جمعه 28 ارديبهشت 1403 شمسی /5/17/2024 6:27:16 AM
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت و گو با بیرونیت:

در حالی که مکانیزم قیمت گذاری فرآورده‌های آهنی در بورس کالا خبرساز شده و این روزها شاهد افت قیمت کم سابقه‌ای هستیم، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران معتقد است سو مدیریت عامل همه این مسائل است.
بازار فولاد را به روسیه باختیم

رضا شهرستانی در گفت و گو با خبرنگار بیرونیت گفت: به دلیل اشتباه وزارت صمت در مدیریت امور، هم خودروسازی و هم فولاد‌سازی رو به نابودی می‌روند. وی افزود: در سال ۱۳۹۹ بالاترین تولید فولاد تا سقف ۳۰ میلیون تن را داشتیم و برخلاف تصوری که بنا بود تولید فولاد در سال ۱۴۰۰ تا ۳۴ میلیون تن افزایش پیدا کند، با افت شدیدی روبه رو شد و  تنها ۲۷ میلیون تن فولاد به تولید رسید.

شهرستانی تاکید کرد:امسال برنامه ما تولید ۳۸ میلیون تن بود ولی متاسفانه با سو مدیریت و تعرفه های سنگینی که یک شبه برای زنجیره فولاد اعلام می‌شود، متاسفانه بازار فولاد از دست رفته است. وی افزود: متاسفانه ما بازار را به روسیه باخته‌ایم و افت قیمت شدید از نتایج این مسئله است. لذا سوء مدیریت حاکم بر بازار فولاد و تصمیمات نادرست وزارت صمت موجب عدم دستیابی به اهداف فولاد‌سازی شده است.

شهرستانی تاکید کرد: به دلیل اجبار بر فروش کل زنجیره در بورس کالا و در نتیجه عدم توازن بین عرضه و تقاضا، شمش فولادی مازاد نیاز داخل شده و منجر به افت شدید قیمت این فرآورده شده است. بنابراین این مسئله به محصولات بعدی اعم از آهن اسفنجی و گندله و کنسانتره منعکس و به این واسطه کل زنجیره متضرر می‌شود.

وی با اشاره به سیاست‌ اشتباه وزارت صمت در قیمت‌گذاری در سال گذشته ادامه داد: به دلیل اختلاف قیمتی که وزارت صمت در سال گذشته برای آهن اسفنجی مهندسی کرد و سبب شد کل سود شرکت‌ها ظرف ۳ ماهه اول سال گذشته محقق شود، در سال جدید با افت قیمتی در سایر زنجیره‌ها مواجه شدیم که تبعات آن دامن‌گیر صنعت فولاد شده‌ است.

به گفته شهرستانی، دلیل این‌که بیش از ۸ میلیون تن گندله روی زمین مانده این است که برق موردنیاز کارخانه‌ها تامین نمی‌شود و در نتیجه نمی‌توانند آهن اسفنجی تولید کنند. وی با اشاره به روند نزولی قیمت‌ها افزود: قیمت در C.I.S به شدت افت کرده و شمش ایرانی به ارزش ۴۵۰ دلار خریداری می‌شود؛ به همان نسبت، 50 درصد آن را که آهن اسفنجی تشکیل می‌دهد ارزشی معادل ۲۲۵ دلار دارد و گندله با ۲۳ درصد به ارزش ۱۳۰ دلار و کنسانتره با ۱۴ درصد به ارزش ۶۳ دلار خریداری می‌شوند.

او در واکنش به ماجرای خام فروشی و حواشی آن نیز گفت: وقتی ما به رغم سرمایه‌گذاری‌هایی که در بخش فولاد انجام شده، مازاد تولید داشتیم، می‌توانستیم آن را به صادرات اختصاص دهیم؛ با این حال با توجه به میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری انجام شده، امکان ایجاد ارزش افزوده بیشتر به عنوان مثال تولید شمش، اسلب و ورق را داریم و به طبع آن با توجه به اشتغال‌زایی که در داخل صورت می‌گیرد، صادرات مفهومی ندارد.

شهرستانی با اشاره به مکانیزم قیمت‌گذاری تاکید کرد: اگر قیمت‌گذاری به صورت دستوری انجام نمی‌شد و اجازه می‌دادند عرضه و تقاضا همدیگر را پیدا کنند، اکنون با این معضل رو‌به‌رو نمی‌شدیم. او با بیان عواقب به وجود آمده برای فرآورده‌های فولادی افزود: یکی از عوامل اصلی این قضیه عدم کنترل درست مصرف انرژی است، به طوری که سایر کشور‌ها برای جلوگیری از متضرر شدن صنایع در صورت لزوم برق بخش خانگی را قطع می‌کنند، ولی در کشور ما عکس این قضیه اتفاق می‌افتد. بنابراین بیان اینکه صادرات راه حلی برای سوءمدیریت و ناهماهنگی های موجود در حوزه فولاد است، منطقی نیست.

شهرستانی تاکید کرد: برای حل این مسئله ما باید اصل مشکل را اصلاح کنیم و عدم رسیدگی به این موضوع عواقب جبران‌ناپذیری مثل کمبود کنسانتره و گندله و افرایش قیمت را به دنبال دارد در تولید داخل توجیحی نخواهد داشت و باید به واردات فولاد روی بیاوریم.  وی به عنوان راه حل برای شرایط کنونی پیشنهاد کرد که اولا بخش انرژی را باید بعد از بیمارستان ها در اولویت قرار دهیم و دوما عرضه و تقاضا را آزاد بگذاریم و توازن بین آن‌ها را برقرار کنیم.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین