چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403 شمسی /5/15/2024 7:02:44 PM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:47898
  • زمان انتشار:يکشنبه 6 شهريور 1401-11:47
  • کاربر:.
علی‌خان نصراصفهانی مطرح کرد:

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: در حال حاضر حتی اگر فعالیت‌های معدنی در ایران صورت بگیرد به دلیل بالا بودن هزینه‌ها، نبود تجهیزات مناسب و فرسوده بودن آن‌‎ها ماده معدنی استخراج شده به طور غیرعادی گران قیمت خواهد بود.
فاصله محسوس معدن‌کاری ایران در مقایسه با دنیا

به گزارش بیرونیت به نقل از ایمنا، علی‌خان نصراصفهانی با بیان اینکه در زمینه معدن فاصله زیادی بین ما و دنیا وجود دارد، اظهار کرد: هنگامی که بحث تجهیزات، دانش و مسائل مالی را در نظر می‌گیریم و به دنیا نگاه می‌کنیم، متوجه فاصله زیادی که بین ما و دنیا وجود دارد، می‌شویم.

وی افزود: در حال حاضر متأسفانه دیوارهای بزرگی بین ما و دنیا ایجاد شده است که به دلایل مختلفی از جمله تحریم و حفظ امنیت کشور اجازه تغییر این دیوارها را نخواهیم داشت.

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: امروزه عملاً تنها بخشی خاص از مردم که توان مالی و قدرت دارند می‌توانند از تجهیزات مورد نیاز بهره‌مند شود و تمام این مسائل در کنار یکدیگر باعث می‌شود که ایران از نظر معادن و تجهیزات از مقدار استاندارد نیز پایین‌تر قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: دنیا به سمتی حرکت می‌کند که براساس نوع مواد معدنی تجهیزات طراحی کند، اما متأسفانه ایران در نقطه‌ای است که برای نقل و انتقال مواد معدنی از تجهیزات اولیه و غیر کاربردی استفاده می‌کند.

نصراصفهانی اشاره کرد: در اقتصادی بودن یا نبودن عملیات معدنکاری، جابه‌جایی مواد اهمیت بسیاری دارد و این مسئله در کنار مباحثی مانند نگهداری تجهیزات مقرون به‌صرفه بودن عملیات‌های معدنی را مشخص می‌کند.

وی در همین رابطه ادامه داد: در حال حاضر حتی اگر فعالیت‌های معدنی در ایران صورت بگیرد به دلیل بالا بودن هزینه‌ها، نبود تجهیزات مناسب و فرسوده بودن آن‌‎ها ماده معدنی استخراج شده به طور غیرعادی گران قیمت خواهد بود.

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان تصریح کرد: هنگامی که قیمت مواد معدنی افزایش یابد، اگر صنعتی نیازمند این ماده باشد، قطعاً محصول نهایی آن نیز گران‌تر می‌شود و به مرور اقتصاد کشور لطمه می‌خورد.

وی تاکید کرد: این مسائل در زمینه صادرات نیز تأثیر خواهد داشت، زیرا اگر ماده معدنی تولید شده گران قیمت و بی‌کیفیت باشد، عملاً غیر صادراتی خواهد بود و متأسفانه در این زمینه نظارت و کنترلی نداریم.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین