چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403 شمسی /5/15/2024 4:37:24 PM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:48026
  • زمان انتشار:دوشنبه 14 شهريور 1401-20:15
  • کاربر:.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری مطرح کرد:

وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری صبح امروز ضمن ارائه آماری از رشد تولید در یک سال گذشته به سوالات خبرنگاران در حوزه های مختلف مربوط به وزارت صمت پاسخ داد.
در بخش معدن خام فروشی نداریم

به گزارش بیرونیت به نقل از شاتا، سید رضا فاطمی امین در ابتدای این نشست با بیان اینکه مهمترین شاخص در اقتصاد به ویژه در بخش صنعت، معدن و تجارت میزان تولید است گفت: در مقایسه آماری بین 4 ماه نخست امسال با مدت مشابه آن در سال گذشته در تولید فولاد خام 5.2درصد، محصولات فولادی 4/9 درصد، تولید خودروی کامل 250 درصد، وانت 47 درصد، آلومینیوم 8.4 درصد، کنسانتره ۲۰ درصد، شیشه خام ۷ درصد، ظروف ۱۷ درصد، پتروشیمی ۹ درصد و بسیاری دیگر از محصولات رشد داشته ایم.

فاطمی‌امین همچنین در این نشست خبری در مورد تخلفات فولاد مبارکه، گفت: تخلفات مربوط به دوره مدیریت قبلی است و ما در مهرماه سال گذشته به این نتیجه رسیدیم که تخلفاتی در این شرکت اتفاق افتاده، به همین دلیل مدیرعامل فولاد مبارکه تغییر کرد.
وی افزود: ما مرجع قضاوت نیستیم و موارد برای قوه قضاییه ارسال شده است، اما به نظر کارشناسی من بخشی از تخلفات ذکر شده اصلا تخلف نبوده‌اند.
فاطمی امین همچنین در پاسخ به سوالات بخش معدن خبرنگاران و عقب ماندگی هایی که در این بخش وجود دارد گفت: ما دربحث اکتشافات بسیار عقب هستیم و به دلیل بروز برخی تخلفات، همچنین طی کردن فرآیند حقوقی و قیمت‌گذاری، این مسئله زمان‌بر شد، اما تا پایان شهریور هزار و 200 معدن به مزایده گذاشته خواهند شد
وی با اشاره به سلب صلاحیت سرمایه گذار معدن ققنوس و تخلفاتی که در آن صورت گرفته افزود: نخستین معدنی که در شهریور به مزایده گذاشته می شود معدن ققنوس است.
فاطمی امین گفت: در این مزایده‌ها ۴۹ مجوز برداشت، ۲ هزار و ۱۷۸ محدوده اکتشافی، یک‌هزار و ۳۵ معادن دارای پروانه بهره برداری و ۲۰۸ معدن متروکه انجام خواهد شد که در مجموع ۵ هزار و ۴۰ مزایده در سه ماه آینده برگزار خواهد شد.
وزیر صمت همچنین با تاکید بر اینکه ما در حوزه معدن خام فروشی نداریم گفت: سالانه 500 میلیون تن مواد معدنی در کشور استخراج می شود که مجموع صادرات مواد خام ما از این مقدار چهار و نیم میلیون تن است، اما نیمه خام فروشی در کشور در حوزه مواد معدنی وجود دارد.
وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر تجارت خارجی و عملکرد وزارت صمت در این خصوص گفت: روند تجارت خارج بسیار فزاینده بوده و درماه آینده 350 فعال اقتصادی روس به ایران سفر خواهند کرد. و تجارت با آفریقا گسترش چشم گیری داشته به طوری که صادرات به آفریقا در سال 1400 در مقایسه با سال قبل آن 100 درصد افزایش یافته است.
فاطمی امین همچنین از برگزاری نمایشگاه مصالح ساختمانی در روسیه خبر داد و افزود: پس از این نمایشگاه نمایشگاه مواد غذایی و تجهیزات پزشکی را نیز خواهیم داشت.
فاطمی امین در مورد وجود امضاهای طلایی ساختار جدید وزارت صمت گفت: در ابتدا تلاش کردیم جاهایی که امضاهای طلایی و فساد وجود دارد را شناسایی کنیم که یکی از این محل‌ها مربوط به بخش واردات بود و اقدامی که انجام شد اصلاح صدور کارت بازرگانی بود که پارسال انجام شد و رتبه بندی را برای واردات اعمال کردیم و در صدد هستیم تا رتبه بندی را برای صادرات نیز اعمال کنیم.
وزیر صمت افزود: در جمع بندی و دریافت مبلغ برای مواد معدنی هم احتمال فساد وجود دارد، بنابراین اطلاعات مربوط به تولید، خرید و فروش مواد معدنی در سامانه جامع تجارت باید اعلام شود. در همین راستا اگر یک واحد معدنی فراورده‌های معدنی بخرد و فاکتور و صورت حساب الکترونیکی نداشته باشد، باید مالیات بدهد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین