شنبه 15 ارديبهشت 1403 شمسی /5/4/2024 4:22:07 AM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:48229
  • زمان انتشار:دوشنبه 28 شهريور 1401-12:25
  • کاربر:.

ستاد استانی اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی استان کرمان به شرکت فولاد زرند ایرانیان به عنوان پیمانکار معدن زغال‌سنگ تا پایان سال ۱۴۰۲ وقت دادند تا با به بهره برداری رساندن این معدن در این بازه زمانی، حق السهم دولت را پرداخت کند.
پیمانکار معدن زغال‌سنگ خمرود از دستگاه قضا وقت اضافه گرفت

به گزارش بیرونیت به نقل از ایسنا، حجت الاسلام ابراهیم حمیدی صبح امروز ۲۸ شهریورماه در نشست ستاد استانی اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و رفع موانع تولید دادگستری استان کرمان گفت: مقرر بود که از سال ۱۳۹۷ معدن خمرود حق السهم دولت را پرداخت می کردند اما به دلایلی نتوانسته به بهره برداری برسد.

او با اشاره به تحریم ها، اظهار کرد: دلایل عدم بهره برداری این معدن واضح و روشن است، تحریم ها و تفاوت قیمت دلار در زمان انعقاد قرارداد با امروز و ... از جمله دلایل عدم بهره‌برداری در زمان مقرر است که این دلایل خارج از اختیار پیمانکار بوده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: این شرکت از دستگاه قضا درخواست فرصت دارند اما باید بررسی کرد این فرصت به نفع دولت است یا خیر؟ و باتوجه به توضیحات ارائه شده این فرصت به نفع دولت و مردم است؛ حقی از دولت از تضییع نشده زیرا هنوز این معدن به بهره برداری نرسیده است و فقط به تأخیر افتاده است.

او با بیان اینکه دولت زمان بهره برداری می تواند حق خودش را به قیمت روز بفروشد، ادامه می دهد: هیچ شرکتی سهم ۳۱.۲ درصدی برای دولت نمی پذیرد و همیشه کمتر است.

به اعتقاد حمیدی، اگر در خلع ید اصرار کنیم منافع دولت تامین نمی شود و متضرر می شود لذا ستاد استانی اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و رفع موانع تولید مجوزی به ایمیدرو برای مذاکره با پیمانکار شرکت فولاد زرند ایرانیان شود و پیمانکار نیز جدول زمان‌بندی ارائه دهد و براساس آن جدول کار را اجرا کند و اگر طبق آن جدول پیش نرفتند ضرر و زیان دولت را جبران و پاسخگو باشند.

به گفته او، هیچ کس در توانمندی این شرکت شک و شبهه ای ندارد و شرایط کشور باعث کندی اجرای پروژه شده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان درخصوص مشکلات گروه صنعتی لاوان و شرکت پویش صالحین گفت: نظر ما این است که یک واحد تولید راه اندازی و اشتغال زایی کند، و نظرم این است که یک مصوبه برد برد در خصوص مشکلات گروه صنعتی لاوان با شرکت پویش صالحین داشته باشیم؛ موضوعی که با توافق پیش می رود بهتر از رفتن راه های دیگر است و کارشناسی از اموال این شرکت عادلانه انجام شود تا بدهی‌های گروه صنعتی لاوان به شرکت پویش صالحین پرداخت شود.

وی توصیه کرد که این شرکت تولیدی باید راه اندازی شود لذا شرکت پویش صالحین در زمانبندی مشخص دوباره این شرکت به تولید برساند.

برپایه این گزارش، گروه صنعتی لاوان، طراح و سازنده تابلوهای فشار ضعیف، فشار متوسط و اتوماسیون صنعتی (شرکت لاوان تابلو) و طراح و سازنده کلیدهای فشار متوسط سکسیونر و دیژنگتور (شرکت بارز کلید) و مجری پروژه های کلید در دست در زمینه های پست های فشار قوی، خطوط انتقال نیرو و نیروگاه ها (شرکت لاوان نیرو) و تامین کننده تجهیزات برقی و نیروگاهی (شرکت پویان ره پرند) است.

دادخدا سالاری دادستان مرکز استان کرمان نیز در این خصوص با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه رفع موانع تولید گفت: صرفه و صلاح بیت المال در این است که این قرارداد مجدداً احیاء شود.

به گزارش ایسنا، شرکت فولاد زرند ایرانیان در سال ۱۳۹۳ برنده مزایده برای استخراج زغال از معدن خمرود به مدت ۱۴ سال شده است و با توجه به ساختار این معدن باید استخراج مکانیزه باشد و شرکتی از جمهوری چک برنده مناقصه برای طراحی معدن شد که حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار یورو هزینه طراحی دریافت کرد و باید براساس این طراحی تجهیزات وارد می کردند اما امکان تامین تجهیزات به دلیل تحریم ها نبوده است.

شرکت فولاد زرند ایرانیان طبق قرارداد باید از سال ۱۳۹۷ حق السهم دولت را پرداخت می کرده و با توجه به اینکه این پروژه هنوز تکمیل نشده، نتوانسته به تعهدات خود عمل کند لذا از دستگاه قضا درخواست مصوبه ای جهت مجاز کردن تأخیرات آنها تا پایان سال ۱۴۰۲ را داشت.

مهدی حسینی نژاد رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز در این جلسه گفت: مقرر است شرکت فولاد ایرانیان ۷۵۰ هزار تن زغال‌سنگ استخراج کند و ۵۰ سال است که استخراج در این معدن رخ نداده است.

گفتنی است که چاه های این معدن قبل از انقلاب حفر شده اما مانده است.

او با بیان این مطلب که این شرکت در ابتدا متعلق به شرکت زغال‌سنگ کرمان بوده که سپس به ایمیدرو سپرده شد، اظهار کرد: در چهار سال کارهای خیلی خوبی انجام شده است و به عنوان سازمان صنعت، معدن و تجارت با رفع مشکل شرکت فولاد ایرانیان موافقیم.

رئیس دادگستری شهرستان زرند نیز در این جلسه گفت: با حضور شرکت فولاد ایرانیان و اشتغال آنها بسیاری از معضلات این شهرستان برطرف شده است.

سیدرضا حسینی نژاد فرماندار زرند نیز در این جلسه گفت: به عنوان نماینده دولت اشتغالزایی برای جوانان از هر مسئله ای برای ما مهمتر است لذا با رفع مشکل این شرکت موافقم.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین