پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 شمسی /5/2/2024 11:02:11 PM
اهداف برگزاری هشتمین اجلاس کارشناسان معدنی کشورهای عضو اکو در گفت‌وگوی بیرونیت با مدیر اداره بین‌الملل سازمان زمین‌شناسی

هشتمین اجلاس کارشناسان معدنی کشورهای عضو اکو از امروز دوشنبه ۲۳ آبان به‌مدت سه روز در اصفهان برگزار خواهد شد. هانیه بخشایی، مدیر اداره بین‌الملل سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در گفت‌وگو با بیرونیت، از اهداف و اهمیت برگزاری این اجلاس به میزبانی این سازمان و با حمایت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان، سخن گفه است.
بده‌بستان علمی بزرگان معدن و زمین‌شناسی اکو در اصفهان
* کشورهای عضو اکو چه توانمندی‌هایی در بخش معدن و زمین‌شناسی دارند؟
بر اساس گزارش شماره ٣٧ نشریه World Mining Data 2022 میزان کل تولید مواد معدنی در کشورهای جهان سالانه حدود ١٧ میلیارد و ٥٨٨ میلیون و ٩٩٩ هزار تن می‌باشد که ١٠ کشور عضو اکو شامل ایران، قزاقستان، ترکیه، ترکمنستان، آذربایجان، پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان، افغانستان و قرقیزستان حدود ١ میلیارد و ١٥ میلیون و ٣٧٧ هزار تن مواد معدنی را تولید می‌کنند. از این میان ایران با تولید بیش از ٤٠٩ میلیون و ٤٧٤ هزار تن مواد معدنی دارای رتبه دهم جهانی در تولید مواد معدنی است که از این میزان حدود ٣٤٧ میلیون و ٦٣١ هزار تن سوخت‌های معدنی، ٣٣ میلیون و ٨٣٥ هزار تن آهن و فروآلیاژها، ٢٥ میلیون و ٩٢٩ هزار تن مواد معدنی صنعتی، یک میلیون و ٣٥ هزار تن فلزات غیرآهنی و ٥٧ تن فلزات گرانبها است.
* در اجلاس پیش رو کدام بخش از فعالیت‌های معدنی و زمین شناسی مورد توجه قرار خواهد گرفت؟
در حال حاضر مشخص نیست. بعد از اتمام اجلاس و ارایه کشورها مشخص خواهد شد.
* کشورهای عضو اکو در تولید کدام یک از مواد معدنی پیشرو هستند؟
کشورهای عضو اکو در منطقه‌ای استراتژیک با منابع طبیعی فراوان نظیر ذخایر عظیم نفت و گاز، مواد معدنی فلزی شامل مس، آهن، طلا، روی و ذخایر عظیمی از مواد معدنی غیر فلزی هستند. 
* این اجلاس چه تاثیری بر همکاری‌ میان کشورهای عضو اکو دارد؟
تبادل تجربیات و اطلاعات در این اجلاس، میان کشورهای دارای فرهنگ، دین و زبان مشترک می‌تواند در توسعه روزافزون و همه جانبه این کشورها امری مهم و تاثیر گذار باشد. از آنجایی‌که در این اجلاس اولویت‌ها و پتانسیل‌های کشورهای عضو اکو در ارتباط با مواد معدنی مطرح می‌شود، دبیرخانه اکو از طریق فعالیت‌های خود در حوزه مواد معدنی و حضور فعال کشورهای عضو، به دست یافتن به توسعه اجتماعی- اقتصادی پایدار و قابل اعتماد در منطقه اکو مساعدت خواهد کرد و کشورهای عضو را بر آن می‌دارد تا ضمن توجه به ضرورت‌های ملی خود و به‌رغم وجود تفاوت‌های بارز در چگونگی سیاستگذاری‌های درون مرزی، در جریان توسعه صنعتی خود از الگوها و نظریه‌های همسانی و همسایگی پیروی کنند که لازمه این‌کار، چیزی جز اتخاذ سیاست‌های مشترک در حوزه‌های مختلف، نظیر بهره برداری موثر از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های معدنی، زیست محیطی و زمین شناسی این منطقه نیست.
* چه برنامه‌هایی برای برگزاری این اجلاس سه روزه در نظر گرفته شده است؟
این اجلاس شامل یک روز نشست تخصصی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان، یک روز بازدید از هفدهمین نمایشگاه تخصصی سنگ، معادن و صنایع وابسته در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان و یک روز بازدید فنی از معدن باما (تولید‌کننده شمش سرب و روی) خواهد بود.


نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین