این مورد کمک کنند تا بتوانیم بازار را اداره و از حق مصرف‌کننده دفاع کنیم.
ایجاد رانت در بورس فلزات
رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران با بیان اینکه بورس فلزات مورد تایید ما نیست، گفت: بسیاری از کسانی که به نام تولید‌کننده اقدام به خرید از بورس فلزات می‌کنند در واقع توزیع‌کننده هستند.
حمیدرضا رستگار در این خصوص می‌گوید: این گفته کاملا درست است و در واقع این همان رانت و ویژه‌خواری است که پیش از این در مورد آن بارها صحبت کرده‌ایم. مساله اینجاست که برخی از این آقایان سهمیه‌هایی می‌گیرند که به هیچ عنوان مورد تایید اتحادیه آهن و فولاد و فلزات نیست و به هیج‌وجه اینها صلاحیت اینکه بیایند در حوزه توزیع دخالت کنند را ندارند.

وی افزود: تمام فرارهای مالیاتی، تمام رانت‌خواری‌ها، تمام ویژه‌خواری‌ها از همین کانال‌ها انجام می‌شود در حالی که باید زیر نظر اتحادیه بیایند، اما در شرایطی که صلاحیت این کار را ندارند و مشخص نیست چه کسانی هستند گزارشات متعددی در مورد این موضوع داریم که چندبرابر سودی که باید بگیرند از طریق گرفتن سهمیه و فروختن در بازار آزاد ذی‌نفع می‌شوند.
رستگار با تاکید بر اینکه اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران اصولا مسوول توزیع است، گفت: سوال اینجاست که این افراد که مشخص نیست چه کسانی هستند و اقدام به خرید از بورس فلزات می‌کنند غالبا به دنبال این بی‌قانونی‌ها هستند و به همین دلیل از مسیر مورد تایید ما اقدام نمی‌کنند.

جالب است که می‌گویند فلان تولید‌کننده فلان مقدار ورق فولادی و غیره در بورس فلزات خریداری کرده در حالی که بسیاری از این تولید‌کننده‌ها در واقع توزیع‌کننده هستند و رانت‌ها و سهمیه‌هایی گرفته‌اند و بخشی از آن را شاید مصرف کرده و مابقی را در بازار آزاد عرضه ‌کنند.

توزیع‌کنندگانی که به نام تولید‌کننده اقدام به خرید می‌کنند
رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران همچنین در پاسخ به این سوال که آیا این خریداران که در واقع توزیع‌کنندگانی هستند که به نام تولید‌کننده اقدام به خرید می‌کنند با خود فولاد‌سازان زدوبند دارند یا پای افراد دیگری در میان است، گفت: نمی‌توان به‌طور دقیق گفت اینها چه کسانی هستند و به هر حال باید جزئیات امر بررسی شود، اما اگر اتحادیه و مسیر قانونی داریم چه لزومی وجود دارد که در بورس سهمیه را به کسانی می‌دهید که توزیع‌کننده هستند و در بازار سیاه به چندبرابر قیمت می‌فروشند و چندبرابر سود متعارف خود سود می‌گیرند!؟ متاسفانه چند سال است این اتفاق افتاده است در حالی که باید کار را به خود ما بسپارند و در عوض نظارت‌ها را قوی کنند، اما به دلیل رانتی که در این حوزه وجود دارد اتحادیه را دخیل نمی‌کنند.
رستگار همچنین تاکید کرد: بارها و بارها اعلام کرده‌ایم که میلیارد میلیارد رانت در بازار فولاد وجود دارد که افرادی هستند و از این طریق سودهای کلان می‌برند، لذا از رییس قوه قضاییه و وزیران مربوطه درخواست داریم در این مورد کمک کنند تا بتوانیم بازار را اداره و از حق مصرف‌کننده دفاع کنیم.
این مقام مسوول در خصوص عرضه فولاد و آهن‌آلات در بورس فلزات نیز گفت: به هیچ عنوان این بورس فلزات مورد تایید ما نیست. چون هیچ ارتباطی با ما ندارد و برای خود یک بازار دیگری تشکیل داده است.

منبع: روزنامه جهان صنعت



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین