پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 شمسی /5/2/2024 5:32:22 AM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:40478
  • زمان انتشار:يکشنبه 5 تير 1401-4:47
  • کاربر:.
چادرملو، فاطمی‌امین و چند پرسش

خبرگزاری فارس روز شنبه، چهارم تیرماه در اقدامی بی‌سابقه خبر داد که دو نفر از نمایندگانِ پشتِ پرده استیضاح وزیر صمت، به فاطمی‌امین پیامک داده‌اند که گزینه مدنظر آنان باید در چادرملو قرار گیرند. 
چرا وزیر صمت نمایندگان مجلس را تهدید کرد؟
به گزارش "بیرونیت"، این رسانه نزدیک به دولت سپس خبر داده که نام این نمایندگان پس بررسی‌های بیشتر و گزارش به مراجه ذی‌صلاح منتشر خواهد شد. به تفسیری دیگر تیم رسانه‌ای وزیر صمت شمشیر را علیه استیضاح ‌کنندگان از رو بسته و با ابزار تهدید، قصد دارد آنان را از اقدام خود منصرف کند.
در این رابطه چند نکته مورد تامل است:
۱. فشار نمایندگان مجلس بر وزرا برای عزل و نصب مدیران بنگاه‌های بزرگ صنعتی و معدنی همواره مورد نقد "بیرونیت" بوده چرا که چنین دخالت‌هایی سبب شده برخی افرادِ کارنابلد و سفارشی، وارد بنگاه‌های بزرگ اقتصادی شده و به‌جای در نظر گرفتن "مصالح ملی"، منافعِ قومیتی و محلی مورد توجه قرار گیرد.
۲. آیا وزیر صمت فقط بر سر شرکت چادرملو تحت فشار بوده و مقاومت کرده است؟ اگر چنین است انتصاب "الف. ط"، فردی که خود دارای رسانه‌ای تخصصی در بخش معدن بوده و اخیرا به نمایندگی از شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، بدون هیچ‌گونه تجربه و تخصصی بر صندلی هیات مدیره چادرملو تکیه زده با فشار چه کسی صورت گرفته است؟ اگر وزیر صمت در جریان این فاجعه مدیریتی در چادرملو نبوده پس بهتر است دستور به اصلاح دهد و فرد مزبور را از هیات مدیره عزل و بانیان این اقدام را تنبیه کند. اما اگر در جریان این اقدام بوده، به چه دلیل چنین فردی را در هیات مدیره چادرملو صاحب صندلی کرده است؟ فشار چه افرادی سبب شده فردی صاحبِ رسانه و ذینفع در هیات مدیره چادرملو قرار گیرد؟
۳. تغییر مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، در نخستین ماه‌های نشستن فاطمی‌امین بر صندلی وزارتخانه با سفارش و توصیه چه کسی صورت گرفت است؟ اینکه فردی بدون داشتن صلاحیت و قدرت مدیریتی لازم، سکان هدایت بزرگترین کارخانه فولاد کشور را در دست بگیرد، از دستاوردهای وزیر صمت بوده یا به سفارش برخی جریان‌های سیاسی و نمایندگان مجلس صورت گرفته است؟ بهتر نیست دلیل انتخابِ سیدیاسر طیب‌نیا، به عنوان مدیرعامل این شرکت برای افکار عمومی گفته شود تا آنان میزان تسلط وزیر صمت بر امور مدیریت کلان وزارتخانه را بدانند!
۴. برکناری اردشیر سعدمحمدی از مدیرعاملی شرکت ملی مس و انتصاب علی رستمی به عنوان مدیر عامل این شرکت، سفارش چه کسی بوده است؟ آیا نمایندگان آذری و کرمانی در این انتصاب نقش داشته‌اند یا فاطمی‌امین بر اساس صلاحیت‌های رستمی او را به مدیرعاملی این شرکت گمارده، در حالیکه شنیده‌ها حاکی از رد صلاحیت او از سوی مراجع ذی‌صلاح دارد. اگر فاطمی‌امین مدعیست تن به فشار نمایندگان مجلس برای تغییر مدیرانِ بنگاه‌های بزرگ اقتصادی نداده، بهتر نیست درباره انتصاب رستمی به مدیرعاملی شرکت ملی مس و وعده تشکیل شرکت مس آذربایجان و کرمان توضیح بیشتری ارائه دهد.
شایسته است وزیر صمت و تیم رسانه‌ای او، حالا که دست به افشاگری علیه نمایندگان مجلس زده، سایر نمایندگی که او را تحت فشار قرار داده‌ تا نیروهای خود را در شرکت‌های بزرگ و کوچک وزارت صمت بگمارند، را نیز معرفی کنند.
از روزی که استیضاح فاطمی‌امین اعلام وصول شده او تقریبا ۲۴ ساعته در رسانه‌ها حاضر شده و درباره دستاورده‌های مجهولش توضیح داده است. در حالیکه بررسی‌های "بیرونیت" نشان می‌دهد هیچیک از وعده‌های او ظرف سال گذشته محقق نشده و افرادی را به خدمت گرفته که بدنه ضعیف وزارتِ صمت را ضعیف‌تر از قبل کرده است.
بهتر نیست تیم رسانه‌ای وزیر صمت به‌جای بَزَک کردن فاطمی‌امین، فرستادن او به جلوی دوربین‌های گوناگون و مُچ‌گیری از نمایندگان و تهدید آنها، به دلایل انتخاب مدیرعامل فولاد مبارکه، اعضای هیئت مدیره چادرملو، مدیر عامل شرکت ملی مس و معاونت مواد وزارت متبوعش پاسخ دهد؟


نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین