پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403 شمسی /5/16/2024 10:31:23 AM
رییس‌جمهور در گفت‌و‌گوی تلویزیونی بر وعده‌های اقتصادی دولت تاکید کرد

حسن روحانی، رییس‌جمهور دیشب برای دومین بار در دولت دوازدهم مقابل دوربین رسانه ملی رفت و با مردم سخن گفت. گفت‌وگویی که به قدر انتظار آقای مجری متفاوت و خاص نبود. 
شب قول

به گزارش معدن نامه، روحانی حرف‌های خوبی در مورد اشتغال فراگیر، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده، محیط زیست، آلودگی هوا و نوسازی ناوگان حمل و نقل زد و قول‌هایی نیز داد. با این حال بسیاری از مسائل حوزه سیاست داخلی و خارجی نادیده گرفته شد. مثلا آقای مجری اصلا به روی خود نیاورد که این کشور تازه چند روز ناآرامی را از سر گذرانده یا اینکه مساله پایبندی یا عدم پایبندی امریکا به برجام هنوز ابهامات بسیاری برای ناظران سیاسی باقی می‌گذارد. در واقع تفاوت‌های گفت‌وگوی دیشب در ضعف‌هایش بود. آنجا که مصاحبه‌کننده سعی داشت به مخاطب القا کند در حالی مشاهده یک گفت‌وگوی متفاوت است. یا وقتی که همه توان خود را گذاشت تا رییس‌جمهور را به چالش کشیده و ثابت کند که در سفر به سرپل‌ذهاب از ماشین پیاده نشده است. رضا رشیدپور که برای نخستین‌بار مقابل رییس‌جمهور نشسته بود، تلویحا طوری برخورد می‌کند که گویی می‌خواهد از پذیرش حرف رئیس‌جمهور طفره رود و خواست که عکس‌های پیاده شدن از خودرو منتشر شود. عکس‌هایی که ظرف چند دقیقه منتشر شد و اجازه نداد کار به برنامه «حالا خورشید» برسد. او اشتباه دیگری نیز در مورد تعداد خانوارهای درگیر مساله موسسات مالی داشت و به جای دو، سه میلیون از بیست، سی میلیون خانواده سخن گفت که درگیر موسسات مالی هستند. کنایه مجری به لبخندهای روحانی کمکی به جذاب‌تر شدن گفت‌وگو نکرد و تنها قول‌های رییس‌جمهور برای قابل توجه شدن این مصاحبه یک‌ساعته موثر واقع شد.

اهم اظهارات رییس‌جمهور به شرح زیر است:

 

ساعاتی پس از حادثه نفتکش سانچی مطلع شدم؛ فردای حادثه جلسه‌ای با حضور وزرا برگزار شد و در آن جلسه خواهان تشکیل کمیته‌ای با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های خارجه، نفت، راه و شهرسازی و کار شدم.

خبرهای اولیه به این صورت بود که نشان می‌داد به خاطر انفجاری که رخ داده، امیدها اندک است ولی در عین کم‌امیدی همه تلاش‌ها برای نجات آن عزیزان انجام گرفت و به همین دلیل وزیر کار به چین اعزام شد.

دولت نهم و دهم در قبال بدهکاری‌ای که به برخی از سازمان‌های عمومی و از جمله تامین اجتماعی داشت، یک سری اموال را به آنها واگذار کرده است. یکی از آن اموال هم همین نفتکش بوده که به آنها واگذار شده است و بنابراین در حالی که ممکن است برای مردم تعجب‌برانگیز باشد اما مالکیت نفتکش‌ها در اختیار سازمان تامین اجتماعی است.

به سازمان تامین اجتماعی و همچنین سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی دستور اکید دادم که بنگاه‌های اقتصادی‌شان را واگذار کنند و اگر می‌خواهند سهامی داشته باشند، سهام اقتصادی در بورس داشته باشند.

کمیته‌ای که تعیین شده به کار خودش تا پایان ادامه دهد. هنوز معلوم نیست که چرا این حادثه رخ داده و باید طبق مقررات بین‌المللی، جعبه سیاه خوانده و بررسی شود و تیم‌های فنی تشکیل شود. خیلی کارهای دیگر نیاز دارد که این کمیته باید تا پایان کار ادامه دهد.

در زلزله کرمانشاه کار خوبی صورت گرفت. البته این معنایش این نیست که کار ما بی‌نقص است. اولاً همان دقایق اول که حادثه اتفاق افتاد، با آقای وزیر کشور صحبت کردم و همان وقت کمیته برای رسیدگی به این مساله تشکیل شد و بلافاصله همان شب هنگام تیمی به کرمانشاه اعزام شد.

فردای آن روز، به کرمانشاه رفتم. در این حادثه بعضی از دوستان می‌گفتند شما چند روز دیگر بروید حادثه تازه اتفاق افتاده و هنوز بی‌نظمی بر آنجا حاکم است.

در مسیر که می‌رفتیم، یک جایی دیدم ساختمانی فرو ریخته است. همانجا گفتم بایستید و از ماشین پیاده شدم. البته یک مقدار سخت است برای محافظین، اما ماشین ایستاد. از ماشین پیاده شدم و رفتم کنار ساختمانی که فرو ریخته بود. آنجا با مردم صحبت کردم. برگشتم آمدم. نزدیک ماشین بلندگو گذاشته بودند که صحبت کنم. ایستادم، دیدم که بلندی نیست. یعنی مسلط نیستم و همه جمعیت را نمی‌بینم. گفتم بلندگو را بیاورید در ماشین و رفتم در ماشین که مسلط باشم و با مردم صحبت کنم و صحبت کردم.

آن جاهایی که این مقررات به دقت اجرا و پیاده شده و نظارت شده، اتفاقا ساختمان‌ها در برابر زلزله مقاومت کردند آنجاهایی که مقررات خوب اجرا نشده و متاسفانه نظارت دقیق نبوده با حوادثی روبرو هستیم.

یکی از طرح‌هایی که در بودجه سال ٩٧ پیش‌بینی شده، مساله بافت‌های فرسوده است. پیش‌بینی شده تقریباً در محله‌هایی که بافت فرسوده وجود دارد آنجایی که می‌توانیم زمین را اختصاص دهیم یا زمین دولتی یا شهرداری یا مربوط به نهادهای عمومی، زمین مجانی برای احداث ساختمان در اختیار توسعه‌گرها قرار می‌دهیم و افرادی که در بافت‌های فرسوده هستند را به طور مجانی به این ساختمان‌ها منتقل می‌کنیم، هر کسی صد متر ساختمان دارد، هر متر ساختمانی ٢/١ در ساختمان جدید شرایط مسکونی را بدون پرداخت هزینه فراهم می‌کنیم، یعنی مردم به صورت مجانی داخل ساختمان می‌شوند و ساختمان‌های قدیمی آنها تخریب می‌شود و تبدیل به پارک و فضای لازم برای زندگی مردم می‌شود. این ساختمانی که می‌سازد معادل این، یک ساختمان دیگر هم در همان زمینی که در اختیارش می‌گذاریم، می‌سازد که در سایه آن ساختمان معادلش خرج خودش را در می‌آورد و به سود هم می‌رسد. در ساختمان معادل که خالی است ما تسهیلاتی را در اختیار می‌گذاریم یعنی تضمین می‌کنیم که این ساختمان سریع به فروش برسد و تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار افراد قرار می‌دهیم تا اینکه به خانه‌اولی‌ها یا هر کسی که خانه می‌خواهد به زندگی‌شان برسند.

طرح بافت‌های فرسوده یک طرح بسیار خوبی است برای این کار، ما از بانک‌ها و صندوق توسعه و بودجه دولت استفاده می‌کنیم و این سه مورد برای بافت فرسوده در کنار هم قرار می‌گیرد و ان‌شاء‌الله اولین کلنگ آن در دهه فجر و در بهمن‌ماه و در تهران و در برخی از شهرستان‌ها زده می‌شود و سال دیگر به سرعت این کار را ادامه می‌دهیم. این یک اقدام بسیار مبارکی هم برای مقاوم‌سازی هم برای رفاه مرم و هم برای اشتغال است یعنی در بخش ساختمان یک اشتغال خوبی آغاز می‌شود.

مسکن مهر بیرون شهر ساخته شده و امکانات خدمات‌رسانی ندارد. یعنی آنجا نه آب، نه برق، نه مدرسه، نه کلانتری، نه اتوبوس و نه جاده است؛ در دولت یازدهم یک بخش از امکانات دولت و تلاش‌های وزارت راه و شهرسازی، برای این بود که بتوانند مسکن مهر را تکمیل کرده و برق‌رسانی و گازرسانی و جاده‌سازی کنند.

اینکه یک قوطی را به نام مسکن درست کنیم مسکن نیست بلکه یک سرپناه موقت است. باید خدمات ارایه بدهیم. در بافت فرسوده اینطور نیست و محلی است که مردم آنجا زندگی می‌کردند و مدرسه و مسجد و بهداری و امکانات بیمارستانی دارد. ما فقط خانه‌هایی که در کوچه‌های باریک قرار گرفته و خدمات‌رسانی به آنها مشکل است را تخریب می‌کنیم و شرایط ساختمانی جدید و مسکن جدیدی در اختیار آنها می‌گذاریم و اجازه نمی‌دهیم شرایط آن محل از لحاظ فرهنگی و محله‌ای بهم بخورد.

از ابتدا گفتیم که کاری {پروژه مسکن مهر} شروع شده، دولت بعدی متعهد است که این خدمات را انجام دهد؛ تا پایان امسال، پرونده مسکن مهر تقریباً بسته می‌شود؛ اکثر خانه‌ها تحویل داده شده و همه جا برق‌رسانی شده، جاده‌ها احداث شده و شرایط خدماتی ایجاد شده است.

وعده دولت به مردم این است که ارز مورد نیاز کشور را تامین کند. ما خوشبختانه درآمد ارزی‌مان خیلی بیشتر از مخارج ارزی‌مان است. تا پایان سال حدود ٩٠ میلیارد دلار از نفت و غیر نفت درآمد خواهیم داشت.

هزینه‌های ما حدود ٧٥ میلیارد دلار خواهد بود. یعنی درآمد ما بیش از مخارج ما است، حتی آن هزینه‌هایی که نباید بشود، آنهایی که ما باید با آن مقابله کنیم، مثل قاچاق، ولی متاسفانه هنوز وجود دارد.

همه تلاش‌ها بر این است که حجم قاچاق روز به روز کم شود. ما قاچاق را از ٢٠ میلیارد به ١٢ میلیارد رساندیم، ولی ١٢ میلیارد هم خیلی زیاد است. یک میلیاردش هم زیاد است، چه رسد به ١٢ میلیارد. نمی‌خواهم بگویم موفقیت ١٠٠ درصدی بوده، اما موفقیت نسبی خوبی بوده است. ما این راه را باید ادامه دهیم برای اینکه جلوی قاچاق را بگیریم.

مردم باید بدانند که درآمد ارزی کشور از کل مخارج ارزی کشور به مراتب بیشتر است و سال آینده درآمد ارزی ما حتماً از امسال ان‌شاء‌الله بیشتر خواهد شد.

دلار ٤٧٥٠ تومان نیست، خیلی پایین‌تر از این است. باز هم باید پایین‌تر از این بیاید. این کاری است که باید بانک مرکزی انجام دهد. در کشور برای توزیع دلار اشکالاتی داریم.

اشکالاتی از دوران تحریم که به نظرم برخی از این مشکلات از بین رفته و برخی از آنها باقی مانده است. از جمله مواردی که باقی مانده مساله ارتباطات ما با بانک‌های منطقه و بانک‌های جهان است که این ارتباطات هنوز به مرحله ایده‌آل نرسیده است.

به مردم به صراحت می‌گوییم کلیه نیازمندی‌های کشور اعم از آنچه برای واردات نیاز است، آنچه صادرکنندگان نیاز دارند و آنچه برای خدمات نیاز است، دولت قطعاً تامین این خدمات را خواهد کرد و نوسانات نرخ ارز بلندمدت نخواهد بود.

کمبود منابع ارزی نداریم. وضع منابع ارزی ما امروز خوب است و در آینده هم وضع منابع ارزی ما بهتر خواهد بود.

هیچ‌وقت به نفع دولت نیست که قیمت دلار را در بازار بالا ببرد برای اینکه مخارجش را تامین کند. پیش‌ ‌بینی‌های بودجه دولت از اول سال روشن است و بر اساس آن حدود قیمت ارز، مقدار فروش نفت، صادرات و واردات را طراحی می‌کنیم لذا به مردم به صراحت می‌گویم که دولت هیچگاه دنبال افزایش نرخ ارز برای تامین کسری بودجه نیست.

اساس برنامه دولت و قولی که به مردم دادیم، امنیت، آرامش، آزادی و پیشرفت بوده است و پای این قولی که در انتخابات به مردم دادیم ایستاده‌ایم.

ما نمی‌خواهیم در کشور ناامنی باشد، اعتراض و انتقاد اشکال ندارد. حتی اینکه به خیابان آمده و در چارچوب قانون تظاهراتی هم انجام دهند، اشکالی ندارد اما آن چیزی که مردم را نگران می‌کند، ناامنی است و آن چیزی که مردم را نگران می‌کند تنش‌های بی‌مورد در جامعه است.

من محبت مردم اهواز را در ایام انتخابات با شعارهایی که دادند یادم نمی‌رود. من از بسیاری از شهرها و از جمله اهواز خاطرات فراموش‌نشدنی در آن مقطع دارم.

از امسال برای مهار منشأ ریزگردهای داخلی اقدام کرده‌ایم. البته این مساله زمان‌بر است و ما نمی‌توانیم صدها هزار هکتار را در چند ماه نهال‌کاری کرده یا به سرعت به تالاب خشک شده آب برسانیم اما کار را شروع کرده‌ایم.

جنوب شهر اهواز یکی از کانون‌های اصلی گرد و غبار است که از پارسال نهال‌کاری آن را شروع کرده‌ایم و تاکنون ٥٠٠٠ هکتار نهال‌کاری شده و تا پایان سال هم ٣٠ هزار هکتار دیگر هم نهال‌کاری می‌شود.

برای حل این مشکل به پول، آب، مالچ‌پاشی، سیاست خارجی و همکاری با سایر دولت‌ها نیازمندیم. تا پایان سال مالچ‌پاشی ٥٠٠٠ هکتار زمین به پایان می‌رسد.

بودجه در کمیسیون تلفیق است و باید به صحن علنی برود. من خبری از حذف بودجه ندارم ولی اگر این خبر هم درست باشد من به مردم قول می‌دهم به هر قیمتی این طرح را ادامه دهم

از مردم می‌خواهم متوجه باشند هر بانک یا صندوقی اگر خلاف متعارف به آنها قول سود داد بدانند خطری وجود دارد و احساس خطر و شک و تردید کنند. حواس مردم از امروز جمع باشد. دولت می‌توانست بگوید این مشکل به ما ربطی ندارد اما این کار را نکرد و دنبال حل مشکل مردم بود.

وقتی می‌گوییم دولت مشکلات را حل کند، باید با پول مردم مشکل را حل کند چون دولت از خودش پول ندارد و درآمدش از مالیات و نفت است که آن هم متعلق به مردم است.

تاکنون ٥/١١ هزار میلیارد تومان بانک مرکزی پول پرداخت کرده است تا مشکل ٩٨ درصد مردم {مشکل بدهی موسسات مالی}حل شود. قرار شد اصل پول به مردم بازگردانده شود و سود هم براساس نرخ متعادلی پرداخت شود که این کار انجام شده است و البته پرداخت این مبلغ فشار مضاعفی به دولت آورده است.

اکنون این مساله تمام شده و ما موسسه اعتباری غیرمجاز نداریم. من به بانک مرکزی دستور داده‌ام مجوز هیچ بانک خصوصی جدید را صادر نکند و مجوزی هم صادر نشده است زیرا همین مجوزهای بی‌حساب برای ما مشکل ایجاد می‌کند.

اینگونه نیست که دولت به فکر و یاد مردم نباشد و آنها مجبور باشند به خیابان‌ها بیایند. ما حتما مردم را فراموش نمی‌کنیم. البته اعتراض هم حق مردم است.

٢ الی ٣ میلیون خانواده گرفتار مشکلات صندوق‌های اعتباری شده‌اند که مشکل ٩٨ درصد مردم حل شده است و قول می‌دهم که این مشکل را تا پایان دنبال کنیم تا همه مشکلات مردم حل شود.

باید بنزین و گازوییل در شهرهای بزرگ که عموما آلودگی بیشتری دارند استاندارد باشد .

باید وسایل حمل و نقل عمومی برای مردم بیشتر کنیم تا در روزهای آلودگی هوا ماشین‌هایشان را بیرون نیاورند که در این زمینه باید به شرکت اتوبوسرانی و مترو کمک کنیم. ضمن اینکه باید وسایل نقلیه‌ای که آلودگی هوا ایجاد می‌کنند را حذف کنیم.

تلاش می‌کنیم در سال آینده خودروهای جدید را جایگزین خودروهای فرسوده از قبیل کامیون‌ها، کامیونت‌ها، مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌ها کنیم هرچند که همیشه آن بخش نویی که ما به ناوگان به حمل و نقل کشور اضافه می‌کنیم، از تعداد خودروهای فرسوده کمتر است و در این نسبت ما همیشه عقب‌تر از خودروهای فرسوده هستیم.

سال آینده و ٣ سال آینده امیدمان این است که کل اتوبوس‌ها، کامیون‌ها و کامیونت‌های فرسوده را از جاده‌های کشور حذف کنیم و ناوگان جدیدی را جایگزین کنیم که در این زمینه هم کارخانه‌های دولتی، هم خصوصی و هم نیمه خصوصی را خواسته‌ایم تا تلاش‌هایشان را انجام دهند و بتوانیم در سال ٧٠ هزار کامیون را جایگزین کنیم، چرا که ما در حدود ٢٣٠ تا ٢٤٠ هزار کامیونت فرسوده در کشور داریم که با تولید داخلی بدنه آنها و واردات موتورشان از خارج و ایجاد تسهیلات مناسب باید فضایی را به وجود بیاوریم که صاحبان این خودروها مجاب شوند تا داوطلبانه برای جایگزین کردن خودروهایشان وارد عمل شوند که البته این کار کلید به کلید انجام خواهد شد یعنی اینکه کلید ماشین فرسوده داده می‌شود و کلید ماشین جدید را دریافت می‌کنند.

در دو سال گذشته سالی ١٠٠ هزار شغل ایجاد شده که موبایل‌محور هستند و ما باید تلاش کنیم که زیرساخت‌های این مشاغل را فراهم کنیم یعنی آنکه امسال در دهه فجر با بخش جدیدی در زیرساخت‌ها افتتاح می‌کنیم تقریبا همه مردم شهرهای کشور از نسل سوم و چهارم اینترنت استفاده کنند و این به معنای آماده کردن زیرساخت‌ها از سوی ما و حفظ آزادی مردم در این فضا از سوی ما است و ما همیشه تلاش‌مان را بر این گذاشته‌ایم که این فضا باز باشد.

اگر این فضا برای چند روزی محدود شد {فیلترینگ تلگرام}برخی در اذهانشان این بود که این بهانه‌ای بوده است که این فضا را برای همیشه ببندیم اما اینگونه نیست. هرچیزی ممکن است در یک مقطعی به دلیل اضطرار انجام شود اما مهم این است که دایمی نشود. البته که باید از اخلاق و ایمان مردم هم در این زمینه حفاظت شود.

من جدای از ٤ اصل مهم امنیت، آرامش، آزادی و پیشرفت دو وعده دیگر هم در انتخابات به مردم داده‌ بودم. این دو وعده یکی تلاش مضاعف برای ایجاد اشتغال و دیگری رفع فقر مطلق بوده است که برای هردوی آنها بودجه مناسبی کنار گذاشته‌ایم و از نمایندگان می‌خواهم که این بودجه را محقق کنند و با یاری کردن دولت در تصویب بودجه بودجه‌ای را تحویل ما بدهند که توان دولت و رییس‌جمهور برای عملی کردن وعده‌هایشان به مردم فراهم کند.



منبع: روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین