سه شنبه 25 ارديبهشت 1403 شمسی /5/14/2024 10:57:39 PM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:47922
  • زمان انتشار:سه شنبه 8 شهريور 1401-8:45
  • کاربر:

طرح ساخت فولاد ازنا، بزرگترین طرح صنعتی حال حاضر لرستان که به دلیل مشکلات قضایی سرمایه‌گذار راکد شده بود امروز با دستور "محمد اسلامی" معاون رییس جمهور ، تعیین تکلیف شد تا این طرح که جزو مصوبات سفر دولت به استان می باشد یک گام به افتتاح نزدیک‌تر شود.
دستور معاون رییس جمهور برای تعیین تکلیف فولاد ازنا/ مصوبه سفر دولت یک گام رو به جلو

به گزارش بیرونیت به نقل از ایرنا، در حالیکه لرستان همواره جزو استان های صدرنشین جدول بیکاری کشور بوده و در این سال ها نیز رتبه های بالایی در تورم و رتبه های نخست تورم مسکن را به خود اختصاص داده است اجرای هر طرح اقتصادی به منزله مرهمی بر پیکر نیمه جان اشتغال و اقتصاد آن محسوب می شود.

فولاد ازنا سال ۸۴ پس از سه سال از صدور مجوز اولیه، کلنگ زنی شد تا به گفته مسوولان وقت، با اشتغال حدود ۲ هزار نفر و ظرفیت تولید سالانه یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن ورق در فاز اول و سالانه ۸۰۰ هزار تن فولاد در فاز دوم وارد چرخه فعالیت شود.

طرحی که قرار بود دهه ۸۰ بهره برداری شود امروز با گذشت ۱۷ سال همچنان در حال احداث و تجهیز است و در جدیدترین اظهارات رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در تیرماه امسال، فاز اول آن حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

بهمن جعفری در بازدید خبرنگاران از برخی طرح های صنعتی استان گفت: فولاد ازنا بزرگترین طرح صنعتی استان است که مالک آن هم اکنون در مراجع قضایی درگیر مسایل حقوقی است که البته مرتبط با این طرح نیستند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۶۳ میلیون دلار تسهیلات به طرح فولاد ازنا پرداخت شده است ادامه داد: مالک این طرح ابربدهکار بانکی است و به همین دلیل تکلیف طرح فولاد ازنا نیز در هاله ای از ابهام قرار دارد.

وی اضافه کرد: در سفر ۱۹ آذر سال گذشته رییس جمهور به استان، تمدید دوران مشارکت این طرح مصوب شده است که با اتفاقات پیش امده برای سرمایه گذار، تکلیف مشخصی برای فولاد ازنا متصور نیستیم.

جعفری گفت: دوران مشارکت این مجموعه سال ۹۰ در هیات وزیران تمدید شده اما با توجه به اینکه این دوران مشارکت به اتمام رسیده مقرر شده است به استناد مصوبه سفر هیات دولت و رییس جمهور، مجدد در شورای اقتصاد مطرح و نسبت به تمدید دوران مشارکت آن اقدام شود.

وی بیان کرد: طی سال های گذشته شرکت‌های بزرگ فولادی کشور مانند فولاد مبارکه به این طرح ورود پیدا کرده‌اند، اما مالک با واگذاری این مجموعه موافقت نکرده است.

اما محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی و معاون رییس جمهور امروز با حضور در محل اجرای این طرح دستورات لازم را برای ادامه احداث و جلوگیری ازتوقف آن صادر کرد.

تعیین سرپرست برای طرح

اسلامی در این بازدید در جریان مشکلات فولاد ازنا قرار گرفت و گفت: پیشنهاد می شود با توجه به مشکلات حقوقی سرمایه گذار، قوه قضاییه برای این طرح حکم سرپرستی و کفالت صادر کند تا از توقف آن جلوگیری شود.

وی افزود: با توجه به گزارش استان مبنی بر پیشرفت ۸۵ درصدی فولاد ازنا، این طرح نباید به دلیل مسایل سرمایه گذار متوقف شود بلکه باید هرچه زودتر تکمیل و راه اندازی گردد.

وی تاکید کرد: با حکم قضایی، برای طرح سرپرستی بدهند و تجهیزات نیز در کمترین زمان  نصب شود و با توجه به شرایط آب و هوایی بسیار مطلوب در منطقه، احداث تصفیه خانه ها نیز در دستور کار قرار گیرد.

۱۲ هزار میلیارد تومان ارزش روز فولاد ازنا

بختیار رازانی مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی لرستان در این بازدید گفت: چهار هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری فولاد ازنا و ارزش روز آن ۱۲ هزار میلیارد تومان است.

به گفته وی مدل اجرای طرح مشارکتی با یک شرکت فولادی است که این شرکت به تازگی با مشکلاتی مواجه شده اما مساله اصلی این طرح، مسایل حقوقی سرمایه گذار می باشد.

رازانی با بیان اینکه ظرفیت فولاد ازنا درصورت بهره برداری یک هزار و  تن۲۰۰ ذوب و ۸۰۰ تن نورد است ادامه داد: این واحد در منطقه ویژه قرار گرفته که ۱۲۰ لیتر بر ثانیه آب دارد و انتقال برق  به قدرت۲۳۰ کیلوولت تقریبا به طول ۶۰ کیلومتر هم برای ان تامین شده است.

وی ادامه داد: این واحد در زمینی به وسعت ۱۰۰ هکتار احداث شده است و تقریبا بیشتر از ۸۵ درصد پیشرفت دارد و در حال نصب ماشین آلات هست اما مشکلات حقوقی دارد.

رازانی در خصوص تاکید معاون رییس جمهور در خصوص ضرورت احداث ثصفیه خانه توضیح داد: سیستم تصفیه با ۶۰۰ متر مکعب در روز امروز افتتاح می شود.

به گفته وی منطقه ویژه اقتصادی ازنا با ۷۰۰ فرصت شغلی مستقیم صنایع انسانی، دامی، معدنی سنگبری، پتروشیمی و مواد شیمیایی دارد و از ۳۷ واحد مستقر در این منطقه، ۱۷ واحد به طور کامل فعال است.

وی ادامه داد: طرح جامع منطقه ویژه ازنا هفته قبل تصویب شد و در وسعت پنج کیلومتر معادل ۴۶۴ هکتار محصور شد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین