جمعه 28 ارديبهشت 1403 شمسی /5/17/2024 9:53:45 AM
  • گروه مطلب:| گفتگو| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:47568
  • زمان انتشار:جمعه 24 تير 1401-16:26
  • کاربر:.
معاون امور معادن و صنایع معدنی شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه معادن و فلزات در گفت و گو با بیرونیت مطرح کرد:

امین صفری گفت: با توجه به کمبود ماشین‌آلات و دستگاه‌های حفاری اقدامات زیر بنایی در دستور کار است که ازجمله می‌توان به سفارش ۹ دستگاه حفاری اشاره کرد که بخشی از این دستگاه‌ها آماده و تحویل‌شده است.
غرب کشور مستعد اکتشافات گسترده/ کمبود شدید ماشین آلات حفاری

 

صفری با اشاره به توسعه واحدهای فولادی و نیاز این واحدها به ماده معدنی سنگ‌آهن در آینده نزدیک، از تمرکز بر محدوده‌های اکتشافی معدن سنگ‌آهن خبر داد و گفت: این حمایت در مورد شرکت‌های خصوصی است که غالباً توانایی مالی و فنی لازم برای اکتشاف را ندارند و از پتانسیل‌ خوبی برخوردارند؛ از این‌رو با مناطق غنی که دارای پروانه و مجوز بوده‌اند مشارکت کرده‌ایم؛ ازجمله این مناطق می‌توان به سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، اردبیل اشاره کرد؛ همچنین پهنه‌ای در اردبیل شناسایی شده است که در حال پی‌گیری است تا نهایی شود و در کردستان، بیجار و قروه پهنه‌هایی جدیدی مشخص‌شده است که شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه معادن و فلزات در تلاش است که این پهنه‌ها را در اختیار بگیرد.

وی در ادامه افزود: به نظر می‌رسد در غرب کشور به دلیل اینکه اکتشافات خوبی تاکنون صورت نگرفته است بتوان رخداد خوبی را رقم زد و در این بخش معادن خوبی کشف شود.


صفری گفت: کشور در بخش اکتشاف معادن به لحاظ سخت‌افزاری، از دستگاه‌های ژئوفیزیک تا دستگاه‌های حفاری، در تنگنا است و در حال حاضر به‌صورت کاملاً سنتی و با فنّاوری 60-50 سال قبل مشغول به فعالیت هستیم و واقعیت این است که اکتشافات در حال حاضر نیاز به تحول و دانش به‌روز دارد. دستگاه‌های پیشرفته‌ای که در حال حاضر در برخی کشورها استفاده می‌شوند هم‌زمان با حفاری امکان تغییر زاویه در عمق زمین را دارند و خود دستگاه‌ها امکان آنالیز آنی با کمترین خطا و با سرعت‌بالا دارند.


وی در این خصوص افزود: ما در تلاش هستیم تا فرصتی فراهم شود تا امکانات را با دانش روز دنیا و به‌صورت گام‌به‌گام فراهم کنیم و مطالعه در این حوزه را به‌صورت جدی شروع کرده‌ایم. در این راستا با برخی متخصصین بین‌المللی مشغول به مذاکره هستیم و امکان‌سنجی می‌کنیم تا شاید بتوانیم دوره‌های آموزشی در ایران به کمک متخصصین صورت دهیم و تجهیزات را وارد کنیم.


وی با اشاره به سه محور اصلی در حوزه اکتشافات به لحاظ سخت‌افزاری، محدوده‌ها و پهنه‌های معدنی و درنهایت دانش، ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک شاهد رشد قابل قبولی خواهیم بود.


صفری در ادامه با اذعان به اینکه ما در تمامی بخش‌ها با مشکلات و چالش‌هایی روبرو هستیم گفت: در حوزه قوانین و بخش‌نامه‌های مربوط به محدوده‌های اکتشافی مشکلات و موانع جدی وجود دارد.تعداد زیادی از بخش‌های معدنی توسط نهادها و سازمان‌های مختلف بلوکه‌شده است. سازمان‌هایی چون سازمان انرژی اتمی، سازمان محیط‌زیست، ایمیدرو و منابع طبیعی و به دلایل قوانین و ملاحظات در حال حاضر امکان باز شدن محدوده‌ها وجود ندارد و از طرفی شرکت‌ها و سازمان‌های اجرایی در حوزه اکتشاف و استخراج هم به لحاظ فنی نیروی انسانی و مادی محدود هستند.


صفری افزود: در سال‌های اخیر با استفاده از تمامی پتانسیل‌ها حفاری به مقدار تقریبی 400 هزار تا 500 هزار متر حفاری در سال رسیده‌ایم. این در حالی است که در کشور استرالیا به تنهایی 9 میلیون متر در سال حفاری انجام می‌شود. باید توجه داشت که کشوری مانند استرالیا پهنه کشف نشده‌ای ندارد و این نشان‌دهنده آن است که ایران به لحاظ سخت‌افزاری و ماشین‌آلات اکتشافی بسیار با کمبود مواجه است.


وی در ادامه گفت: نکته قابل تأمل این است که با همین مقدار اکتشاف و حفاری در کشور، شرکت‌های در حال اکتشاف در زمان مناقصه با کمبود پیمان‌کار حفاری، آن هم به دلیل نبود ماشین‌آلات، مواجه هستند و این نشان‌دهنده مقدار ناچیز دستگاه‌های است که راه به‌جایی نخواهد برد.


صفری گفت: در حوزه دانش فنی ما در نقطه مناسبی نیستیم و به دلایل مختلف از دانش روز دنیا فاصله جدی گرفتیم. یکی از عوامل که در کندی ما در روند بروز رسانی دانش در این حوزه نقش داشته است عدم بازدید کارشناسان در بخش دولتی و خصوصی از معادن بوده است و متخصصین ما در کنفرانس‌ها و همایش‌های بین‌المللی در این بخش کمتر حضور داشته‌اند و ما به هر دلیلی با کارشناسان کشورهای پیشرو در بخش معادن در ارتباط نیستیم و از دانش روز دنیا فاصله داریم و متأسفانه کاهش هزینه‌ها غالباً در بخش دانش و پژوهش صورت گرفته است.


وی ادامه داد: ما به لحاظ کارکرد با دانشی که سال‌ها پیش در حوزه‌های مختلف معدنی به ایران وارد شده است مشغول به فعالیت هستیم.


صفری با اشاره به محدودیت‌های موجود و بیان اینکه در سطح کشور نیاز به یک برنامه‌ریزی جدی در بخش اکتشاف معادن به‌شدت احساس می‌شود، افزود: شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه معادن و فلزات بخشی از کار را در اختیار دارد و بر روی تمامی چالش‌ها و موانع موجود به دنبال راهکار و در حال تلاش است؛ به همین جهت شرکت‌های جدیدی تأسیس شده است تا در حوزه‌هایی تخصصی فعالیت کنند و به پیشبرد اهداف کلان یاری رسانند.


وی با تأکید بر چالش کمبود دستگاه و ماشین‌آلات حفاری و قدیمی بودن تجهیزات و سرعت پایین آن، با اشاره به ورود دستگاه‌های جدید گفت: شرکت اکتشاف تجلی صبا بدین منظور تأسیس شد و مأموریت اصلی آن در حال حاضر تأمین و خرید دستگاه‌های حفاری جدید است.


وی با بیان اینکه اکتشافات در حوزه معدن از خروجی عینی و قابل‌اندازه‌گیری برخورار نیست گفت: بخش اکتشاف زمان‌بر و ریسک‌پذیر است و نیاز به مطالعات دقیق دارد. با توجه به تمام مشکلات از زمان شروع اقدامات جدی شرکت معادن و فلزات (8 ماه گذشته تا اکنون) انتظار داریم با توجه به تمرکز در پهنه‌های اکتشافی، ظرف 3 سال آینده شاهد نتایج رضایت‌بخش باشیم.

 

 



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین