پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403 شمسی /5/16/2024 11:48:53 AM
رئیس خانه معدن ایران اعلام کرد:

رئیس خانه معدن ایران از تصمیمات مهم شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی برای تامین ماشین‌آلات معدنی خبر داد و اعلام کرد: گزارش کارشناسی کمیته پیمانکاران خانه معدن ایران آماده شده و به ایمیدرو ارائه شد. 
4 تصمیم سرنوشت‌ساز برای نوسازی ماشین‌آلات معدنی/ فهرست ماشین‌آلات معدنی موردنیاز در دست ایمیدرو

به گزارش معدن نامه، محمدرضا بهرامن  با اشاره به جمع‌بندی جلسه اخیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مطرح کرد: عمده تجهیزات معادن کشور نیاز به بازسازی دارند که در این راستا رقمی معادل 500 میلیون دلار پیش‌‌بینی شده است. اگر معادن کشور به سمت نوسازی حرکت نکنند، توسعه محقق نمی‌شود. اگر سرمایه صندوق بیمه به 1500 میلیارد تومان برسد، معدنکاران برای ایجاد تحول در تجهیزات‌شان می‌توانند از تسهیلات صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی کمک بگیرند.

او با بیان اینکه وضع تعرفه غیرمنطقی در واردات ماشین‌آلات معدنی یکی از چالش‌های بخش معدن، گفت: متاسفانه در ایران ماشین آلات معدنی همچنان جزو گروه خودرو محسوب  می‌شوند و در کمیسیون ماده یک برای تعرفه واردات آن تصمیم گیری می شود. در حالی که نوسازی بخش معدن ایران با حذف نگاه غیرکارشناسانه به تعرفه واردات ماشین آلات معدنی شتاب می‌گیرد.

رئیس خانه معدن ایران ادامه داد: در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به 4 نتیجه مشخص رسیدیم. معافیت در 5 درصد از حقوق ورودی ماشین آلات معدنی، تمدید زمان ثبت و سفارش ماشین آلات معدنی، مجوز ورود برای ماشین آلات دست دوم از ٥سال به ١٠سال افزایش یابد و قرار دادن ماشین آلات معدنی در لیست ماشین آلات خط تولید.  در موضوع اول که معافیت در 5 درصد از حقوق ورودی ماشین آلات معدنی است، ضرورت دارد امکان معافیت حقوق گمرکی ماشین آلات حمل و نقل معدنی برقرار شود.

بهرامن ادامه داد: در خصوص اعمال تمدید در زمان ثبت و سفارش ماشین آلات معدنی هم به این جمع بندی رسیدیم که مجوز ورود برای ماشین آلات دست دوم از ٥سال به ١٠سال افزایش یابد تا امکان بهره‌برداری از ماده ١١٠ آیین نامه اجرایی قانون معادن درخصوص ورود ماشین آلات دست دوم خط تولید عملیات معدنی فراهم شود و میزان تعرفه براساس قیمت دستگاه‌ها محاسبه شود. همچنین در وهله بعد تاکید داریم ماشین آلات معدنی در لیست ماشین آلات خط تولید قرار گیرد و دولت با موضوع ثبت سفارش ماشین آلات مورد نیاز خط تولید عملیات معدنی، متفاوت از موضوع خودروهای سواری و تصمیماتش در خصوص ممنوعیت یا آزادسازی واردات سواری برخورد کند.

فهرست ماشین‌آلات معدنی موردنیاز در دست ایمیدرو

بهرامن در ادامه با بیان اینکه کمیته پیمانکاران خانه معدن ایران مصرف کننده بخش بزرگی از ماشین آلات معدنی در کشور است، افزود: کمیته پیمانکاران خانه معدن گزارشی در خصوص چگونگی تامین ماشین‌آلات موردنیاز بخش معدن ایران تا سال 1404 آماده و به رئیس هیات عامل ایمیدرو ارائه کرده و قرار است ایمیدرو از یک سو در راستای رشد و توسعه فعالیت‌های معدنی و ضرورت تامین ماشین‌آلات معدنی که در شرایط کنونی از استهلاک بالایی برخوردار هستند و از سویی دیگر با هدف ورود به بازارهای رقابتی با کنترل قیمت‌های تمام شده، اقداماتی در خصوص نوسازی ماشین‌آلات معدنی انجام دهد.

او ادامه داد: همچنین قرار شده ایمیدرو در خصوص تامین اعتبار 500 میلیون دلاری از طریق فاینانس ، صندوق توسعه ملی یا صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی راهکاری برای نیاز فعالان این بخش مهم در اقتصاد کشور ارائه کند.

رئیس خانه معدن ایران افزود: اگر قیمت متوسط هر دستگاه را 400 هزار دلار در نظر بگیریم برای 1500 دستگاه 600 میلیون دلار بودجه نیاز است. گزارش نهایی کمیته پیمانکاران بر اساس آمار 5 هزار معدن فعال کوچک و تناژ استخراج 392 میلیون تن استخراج واقعی در سال 96 تهیه شده است.

بهرامن ادامه داد: همچنین در این گزارش مشخص شده از یک میلیارد و دویست میلیون تن کند و کار معدن اعم از باطله برداری و استخراج واقعی ماده معدنی 800 میلیون تن مربوط به پیمانکاران است و 400 میلیون تن مربوط به بهره‌برداران معادن کوچک است.  

او گفت: برند دستگاه‌های سنگین وارداتی موردنیاز به ترتیب اولویت کوماتسو، بلاز، NHL چین و ترکس است البته استفاده و بکارگیری از تولیدات داخل کشور به عنوان وظیفه ملی مطمئنا مدنظر معدنکاران قرار می‌گیرد. ضمن اینکه مبلغ برآورد هزینه تامین ماشین‌آلات حدود 1.5 میلیارد دلار تخمین زده شده است. کمیته پیمانکاران همچنین پیشنهاد داده است با توجه به محدودیت منابع مالی، برای یک سال آینده یک سوم تعداد دستگاه‌های موردنیاز تامین شود.

بر اساس این گزارش، کمیته پیمانکاران خانه معدن از ماشین آلات مورد نیاز بخش معدن که شامل معادن کوچک، متوسط و پیمانکاران معادن بزرگ نیز در راستای جایگزینی ماشین‌آلات مستهلک شده فهرستی تهیه کرده که نشان می‌دهد 530 دستگاه بولدزر D8، 36 دستگاه بولدزر D9R، لودر در دو سایز 470 و 988، 150 دستگاه ماشین حفاری، 650 دستگاه کامیون کمپرسی، 234 دستگاه دامپتراک 60 تنی، 418 دستگاه دامپتراک 100 تنی، 119 دستگاه دامپتراک 150 تنی، 77 دستگاه بیل مکانیکی 800، 135 دستگاه بیل مکانیکی 1250 و 7 دستگاه بیل مکانیکی 2000 نیاز است. 



منبع: روابط عمومی خانه معدن ایران

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین