جمعه 28 ارديبهشت 1403 شمسی /5/17/2024 12:04:44 PM
همایش فولاد و معدن "دنیای اقتصاد" چگونه برند منطقه‌ای شد؟

نوزدهمین نمایشگاه بین المللی متالورژی، آهن و فولاد، صنایع معدنی  و کلی اسمی دیگر با نام تجاری "ایران متافو" از امروز کار خود را شروع کرد.
نمایشگاه متافو و چند پرسش؟
به گزارش بیرونیت، این نمایشگاه بلافاصله پس از برگزاری چند نمایشگاه هم‌وزن و هم‌شکل درکشور برگزار شده و شرکت‌هایی در آن حضور یافته‌اند که همین چند هفته پیش در نمایشگاه‌هایی مشابه همدیگر را ملاقات کرده بودند.
ایران متافو در حالی برگزار می‌‌شود که عمدتا به مکانی برای احوالپرسی کارکنان روابط عمومی شرکت‌های معدنی و صنایع وابسته تبدیل شده و در زمان افتتاح آن حتی یک متولی بخش معدن حاضر نشده است.
مشاهدات "بیرونیت" حاکی از آن است که برخی شرکت‌های معدنی و فولادی بدون اینکه برنامه‌ای برای عرضه داشته باشند، فقط در ظاهر به غرفه‌سازی‌های بزرگی آراسته شده و افراد کم کیفیتی از نظر سازمانی در آن حضور یافته‌اند.
برگزاری این نمایشگاه در حالی صورت گرفته که به نظر می‌رسد کمترین دستاورد را برای توسعه و تغییر نگاهِ سیاست‌گذاران را به‌همراه داشته باشد و عملا برخی شرکت‌ها فقط به‌خاطر داشتن منابع مالی مناسب و رفع تکلیف راهی آن شده‌اند تا چند صباحی از محیط کار خود دور شده و به استراحت در پایتخت بپردازند.
ایران متافو به‌رغم چند سال سابقه در برگزاری، هنوز نتوانسته نظر کشورهای خارجی را به خود جلب کرده و آن را به محلی برای تبادل اطلاعات آخرین دستاوردها در زمینه معدن و صنایع وابسته تبدیل کند.
همین امر سبب شده تا ترکیه و امارات با وجود اینکه مزیتی در مواد معدنی و صنایع پایین دستی آن ندارند، نمایشگاه‌هایی را برپا کنند که این خلاء را پرکرده و متولیان بخش راهی این دو کشور شوند و از آخرین یافته‌های جهانی در معدن و متالورژی آگاهی یابند.
در میانِ تمامِ نمایشگاه‌ها و همایش‌هایی که در زمینه معدن و فولاد برگزار می‌شود، تنها همایش "دنیای اقتصاد" است که توانسته به این نیاز پاسخ داده و بزرگان معدن و فولاد دنیا را راهی ایران و عملا سیاستگذاری این بخش در منطقه و خاورمیانه را از آن خود کرده و دستاوردی برای کشور داشته باشد.
خوب است مدیران برگزار کننده ایران متافو به این‌ پرسش پاسخ دهند که در این نمایشگاه به‌ظاهر بین‌المللی کدامیک از بزرگان معدن و صنایع معدنی دنیا حضور یافته‌اند.
آیا این نمایشگاه پر زرق و برق توانسته دستاوردی برای توسعه بخش‌ معدن و صنایع وابسته داشته باشد؟ آیا قادر بوده لااقل سیاست‌گذاران و متولیان بخش معدن در داخل کشور را دور هم جمع کرده و مسائل موجود در این بخش را طرح و حل و فصل کند؟
این نمایشگاه صرفا تجاری برگزار می‌شود و به محفلی برای کسب درآمدِ برگزارکنندگان تبدیل شده یا خروجی دیگری در شرایط کنونی اقتصاد ایران برای فعالان بخش معدن و متالورژی داشته است و نیاز آنان را از شرکت در نمایشگاه‌های منطقه‌ای برطرف کرده است؟


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین