پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403 شمسی /5/16/2024 2:50:17 PM
معدن نامه گزارش می دهد:

کارخانه کنسانتره سنگ آهن 2.5 میلیون تنی شرکت سرمایه گذاری صنعتی و معدنی توسعه ملی با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، وزیر صنعت معدن و تجارت و رییس هیات عامل ایمیدرو افتتاح شد.
افتتاح کارخانه 2.5 میلیون تنی کنسانتره سنگ آهن سنگان
به گزارش معدن نامه، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در کارخانه اپال پارسیان عنوان کرد: این نقطه مرکز بزرگ فولاد کشور است. ظرفیت تولید ۶۰ میلیون تن کنسانتره دارد. 
او اعلام کرد: ۲۵ درصد گندله سازی کشور را این محدوده تامین خواهد کرد. ما در زمینه فولاد برنامه های قابل توجهی داریم. امروز دیگر صادرات ۱۵ میلیون تن فولاد و دستیابی به ۵۵ میلیون رویا نیست.
شریعتمداری با بیان اینکه ستاد عالی فولاد کشور تشکیل شده است، گفت: ۲۲ میلیارد دلار برای فعالیت های معدنی برای هدف دستیابی به ۵۵ میلیون فولاد که حدود ۸.۴ میلیون دلار برای صنایع معدنی و معادن و ۱۴ و نیم میلیارد سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت ها نیاز داریم.
او افزود: در حوزه زیرساخت چشم امید ما به بانک ها است. ما با کمک اهالی منطقه با انتقال آب به روش های گوناگون؛ هیچ نگرانی در توسعه نهایی آب در منطقه نداریم.
شریعتمداری ادامه داد:  برنامه داریم ایجاد ۱۱۰ میلیون تن کالا در ریل کشور را فراهم کنیم‌. ایمیدرو به عنوان سازمان توسعه ای نخ تسبیح در پیشبرد اهداف منطقه است. قوت در اساسنامه و منابع مالی این سازمان نیاز است.
در ادامه مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو در آیین افتتاحیه کارخانه گندله سازی اپال پارسیان سنگان اعلام کرد: 
او افزود: زمان کوتاه راه اندازی پروژه ها، نشان از تلاش مدیران و کارکنان در مجتمع سنگان دارد.  ۲۳درصد پشتوانه سنگ آهن از مجتمع سنگان تامین می شود.
او ادامه داد: ۲۰۰ میلیون تن به ذخیره سنگان اضافه شد و پیش بینی می کنیم تا ۳۰۰ تن افزایش یابد‌. ۱۲۰۰ هزار کیلومتر کار اکتشافی در این منطقه انجام شده است و ۱۳ محدوده امیدبخش در این محل شناسایی شده است‌. 
کرباسیان گفت: بینی می کنیم ذخیره "روی" فراوانی در این منطقه وجود دارد. همکاری با افغانستان در حوزه معدن و صنایع معدنی در سنگان ادامه دارد.
او با اشاره به اشتغالزایی ۴۰۰۰ نفری در مجتمع سنگان، گفت: زیر ساخت این منطقه در سال ۹۲، صفر بود اما امروز حامل های انرژی به صورت قابل قبولی در منطقه تامین شده است. 
در ادامه، سمیعی نژاد مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری پارسیان اعلام کرد: سنگان، نمونه بارز مدل مشارکت دولت و بخش خصوصی است. رشد اجرای پروژه بدون معماری خارجی و با تمرکز بر سیاست های بومی سازی بود.
او افزود: بومی سازی را در سنگان با تدبیر دولت یازدهم و دوازدهم به عمل رساندیم. ماموریت این است که سهام مجتمع در اختیار مردم قرار بگیرد.
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در آیین افتتاحیه کارخانه اپال پارسیان در ادامه گفت: برای راه کارهای برون رفت از مشکلات نیاز به یکسری سیاست های اقتصادی بود. سیاست های اقتصاد مقاومتی؛ اعلام شده توسط مقام معظم رهبری؛ نقشه راه است و سران قوا و مسوولان بر آن اتفاق نظر دارند.
 
او ادامه داد: محدوده سنگان در خواف؛ یکی از بزرگترین معادن سنگ آهن در جهان است. کار بزرگی معدنی با همت وزارتخانه و بخش خصوصی تبدیل به یک رشته صنعتی بزرگ شده است. امروز سنگ آهن کشور دیگر در وضعیتی نیست که بگوییم آن را خام فروشی می کنیم.
جهانگیری با بیان اینکه این معدن از مراکز مهم توسعه در این منطقه خواهد بود، گفت: این نمونه طرح ها نشان داد ما به ظرفیت ساخت تجهیزات سازی کشور و اشتغالزایی افزودیم و این همان اقتصاد مقاومتی است.
معاون اول رئیس جمهور گفت: ما در اقتصاد مقاومتی دنبال زنده کردن همین توانمندسازی ها هستیم. ما همه به این نظام و ملت متعهدیم. باید گرانی را برطرف کنیم و اشتغالزایی کنیم. حسن منطقه خواف این است که همرز با کشور دوست افغانستان است.
جهانگیری افزود: زیر ساخت های منطقه خواف باید تکمیل شود. یکی از مهم ترین طرح های توسعه  دولت توسعه ریلی است و راه آهن مشهد - زاهدان که محور توسعه ریلی بین شرق و غرب می باشد؛ مورد توجه ما است.


منبع: ایمیدرو

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین