شنبه 29 ارديبهشت 1403 شمسی /5/18/2024 11:09:24 AM
  • گروه مطلب:| گزارش| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:48445
  • زمان انتشار:پنجشنبه 21 مهر 1401-8:31
  • کاربر:

عدم‌امنیت مالی و وقوع ناآرامی‌‌‌ها در سطح کشور، تجار را نسبت به بازار بدبین کرده است، به طوری‌که جهش قیمت ارز در هفته‌‌‌های اخیر نیز نتوانست موجب رونق بازار مقاطع طویل شود. 
روزهای پاییزی بازار مقاطع طویل

روز گذشته نوردکاران از عرضه میلگرد در تالار اصلی بورس‌کالا استقبال نکردند و‌ درصد بسیار ناچیزی از عرضه‌‌‌ها معامله شد. در شرق آسیا نیز رکود در بخش املاک و مستغلات همچنان مانع اصلی برای تقاضای فولاد و مقاطع طویل است. از طرفی نگرانی‌ها از افزایش محدودیت‌های کرونایی در چین، دیگر عامل بازدارنده تجار برای خرید در این ناحیه است.

خداحافظی رونق از بازار میلگرد
پس از کاهش رونق در معاملات روزهای گذشته شمش فولاد در بورس‌کالا این‌‌‌بار نوبت به کاهش استقبال از عرضه میلگرد در این بستر رسید. با وجود رشد قیمت ارز و قیمت بالای شمش در روزهای گذشته، رونق از معاملات میلگرد در بورس‌کالا رخت بسته است. عدم‌امنیت مالی به‌‌‌دلیل ناآرامی‌‌‌های اخیر در کشور سبب شده است تا تقاضا برای میلگرد بسیار کاهش یابد. روز گذشته تالار اصلی بورس‌کالا میزبان عرضه بیش از ۲۹۴‌هزار تن میلگرد بود و نوردکاران نیز تقاضایی بسیار کمتر از حد معمول را به ثبت رساندند. عدم‌استقبال از عرضه نیز سبب شد تنها حدود ۶‌درصد از عرضه‌‌‌ها معامله شوند.

چهارشنبه گذشته میلگرد با قیمت پایه بین ۱۴‌هزار و ۳۰۰ تا ۱۴‌هزار و ۴۰۰تومان در رینگ داخلی بورس‌کالا عرضه شد که با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، میانگین قیمت تمام‌شده فروش میلگرد از رینگ صنعتی بورس‌کالا به ۱۵‌هزار و ۸۰۰تومان می‌‌‌رسد. فعالان بازار معتقدند که نبود انگیزه برای خرید در بازار به‌‌‌دلیل مسائل سیاسی اجازه افزایش قیمت بیشتر را نمی‌‌‌دهد. همچنین به عقیده برخی کارشناسان بازار به‌‌‌دلیل وجود بدهی در چرخه تولید، کارخانه‌ها توانایی خرید و تقاضا را ندارند.
رکود نسبی در بازار مقاطع شرق آسیا
روز گذشته بهای میلگرد در معاملات آتی بورس کالای چین به ۳۸۰۰یوآن به ازای هر تن رسید که پایین‌‌‌ترین سطح قیمتی در سه‌ماه گذشته است. چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده این مقطع فولادی در جهان است.

رشد کیس‌‌‌های مثبت کووید – ۱۹ در این کشور، نگرانی‌ها را در خصوص تشدید محدودیت‌ها در شهرهای بزرگ و قرنطینه کارخانه‌ها افزایش داده است. پس از اتمام تعطیلات در چین، موارد ابتلا به کرونا افزایش یافته و از امیدها برای کاهش محدودیت‌های سیاست کرونا صفر در پکن و سایر شهرهای بزرگ این کشور کاسته شده است. علاوه بر قرنطینه، انتظار تقاضا برای کامودیتی‌‌‌ها در چین به‌‌‌دلیل نگرانی از رکود و کاهش رشد اقتصادی کاهش یافته است. داده‌های ضعیف بخش ساختمان‌‌‌سازی هم از رونق بخش فولاد کاسته‌‌‌ است. آمار‌‌‌ها نشان می‌دهد که حتی رونق نسبی بخش املاک در ماه‌های سپتامبر و اکتبر باعث افزایش قابل‌توجه در خرید فولاد و مقاطع طویل نشده است؛ چراکه توسعه‌دهندگان املاک و مستغلات شاهد فروش خانه‌‌‌های نوساز در سه‌‌‌ماه سوم سال میلادی جاری بودند. همچنین انتشار داده‌های PMI در ماه‌های اخیر که به‌طور مداوم به کاهش رونق و تولید در صنعت نیز اشاره داشته، از عوامل دیگر کمبود تقاضا بوده است.

تقاضا برای سنگ‌آهن در شرق آسیا نیز کاهشی شده است. بهای محموله سنگ‌‌‌آهن عیار ۵/ ۶۳‌درصد به حدود ۹۷دلار به ازای هر تن رسید که کمترین سطح قیمتی از انتهای سال میلادی گذشته تاکنون است. تحلیلگران انتظار داشتند آغاز فصل ساخت‌وساز در چین، تقاضا را برای سنگ‌‌‌آهن پس از مدت‌‌‌های متوالی تقویت کند؛ اما به‌‌‌نظر می‌رسد این اتفاق رخ نداده است. حال کارشناسان مطمئن نیستند که چه‌‌‌چیزی می‌‌‌تواند به این صنعت رونق ببخشد. به طور سنتی در ماه‌های سپتامبر و اکتبر ساخت‌‌‌و‌‌‌ساز در چین رونق می‌‌‌یابد؛ اما با توجه به داده‌‌‌ها می‌توان دریافت که این رشد در سال‌جاری اتفاق نیفتاده است. در حالی که کارخانه‌های فولاد به طور معمول موجودی انبار سنگ‌‌‌آهن خود را قبل از تعطیلات ملی در ابتدای اکتبر افزایش می‌دهند، به‌‌‌دلیل کاهش سود این تولیدکنندگان نیز تقاضای خود را تنها به میزان ضروری محدود کردند.

همچنین شاخص مدیران خرید چین برای سپتامبر به حدود ۴۶ سقوط کرده که خبر بدی برای این صنعت است. کاهش شامخ به زیر ۵۰ نشان‌‌‌دهنده رکود در صنایع است. توماس گوتیرز، تحلیلگر نهاد کامودیتی کالانیش، معتقد است پاییز امسال، بدترین فصل سوم سال از سال ۲۰۱۵ تاکنون خواهد بود. بخش املاک و مستغلات نقش بسیار پررنگی در اقتصاد بازی می‌کند و رشد هیچ صنعتی مانند این صنعت سریع و یاری‌‌‌دهنده رشد اقتصادی نیست. طبیعتا رکود در بخش املاک ضربه بدی به اقتصاد زده و موجب کاهش تقاضای قابل‌توجه برای صنعت فولاد و مقاطع می‌شود.
منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین