سه شنبه 25 ارديبهشت 1403 شمسی /5/14/2024 2:07:11 PM
  • گروه مطلب:| گزارش| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:48009
  • زمان انتشار:دوشنبه 14 شهريور 1401-7:40
  • کاربر:.
رئیس کمیسیون معادن اتاق ایران گفت:

با توجه به سخنان هفته گذشته مقام معظم رهبری درباره عقب‌افتادگی‌ بخش معدن، رئیس کمیسیون معدن اتاق ایران معتقد است باید به توسعه بخش‌های زیادی مثل اکتشاف و ماشین‌آلات معدنی  بپردازیم.
معدن پس از تحریم‌ها‌ مورد توجه قرار گرفت

ابراهیم جمیلی در گفت‌وگو با بیرونیت با اشاره به مصداق‌های عقب‌ماندگی در بخش معدن، گفت: اولین چیزی که ما در معدن عقب هستیم بحث اکتشاف است، اکتشافات ما تاکنون سطحی بوده و به اکتشافات عمقی بسیار کم توجه شده‌است.

به گفته ابراهیم جمیلی با توجه  به مواد و پتانسیل‌های معدنی موجود در کشور، در بخش اکتشافات بسیار ضعیف هستیم.

وی‌ با بیان اینکه سخنان رهبر معظم انقلاب درباره کلیات بوده، ادامه داد: اگر وارد جزئیات شویم، اکتشاف یکی از عوامل اصلی این عقب‌ماندگی است.

جمیلی با اشاره به اینکه ما در سال‌های اخیر می‌توانستیم فرصت‌های زیادی را در بخش معادن داشته باشیم، تصریح کرد: متاسفانه به غیر از ۱۰-۱۵ سال اخیر هیچ موقع معدن به صورت جدی در اقتصاد گشور دیده نشده است.

وی افزود: از زمانی که تحریم‌ها شروع شد، معدن به عنوان یک آلترناتیو بعد از نفت مورد توجه قرار گرفت و باعث افزایش درآمد‌های ارزی شد.

جمیلی با اشاره به اهمیت بحث اکتشاف، افزود: هنوز هم ما در بحث اکتشاف در معدن کارهای زیادی باید انجام دهیم.

وی درباره راهکارهای پیشرفت در بخش معدن، گفت: حتما باید معادن ما فعال باشند، به این منظور لازم است تحقیقات میدانی انجام دهیم تا بدانیم که چرا از تعداد معادن موجود در‌ کشور، همگی فعال نیستند و چرا نمی‌توانیم به صورت کامل از این‌ها بهره‌برداری کنیم.

به گفته جمیلی یکی از دلایل عدم بهره‌برداری و عقب‌ ماندگی در بخش معدن، تامین ماشین‌آلات معدنی و صنعتی است، چراکه عمر متوسط ماشین‌آلات ما بالای ۱۸ سال بوده و این یعنی هزینه‌های بهره‌برداری ‌و باطله‌برداری به شدت بالا است و ما باید توجه کافی به بازنگری ماشین‌آلات معدنی داشته باشیم و به هر روش ممکن نسبت به تامین ماشین‌آلات مورد نیاز معدنی اقدام کنیم.

جمیلی با اشاره به راهکارهای مورد نیاز برای فعال‌سازی و رسیدن به نقطه نظرات مقام معظم رهبری، تصریح کرد: همکاری منابع طبیعی و محیط زیست و سایر ارگان‌هایی که در رابطه با صدور مجوزهای لازم، زمان را طولانی‌تر می‌کنند.

وی ادامه داد: ما اگر بتوانیم زمان را کوتاه کنیم و اکتشافات‌را تخصصی کنیم، این اکتشافات تخصصی باعث می‌شوند که هم بیشتر به منابع معدنی دست پیدا بکنیم و هم جاهایی که فاقد مواد معدنی هستند را به صورت کامل آزاد کنیم، بسیار مثمر ثمر واقع خواهد شد.

جمیلی در تکمیل صحبت‌هایش درباره بهبود وضعیت معدن، گفت: وضعیت نیروی انسانی، ورود ماشین‌آلات جدید فرآوری، توجه به صادرات ماده معدنی فرآوری شده و جلوگیری از خام فروشی و نیمه خام فروشی باید در سیاسیت‌های اصلی دولت قرار بگیرد، نه این دولت و مجلس بلکه تمامی دولت‌ها و مجلس‌ها.

وی در پایان افزود: اگر این موارد مورد توجه سیاست‌گذاران قرار گیرد و به صورت کامل از توانمندی‌های بخش خصوصی و کسانی که اهلیت در بهره‌برداری و اکتشاف معدن دارند و کسانی که می‌توانند فرآوری را به نحو احسن انجام دهند و زنجبره تولید مواد معدنی را افزایش دهند، بهره گرفته شود، بخش زیادی از مشکلات ما حل خواهد شد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین