جمعه 28 ارديبهشت 1403 شمسی /5/17/2024 1:07:28 AM
واحد احیای مستقیم مجتمع فولاد غدیر نیریز افتتاح شد

واحد احیای مستقیم مجتمع فولاد غدیر نی ریز فارس با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، محمد شریعتمداری وزیر صمت و مهدی کرباسیان رئیس ایمیدرو افتتاح شد. 
سومین طرح فولادی با تکنولوژی پرد به چرخه تولید رسید/ تولید 800 هزار تن آهن اسفنجی در کارخانه فولاد نیریز
به گزارش معدن نامه، مهدی کرباسیان با بیان اینکه بهره برداری از واحد احیای مستقیم مجتمع فولاد غدیر نی ریز سومین طرح اجرا شده برمبنای تکنولوژی پرد است، اظهار کرد: این طرح اولین بار از طریق شرکت MME ثبت شده و 65 درصد این مجتمع متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری غدیر است و ایمدرو سهم 35 درصدی دارد. 
او با اشاره به اینکه در 9 ماهه امسال 600 هزارتن صادرات آهن اسفنجی صورت گرفته، افزود: تا پایان امسال این میزان از صادرات به 1 میلیون تن خواهد رسید. ضمن اینکه تولید فولاد از 22 میلیون تن به 32. میلیون تن رسیده و با فعال شدن کارخانه فولاد غدیر نی ریز 800 هزار تن به ظرفیت آهن اسفنجی کشور افزوده می شود. 
کرباسیان در خصوص بازار مصرف آهن اسفنجی تولیدی این کارخانه، گفت: در راستای تحقق یافتن طرح جامع فولاد مبنی بر افزایش تولید به 55 میلیون تن، تولیدات این مجموعه در زنجیره فولاد قرار می گیرد. آهن اسفنجی در کارخانه فولاد غدیر نیریز بر اساس هدفگذاری برای توازن در زنجیره فولاد به تولید می رسد. 
او با بیان اینکه در گذشته واردکننده گندله بودیم، ادامه داد: تامین آب و راه آهن دو چالش جدی حوزه معدن و صنایع معدنی است که باید در این راستا سرمایه گذاری بیشتری صورت گیرد. از سویی با توجه به اینکه کشور ما مشکل کم آبی دارد، سعی داریم از پساب شهرها برای تامین آب در چرخه کارخانه های استانی استفاده کنیم. 
کرباسیان بیان کرد: صادرات فولاد در 9 ماهه امسال از 6 و نیم میلیون تن عبور کرده و برنامه ریزی کرده ایم این میزان از صادرات به 8 میلیون تن برسد. ضمن اینکه سعی می شود در زمینه فولاد تولید رقابتی جریان بگیرد. 
زاهدیان مدیرعامل فولاد غدیر نیریز گفت: در یک پروسه 6 ماهه توانستیم برای مجموعه فولاد نیریز از بین نیروهای نخبه بومی  بستر اشتغال را فراهم کنیم و برای جذب نیرو با مرکز مشاوره دانشگاه شیراز در ارتباط باشیم. 98 درصد نیروهای شاغل ما بومی و 8 درصد از سایر نقاط هستند. هم اکنون 207 نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند. 
او ادامه داد: با راه اندازی این کارخانه جغرافیای اقتصادی منطقه متحول شده است و با بهره برداری از طرح احیای مستقیم، صنعت فولاد استان با توسعه همراه شده است. 
طالبی، مدیر شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در ادامه از تمامی بنیانگذاران و دست اندرکاران مجموعه فولاد نیریز قدردانی کرد و گفت: برای بروزرسانی دانش ها و تکنولوژی ها در صنعت فولاد نیاز است که سرمایه گذاری های وسیعی انجام شود. با اقتصادی بودن طرح فولاد نیریز چشم انداز روشنی برای همه به وجود آمده زیرا هزینه های سربار با اجرای طرح پرد کاهش بسیاری خواهد داشت.


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین