پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 شمسی /5/2/2024 8:53:13 AM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:40470
  • زمان انتشار:جمعه 3 تير 1401-3:26
  • کاربر:.

تئوریک و غیر اجرایی، بی‌حال و پشت‌میزنشین، اهلِ جلسه گذاشتن و یکطرفه سخن گفتن و گوش ندادن، پایِ ثابتِ جلویِ دوربین قرار گرفتن و دیده شدن، عاشق عدد گفتن در تولید به‌جای سیاستگذاری در آن، مرد دمپایی پوش طبقه دهم وزارت. اهالی تولید و تجارت سیدرضا فاطمی‌امین را اینگونه شناخته‌اند.
چرا فاطمی‌امین وزیر خوبی نیست؟
وزیری که می‌داند بخشی بزرگی از بدنه دولت و مجلس از او رضایت ندارند حالا راهش را یاد گرفته و برای ماندن در ساختمان سمیه به‌سراغ نمایندگان مجلس رفته تا به جای تصمیم‌گیری برای تولید و تجارت، مجری اوامر تصمیم سازانِ بهارستان باشد.
از تنور خودرو نانی برایش گرم نشد و نتوانست با "دنا" نمایندگان مجلس را تطمیع کند، حالا به سراغ معدن رفته تا شاید در بازی قومیت گرایی بتواند، دل برخی نمایندگان را به‌دست آورد.
سند این ادعا ایجاد شرکت مستقل مس آذربایجان و کرمان است. باجی که او از طرف "ملیت" به "قومیت" می‌دهد تا بماند. 
غافل از اینکه شرکت ملی مس ایران با هزینه بیت‌المال در کشور تاسیس شد، رشد کرد، ذخایر مس را مورد شناسایی قرار داد، از محل سودش ذخیره مس سونگون را معدن کرد و به هلدینگی بزرگ در عرصه معدنکاری مس در دنیا تبدیل شد.
کاری به تبعات تصمیمی که گرفته و به سیدابراهیم رئیسی، تحمیل کرده ندارد، هدفش راضی کردن نمایندگان پرنفوذ آذری و کرمانی‌ست.
فاطمی‌امین هیچ‌کدام از وعده‌هایی را که داده عملی نکرده است. در عزل و نصب‌ها شایسته‌سالاری به‌چشم نمی‌خورد و معاونت‌های جدیدی را تاسیس کرده تا شاید برخی هم‌فکران و رفقای آستان‌قدسی‌اش را به‌کار گیرد.
چارت جدید وزارت صمت عملا نه‌تنها هیچ چابکی در بهبود وضعیت کسب و کار به‌وجود نیاورده، بلکه به نوعی تو در تویی وظایف را بوجود آورده است.
مشورت‌ناپذیری و کلی‌گویی از دیگر مشخصات وزارتی‌ست که او ساخته. به‌ظاهر با نمایندگان تشکل‌ها نشست و برخاست دارد و در عمل آنچه را بخشنامه می‌کند که خلاف نتایج اینگونه نشست‌هاست.
در چنین شرایطی چگونه می‌توان امیدوار بود که امور تولید و تجارت بچرخد و صاحبان صنایع و معادن بتوانند در این بخش به سرمایه‌گذاری بپردازند و از شرایط ثبات در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها بهره برند؟

علیرضا بهداد، مدیر مسئول بیرونیت

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین