جمعه 14 ارديبهشت 1403 شمسی /5/3/2024 10:22:04 AM

دلیل این همه تغییر در بنگاه های بزرگ صنعتی و معدنی کشور چیست؟ چرا مدیران باسابقه برکنار شده یا مجبور به استعفا می شوند و مدیران کم سابقه و گاه غیرمرتبط در راس بنگاه های بزرگ صنعتی و معدنی قرار می گیرند؟ 
ریشه تغییرات دسته جمعی در بنگاه های بزرگ صنعتی و معدنی
به گزارش معدن نامه، آیا در شرایط تحریمی، رکود تورمی اقتصاد، کمبود مواد اولیه، نبود نقدینگی لازم، قیمت گذاری های دستوری و نبود ثبات در فضای کلان اقتصادی، تغییر مدیریت قادر به حل مشکلات است و با نیت بهبود وضعیت تولید صورت می گیرد؟
یکشنبه گذشته شهباز حسن پور، نماینده مردم سیرجان در جریان مراسم معارفه مدیرعامل جدید گلگهر، گفت که تغییرات صورت گرفته در بدنه وزارتخانه های صمت و کار خواست مجموعه مجلس بوده و وزرای مربوطه در این باره برنامه داده اند و تغییرات جدیدی هم در راه است.
به نظر می رسد برخی نمایندگان مجلس شرط دادن رای اعتماد و عدم استیضاح وزیران را بر انجام تغییرات مدیریتی قرار داده اند. به همین سبب اگر وزیری زیر بار این تغییرات نرود مورد بدترین تهمت ها قرار گرفته و برگه استیضاح او سریعا امضا می شود.
فشار نمایندگان بر وزیران برای اعمال تغییرات در سالجاری افزایش خواهد یافت تا نمایندگان مجلس بتوانند با شعارهایی نظیر بومی گرایی و استفاده از توان محلی ها در مدیریت کلان بنگاه ها بتوانند در حوزه انتخابیه شان دوباره اعتماد مردم را جلب کنند.
در چنین وضعی به نظر می رسد تغییرات ادامه یابد و بنگاه های بزرگ باقیمانده نیز با نظر نمایندگان مدیران جدید خود را بشناسند.
فشار اصلی نمایندگان مجلس این بار متوجه هاشم یکه زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو شده است. از سویی دیگر برخی افراد که نتوانستند از رانت خودرو با قیمت دولتی استفاده کنند تا آن را با قیمت آزاد در بازار بفروش برسانند حالا قصد انتقامجویی از مدیریت ارشد بزرگترین خودروسازی کشور را دارند.
در این میان نیاز است تا مدیران ارشد وزارت صمت در مقابل فشار و تهدید نمایندگان مجلس جسورانه تر عمل کرده و از دخالت آنان در عزل و نصب ها جلوگیری کنند.

فریبا رسولی

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین