جمعه 14 ارديبهشت 1403 شمسی /5/3/2024 5:33:11 PM
جعفر سرقینی، معاون معدنی وزارت صمت در نشست با خبرنگاران:

معاون معدنی وزارت صمت مطرح کرد: تهران برای همه ما یک زیستگاه مهم است. به همین خاطر پروانه های بهره برداری را 5 ساله تعریف کرده ایم تا کسی خطا نکند. این تصمیم را شورایعالی معادن گرفته است و من از آن دفاع می کنم و نمی شود درباره آن ریسک کرد. در فولاد قیمت گذاری نداریم و این یک سوتفاهم است. ما فقط قیمت پایه را تعیین می کنیم. 
یک میلیارد دلار  برای تجهیز معادن کشور پیش بینی کرده ایم/ مخالف واگذاری سهام شرکت های معدنی هستم
به گزارش معدن نامه، جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی در نشست با خبرنگاران مطرح کرد: در سال گذشته صادرات 8.5 میلیارد دلاری داشته ایم و امسال به هر روش ممکن این میزان صادرات را در بخش معدن و صنایع معدنی خواهیم داشت.
او با بیان اینکه پارسال علاوه بر تامین نیاز داخل حدود 8.5 میلیون تن صادرات فولاد داشته ایم، افزود: واگذاری چادرملو بر اساس ماده 32 قانون معادن بوده و نیاز به مزایده نداشته و وزارتخانه مجاز است بر اساس اهلیت شرکت ها پهنه های معدنی را واگذار کند.
سرقینی ادامه داد: سرمایه گذاری در سنگ آهن مرکزی بافق و چادرملو به نرخ امروز 25 هزار میلیارد تومان بوده است. به همین خاطر اکتشاف آنومالی دی19 را به کنسرسیومی از این دو شرکت داده ایم و امیدواریم ذخایر خوبی کشف شود.
او گفت: وقتی مجوزی از سوی وزارت صمت در خصوص معادن صادر می شود هیچ ارگانی حق مزاحمت برای بهره برداران را ندارد اما در این خصوص به دلیل برخی ناهماهنگی ها مشکلاتی داشته ایم و سعی کرده ایم با تعامل مشکلات را حل کنیم.
معاون معدنی وزارت صمت اظهار کرد: بسیاری از سنگبری های ایران قدیمی هستند و برخی با استناد به این موضوع اقدام به صادرات سنگ خام می کنند. در ایران سنگ ممتاز و درجه یک را صادر می کنند و سنگ درجه دو و سه را به سنگبری ها می دهند.
او افزود: تمام تلاش وزارتخانه این است که جلوی صادرات سنگ خام را بگیرد و بازسازی سنگبری ها یکی از راه های جلوگیری از خام فروشی است. در صنایع معدنی مازاد بر تولید داریم که در شرایط تحریمی نگرانی صادرات وجود دارد. اخیرا اعلام کرده ایم که فقط کارخانه های سیمان و یا نمایندگان خودشان اقدام به صادرات کنند تا در این زمینه توانمند شوند و صادر کننده فقط خود تولید کننده باشد.
سرقینی ادامه داد: از سال گذشته قیمت های پایه صادراتی را به روز کرده ایم و قیمت را حتی 15 درصد زیر قیمت واقعی در نظر گرفته ایم. تاجر واقعی هیچگاه از گردونه صادرات حذف نمی شود فقط دارندگان کارت های بازرگانی یکبار مصرف حذف می شوند. 
او افزود: صادرکنندگان سنگ آهن هیچ نگرانی برای صادرات نداشته باشند و فقط باید اعلام کنند نماینده چه شرکتی هستند و تضمین بدهند ارز حاصل از صادرات را به کشور برگردانند. برخی از تصمیم های حاکمیتی با منافع تشکل ها و فعالان معدنی در تضاد است و ما در وزارتخانه حافظ منافع مردم و کشور هستیم.
معاون معدنی وزارت صمت با بیان اینکه مسکن روستایی با متری 500 هزار تومان ساخته می شود، گفت: سیاستگذاری ها به سمتی می رود که مردم بتوانند مصالح ساختمانی را با قیمت یارانه ای خریداری کنند.
او ادامه داد: دلیلی ندارد وقتی که فولادسازان با قیمت یارانه ای سنگ آهن و سوخت را مصرف می کنند به قیمت جهانی به مردم بفروشند. اگر انجمن فولاد به ما تضمین دهد که قیمت فولاد از سطحی بالاتر نمی رود حاضریم در بحث قیمتگذاری با آنان همکاری کنیم.

سرقینی با تاکید بر اینکه معادن کوچک برای وزارتخانه بسیار مهم است چون اشتغال بالایی را ایجاد می کند و می تواند در مناطق دورافتاده اشتغال و امنیت را به وجود آورد، گفت: هر کس معدنی از وزارت صمت بگیرد در ابتدا موظف به تامین واحدهای مصرف کننده و کارخانه های محلی است و پس از آن می تواند اقدام به صادرات کند. رشد بخش معدن به غیر از یکسال همیشه مثبت بوده است. ما در بخش معدن برنامه های رویایی نداریم و واقع بین هستیم.
او افزود: در سال گذشته 460 میلیون تن ماده معدنی استخراج کرده ایم و امسال امیدواریم کل استخراج کشور به 550 میلیون تن برسد. اگر هم سر جمع معادن کشور 500 میلیون تن باشد قابل قبول است. برنامه ریزی شده تا در سالجاری 90 میلیون تن سنگ آهن استخراج شود.
معاون معدنی وزارت صمت ادامه داد: بازار عراق برای سنگ های ساختمانی ایران بازاری تازه است و سنگ های معمولی ما به آنجا صادر می شود. سنگ های لاکچری بیشتر به اروپا و چین صادر می شود.
او با بیان اینکه در وزارتخانه ستاد تحریم تشکیل داده ایم و همه بخش ها مشکلاتشان را به آنجا می برند، گفت: یک میلیارد دلار در دراز مدت برای تجهیز معادن کشور پیش بینی کرده ایم و 200 میلیون برای اکتشاف. دنبال ذخایر جدید هستیم و ذخایر بزرگ سنگ آهن کشف کرده ایم. اکتشاف سنگ آهن و مس با اکتشافات جدید دو برابر شده است. اولویت ما در وزارت صمت اکتشاف است و در بودجه ریزی هم تامین بودجه سازمان زمین شناسی در اولویت قرار دارد.
سرقینی افزود: ذوب آهن در گذشته یک زنجیره بوده و انواع معادن را در اختیار خود داشته است. به خاطر واگذاری نادرستی که صورت گرفت کارخانه را به یک جا داده اند و معدن را به جایی دیگر و چنین مشکلاتی برای ذوب آهن بوجود آورده اند. مشکل ذوب آهن برای تامین بخشی از نیازش به سنگ آهن تقریبا حل شده اما فعلا آن را رسانه ای نمی کنیم.
او در ادامه بیان کرد: تهران برای همه ما یک زیستگاه مهم است. به همین خاطر پروانه های بهره برداری را 5 ساله تعریف کرده ایم تا کسی خطا نکند. این تصمیم را شورایعالی معادن گرفته است و من از آن دفاع می کنم و نمی شود درباره آن ریسک کرد. در فولاد قیمت گذاری نداریم و این یک سوتفاهم است. ما فقط قیمت پایه را تعیین میکنیم. 
معاون معدنی وزارت صمت افزود: در رابطه با تغییرات ما نقشی نداریم و سهامداران هستند که مدیران خود را تغییر می دهند. برگشت ارز حاصل از صادرات مواد معدنی، 1.5 میلیارد دلار از سوی فولادی ها، 400 میلیون دلار از سوی صنعت مس و 100 میلیون دلار از سایر صنایع معدنی بوده است. پیش بینی می شود امسال 2 میلیارد دلار از محل صادرات معادن و صنایع معدنی بازگشت ارز به کشور داشته باشیم. نیاز فعلی ما به سیمان سالانه 40 میلیون تن است و در سال های آینده میزان مصرف بین 1.5 تا 2 برابر خواهد بود. نصف روستاهای کشور نیاز به ساخت و ساز جدید دارند و حداقل به 60 میلیون تن سیمان داریم.
او ادامه داد: پارسال حداقل 1.6 میلیون تن کنسانتره زغالسنگ تولید کرده ایم و برنامه ریزی کرده ایم تا امسال 3 میلیون تن کنسانتره زغالسنگ تولید کنیم. به عنوان یک کارشناس می گویم که در شرایط کنونی واگذاری سهام شرکت های بزرگ معدنی و صنایع معدنی به صلاح نیست. معدن تنها بخشی است که تولید مازاد دارد. معدن در سال گذشته 20تا22میلیارد دلار محصولات معدنی تحویل جامعه داده یا صادر کرده است.


نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین