جمعه 14 ارديبهشت 1403 شمسی /5/3/2024 3:47:18 PM
گزارش معدن نامه از روز فشرده کاری رحمانی در معادن فاریاب کرمان

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص بهره برداری از ظرفیت های معدنی استان نیز گفت: استان کرمان و جنوب آن ظرفیت های خوبی دارد ولی باید سعی کنیم مردم و بخش خصوصی پای کار بیاییند و ما به عنوان دولت حمایت کنیم.
مردم و بخش خصوصی برای به فعلیت رساندن ظرفیت ها پای کار بیایند
به گزارش معدن نامه، رضا رحمانی در ابتدای ورود به هرمزگان جهت سفر به جنوب کرمان و شرکت در چند برنامه با بیان این مطلب ، افزود: پارسال نیز این برنامه را در دستور کار داشتیم و در این راستا بیش از یک هزار و ۸۰۰ واحد را توانستیم فعال و احیا کنیم.
وی با اعلام اینکه موضوع توسعه واحدهای تولیدی دارای پتانسیل توسعه و همچنین نهضت تکمیل ساخت داخل را نیز در برنامه داریم، تصریح کرد: امسال معدن و صنایع معدنی را جزو اولویت های اصلی فعالیت های وزارت صنعت، مفدن و تجارت قرار دادیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت موصوع معدن و صنایع معدنی را یک فرصت استثنایی برای کشور دانست و گفت: ظرفیت معادن باید فعال شود که بدین منظور برنامه هایی تدوین و طراحی شده است که این برنامه ها از اکتشاف تا نوسازی و تجهیز معادن را شامل می شود.
رحمانی فعال کردن معادن کوچک مقیاس را از دیگر برنامه ها معرفی کرد و افزود: تکمیل زنجیره فلزات اساسی مثل فولاد و آلومینیوم و مس و سایر ظرفیتهای فلزی و غیرفلزی نیز جزو برنامه های امسال است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود هرمزگان را یکی از استانهای بسیار پتانسیل دار در حوزه معدن دانست و اضافه کرد: به ایمیدرو و سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی و سایر مجموعه های مرتبط برای به فعلیت رساندن این ظرفیت ها ماموریت دادم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تلاش ویژه‌ای برای رونق صنایع دریایی در استان هرمزگان با توجه به ظرفیت‌های متعدد این استان انجام خواهد شد.
بنا بر گزارش شاتا، رضا رحمانی در نشست بررسی و پیگیری مسایل حوزه صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان با اشاره به اهداف خود از سفر به این استان، بیان کرد: هدف اصلی از این سفر بازدید از معادن جنوب استان کرمان است که این سفر از طریق بندرعباس انجام شد و در آینده نزدیک سفر کاملی به هرمزگان خواهیم داشت.
وی ادامه داد: با توجه به حضور در بندرعباس تصمیم گرفتیم در نشستی با حضور استاندار و مسئولان این استان به بررسی وضعیت حوزه صنعت، معدن وتجارت در هرمزگان بپردازیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برنامه‌های حوزه معدن این وزارتخانه در سال ۹۸ تصریح کرد: با توجه به شرایط جدید یکی از محورهای اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت تمرکز بر روی فعالیت‌های حوزه معدن و شکوفایی فرصت های استثنایی موجود در این بخش است.
رحمانی با بیان اینکه در کشور ظرفیت‌های بسیاری در حوزه معادن وجود دارد، اضافه کرد: فعال سازی معادن جدید، توسعه مطالعات برای اکتشاف معادن جدید و نوسازی معادن فعال از جمله اهداف تعیین شده در این حوزه می‌باشد.
وی با یادآوری اینکه استان هرمزگان نیز از ظرفیت‌های بسیاری در حوزه معادن برخوردار است، گفت: زنجیره گسترده ای از فلزات در معادن این استان وجود دارد که باید برای اکتشاف آن اقدام کنیم.
رحمانی صیانت از تولید و اشتغال موجود و احیای واحدهای تولیدی راکد و غیرفعال را از دیگر اهداف وزارت صنعت، معدن و تجارت برشمرد و بیان کرد: کشتی‌سازی یکی از صنایع مهم و محوری موجود در هرمزگان است که ارایه سفارش ساخت و تعمیرات کشتی از سوی شرکت‌های کشتیرانی و نفتکش به مجموعه ایزوایکو در بندرعباس مورد تاکید بوده و به طور جدی پیگیری خواهد شد.
وی گفت: در مجموع تلاش ویژه‌ای برای رونق صنایع دریایی در استان هرمزگان با توجه به ظرفیت‌های متعدد این استان انجام خواهد گرفت.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: باید فعالیت ها در مناطقی که معادن فعال است در همان منطقه تمرکز یابد و از گردش مالی تا تامین تدارکات آنها و حتی جذب نیرو در خود همان منطقه مربوطه باشد تا مردم تاثیر این فعالیت‌ها را در زندگی خود حس کنند.
 رضا رحمانی در بازدید از معادن فاریاب در جنوب کرمان افزود: معدنکاران کشور انگیزه بالایی در جهت تحقق رونق تولید که فرموده مقام معظم رهبری نیز هست دارند و روی توسعه و قطع وابستگی بسیار جدی هستند.
🔻شرایط سخت تحمیلی تاثیری بر اراده و فعالیت معدنکاران نداشته است
وی در این باره تصریح کرد: شرایط جدیدی که بر کشور عزیزمان تحمیل شده است نیز تاثیری روی فعالیتهای معدنکاران ما نداشته و این عزیزان عزم خود را جهت پیشبرد اهداف توسعه ای خود جزم کرده اند و ما نیز در این مسیر کنار آنها هستیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه این منطقه پتانسیل های خوب معدنی دارد، گفت: این معدن نیز با اشتغال حدود یک هزار و ۲۰۰ نفر فعالیت دارد و تولیداتش مورد نیاز کشور است که اگر این تولیدات انجام نشود با صرف منابع ارزی از خارج باید وارد شود.
رحمانی، خودکفایی، اشتغال و توسعه مناطق را از برکات وجود این گونه معادن در کشور دانست و افزود: در این بازدیدها با مشکلات صنعتگران و معدنکاران کشور از نزدیک آشنا می شویم و موارد مطرح شده در این گونه سفرها برای بهبود وضعیت موجود و توسعه فعالیتهای آتی بررسی می شود و تصمیمات لازم ابلاغ خواهد شد.
وی در خصوص ممنوعیت واردات اقلامی که در داخل به حد نیاز تولید می شود، بیان کرد: این اقلام در بخش های مختلف صنعتی و معدنی شناسایی می شوند و در حال حاضر واردات نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ قلم کالا را ممنوع کردیم و هرجا کالایی امکان ساخت داشت به لیست ممنوعیت های وارداتی در جهت حمایت از تولید آن کالا، اضافه می شود.
 رضا رحمانی در جلسه بررسی مهمترین مسایل و مشکلات شرکت معادن فاریاب در جنوب کرمان با تاکید بر این موضوع، افزود: واردات کالاهایی که امکان ساخت داخل دارند مغایر با اهداف رونق تولید و ظلم به جوانان و اشتغال آن ها است.
🔻در حمایت از تولید هیچ محدودیتی نداریم
وی با بیان اینکه در حمایت از تولید هیچ محدودیتی نداریم، تصریح کرد: پارسال واردات ۱۳۳۹ قلم کالا را به خاطر حمایت از تولید داخل ممنوع کردیم و امسال ۱۴۲ قلم کالای دیگر را به این لیست اضافه کردیم و این لیست همچنان باز است که اگر کالایی در داخل امکان ساختش وجود داشته باشد به لیست کالاهای دارای ممنوعیت واردات اضافه خواهد شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه محدویتی برای اعمال تشویق ها و حمایتها از واحدهای تولیدی در هیچ جای کشور نداریم، گفت: در استانهایی که محرومیت وجود دارد مانند کرمان نیاز به کار بیشتری وجود دارد.
رحمانی بر ضرورت تسریع در تصمیم گیری ها تاکید کرد و افزود: برخی اختیارات در حوزه معادن به استانها تفویص شده است، شورای معادن در همین استان هم فعال است و این تفویض در جهت تسریع در تصمیم گیری ها بوده است.
🔻مردم باید وجود کارخانجات و معادن را به عینه لمس کنند
وی با تاکید بر این نکته که مردم باید وجود کارخانجات و معادن را به عینه لمس کنند، بیان کرد: همین حقوق دولتی وصول شده از معادن نیز باید با برنامه ریزی و به صورت قانونی در همان استان استفاده شود.
گفتنی است در این جلسه مهمترین مسایل و مشکلات فرآروی شرکت معادن فاریاب مورد بررسی قرار گرفت و وزیر صنعت، معدن و تجارت قول داد که در صورت فعال شدن تولید فرومنگنز در شرکت معادن فاریاب، این محصول را در جهت حمایت از تولید داخل به لیست کالاهای دارای ممنوعیت واردات اضافه کند.
🔻صادرات ۲۵۰ هزار تن کرومیت معادل ۷۰ درصد صادرات کشور از جنوب کرمان
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان گفت : بیش از ۲۵۰ هزار تن کرومیت از جنوب کرمان صادر می شود که معادل ۷۰ درصد کرومیت صادراتی کشور است.
مسلم مروجی در جلسه فعالان اقتصادی جنوب کرمان با بیان این مطلب، افزود: ۵۰۰ میلیون تن تیتانیوم کربن داریم که جزو ذخایر بزرگ خاورمیانه محسوب می شود.
وی با اشاره به پتاتسیل خوب جنوب کرمان در زمینه مس، آهن و سنگ های ساختمانی تصریح کرد: در حال حاضر ۲۲۴پروانه اکتشاف و ۱۱۰ پروانه بهره برداری صادر شده است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان در ادامه گفت: تا پیش از سال ۱۳۸۹ تنها یک‌ مجوز صنایع معدنی داشتیم ولی هم اکنون ۴۵ مجوز با میانگین پیشرفت کاری بالای ۶۰ درصد داریم.
مروجی با اعلام‌اینکه ۳۶۷ مجوز با اشتغال شش هزار و ۹۷۷ نفر صادر شده است، بیان کرد: از این تعداد، ۹۰ طرح با اشتغال سه هزار و ۵۶۰ نفر با پیشرفت کاری بالای ۶۰ درصد است.
وی با بیان اینکه ۱۴ مجوز کنسانتره کرومیت در جنوب کرمان صادر شده است، گفت: در حوزه طرح های اقتصاد مقاومتی سال گذشته ۱۴ طرح و امسال ۱۲ طرح به جنوب کرمان اختصاص داده شده است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان در پایان به بیان مهمترین دغدغه های کاری در مجموعه متبوع خود پرداخت و افزود: تامین اعتبار برای زیرساختهای صنعتی، تاسیس شعبه ای از بانک صنعت و معدن در جنوب کرمان، اعطای مشوق های مورد نیاز به تولیدکنندگان و صنعتگران و معدنکاران و احداث ساختمان اداری سازمان در جنوب کرمان و وَضعیت چارت سازمانی و تبدیل وضعیت قرارداداهای کارکنان سازمان از مهمترین دغدغه های ما است
🔻دیدار صمیمانه وزیر صمت با معدنکاران جنوب کرمان 
وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان سفر به جنوب کرمان با حضور در دو معدن بزرگ این منطقه با معدنکاران و معدنچیان این معادن دیدار صمیمی داشت و با آنها به گفتگو نشست.
رضا رحمانی صبح امروز از معادن فاریاب بازدید کرد و در جلسه ای به بررسی مهمترین مسایل و مشکلات پیش روی این معدن پرداخت.
وی پس از این جلسه با حضور در معدن با معدنکاران دیدار کرد و در فضایی صمیمی به شنیدن مهمترین مشکلات و دغدغه های آنها پرداخت و با معدنچیان عکس یادگاری گرفت.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از مجتمع معدنی تیتانیوم کهنوج بازدید کرد و در جریان روند پیشرفت کاری این پروژه قرار گرفت.
رحمانی بر تسریع در روند ساخت این مجمتع تاکید کرد و قول پیگیری مسایل و مشکلات این مجتمع را داد و در پایان با کارگران این مجتمع معدنی عکس یادگاری گرفت.


🔻بهره برداری از واحد تولید لیچینگ مس شرکت امید سبزواران در جیرفت 
وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از بازدید از واحد تولید لیچینگ مس شرکت فرآوری صنایع مس امید سبزواران در جیرفت کرمان این واحد تولیدی را به صورت رسمی مورد بهره برداری قرار داد.
این واحد که در جیرفت کرمان واقع شده است، ظرفیت تولید سه هزار تن مس کاتد را در سال دارد.
همچنین با راه اندازی این کارخانه که با سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام شده است، برای سه هزار نفر به صورت مستقیم شغل به وجود آمده است.
این واحد تولیدی در زمینی به مساحت ۸۳ هزار متر و با زیربنای ۵۵ هزار متر قرار دارد.
🔻اختصاص ۲ درصد از حقوق مالکانه معادن جنوب کرمان به این خطه
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تاسیس شعبه ای از بانک صنعت و معدن در جیرفت و اختصاص ۲ درصد از حقوق مالکانه معادن جنوب کرمان را به این منطقه را در دستور کار داریم.
رضا رحمانی در نشست با فعالان اقتصادی جنوب کرمان با بیان این مطلب، افزود: سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران نیز علاوه بر بودجه مصوب دو میلیارد تومان از محل سایر منابع به جنوب کرمان اختصاص دهد که این موَضوع را ابلاغ خواهم کرد.
وی با تاکید بر حمایت از سرمایه گذاری و سرمایه گذاران در منطقه، گفت: به عنوان رییس مجمع سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی از حداکثر اختیاراتم برای حمایت از سرمایه گذاران حوزه تولید این خطه استفاده خواهم کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه از بدو تصدی وزارت صمت بر نگاه ویژه به مناطق کمتر برخوردار تاکید داشته ام، اضافه کرد: در این راستا هم در حوزه دولت و هم وزارتخانه اقداماتی شروع شده است و در فاز اول، مطالعاتی در ۱۰ استان انجام گرفت.
رحمانی استفاده بهینه از امکانات و قوانین و پتانسیل های موجود را ضروری دانست و گفت: در حوزه واگذاری زمین برای راه اندازی واحد تولیدی در شهرکها و نواحی صنعتی سیاست ما این است که امسال در مناطق کمتر برخوردار افزایش قیمتی نداشته باشیم.
وی توزیع اثر بخش منابع را از دیگر اولویت‌های دارای مزیت توصیف کرد و افزود: این موضوع در تخصیص منابع برای تکمیل و تامین زیرساختهای مورد نیاز شهرک ها و نواحی صنعتی باید لحاظ شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت معادن را جزو اولویتهای مهم امسال وزارتخانه دانست و گفت: به فرموده مقام معظم رهبری معدن می تواند جایگزین نفت بشود و وزارت صمت از سرمایه گذاران در حوزه معدن به خصوص در جنوب کرمان که دارای ذخایر خدادادی است، حمایت می کند.
رحمانی کل استان کرمان را بهشت معادن توصیف کرد و افزود: باید دو تا سه پروژه خوب با حمایت ایمیدرو در حوزه معدن در منطقه جنوب گرمان فعال شود.
وی با بیان برخی ضروریات مهم برای فعالیت های معدن و صنایع معدنی تصریح کرد: جذب نیرو ، تامین و تدارکات و گردش مالی باید از منطقه محل فعالیت معدن انجام گیرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین صادرات را از اولویتهای دیگر امسال دانست و بیان کرد: رایزنان بازرگانی ایران در کشورهای مختلف در خدمت تولید و صادرات هستند.
گفتنی است رحمانی پس از این جلسه واحد تولید لیچینگ مس شرکت فرآوری صنایع مس امید سبزواران در جیرفت کرمان را افتتاح کرد و از پایانه صادراتی جنوب کرمان بازدید به عمل آورد.
🔻نظام بانکی با سرمایه گذاران حوزه صنعت و معدن تشویق آمیز رفتار کند 
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مردم و بخش خصوصی  برای به فعلیت رساندن ظرفیتها پای کار بیایند از نظام بانکی خواست با سرمایه گذاران حوزه صنعت و معدن، تشویق آمیز رفتار کند.
رضا رحمانی پس از افتتاح واحد تولید لیچینگ مس شرکت فرآوری صنایع مس امید سبزواران در جیرفت کرمان در گفتگو با خبرنگاران با بیان این مطلب، افزود: جنوب کرمان با وجود داشتن منابع معدنی خدادادی اما منطقه ای کمتر برخوردار است که برای حمایت از سرمایه گذاری در اینگونه مناطق برنامه هایی در دستور کار داریم.
وی با اشاره به کارهای کلان در دست اقدام برای توسعه معدنی و صنعتی منطقه، تصریح کرد: مجتمع تیتانیوم کهنوج یکی از این موارد است که به خاطر مسایل مالی راکد بوده و بعد از چند دهه هنوز به بهره برداری نرسیده و برای آن تدابیر و برنامه هایی پیش بینی شده که در دستور کار قرار دارد.
🔻مردم و بخش خصوصی برای به فعلیت رساندن ظرفیت ها پای کار بیایند
وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص بهره برداری از ظرفیتهای معدنی استان نیز گفت: استان کرمان و جنوب آن ظرفیت های خوبی دارد ولی باید سعی کنیم مردم و بخش خصوصی پای کار بیاییند و ما به عنوان دولت حمایت کنیم.
🔻نظام بانکی با سرمایه گذاران حوزه صنعت و معدن تشویق آمیز رفتار کند
رحمانی با بیان اینکه نظام بانکی با سرمایه گذاران حوزه صنعت و معدن تشویق آمیز رفتار کند، اضافه کرد: امسال سال رونق تولید است و نظام بانکی با ارایه تسهیلات، تولیدکنندگان و صنعتگران و صادرات را حمایت کند.
وی افتتاح واحد تولیدی لیچینگ مس را آغاز خوبی برای ورود جنوب استان کرمان در حوزه مس دانست و بیان کرد: اگر این روند ادامه یابد حتی می‌تواند به تنهایی سبب توسعه جنوب استان شود.


نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین