پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403 شمسی /5/16/2024 11:35:35 AM
اولین شماره زمستانی معدن نامه منتشر شد:

معدن نامه شماره شصت و یکم جمعه اول دی‌ماه منتشر شد.
از زمین نشناس ها تا خرید و فروش مجوز خودروهای معدنی

 شماره شصت و یکم روزنامه تلگرامی معدن نامه با عکسی مربوط به ترس مردم تهران نسبت به زلزله و با تیتر «زمین نشناس‌ها» منتشر شد. معدن نامه در این شماره پرسیده است که متولی زلزله در ایران کدام نهاد است؟ در تیتر یک این شماره از روزنامه نیز رئیس خانه معدن ایران نسبت به خرید و فروش مجوز خودروهای معدنی هشدار داده است.

زمین نشناس‌ها

در این گزارش معدن نامه پرسشی مبنی بر اینکه متولی زلزله در ایران کدام نهاد است، مطرح کرده است. همچنین پرسیده شده آیا بهتر نیست با ادغام مرکز لرزه نگاری و موسسه ژئوفیزیک در سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، این سازمان، به عنوان تنها نهاد تخصصی زمین شناسی ایران به رسمیت شناخته شود؟ آیا مهندسان عمران و سازه لزوما زلزله شناسان متبحری هستند؟

 

خرید و فروش مجوز خودروهای معدنی

در تیتر یک این شماره از روزنامه معدن نامه، محمدرضا بهرامن درباره خرید و فروش مجوز خودروهای معدنی هشدار داده است. رئیس خانه معدن ایران با اشاره به معافیت خودروهای معدنی از حقوق گمرکی می‌گوید که مجوز واردات خودروهای معدنی دست دوم به قیمت بالایی از سوی برخی افراد به فروش می‌رسد.

 

اصلاح حامل‌های انرژی نرخ تورم را موقتا افزایش می‌دهد

گوشواره راست این شماره معدن نامه هم اختصاص به اظهارات اخیر معاون اقتصادی بانک مرکزی درخصوص افزایش قیمت حامل‌های انرژی و تاثیر آن بر نرخ تورم دارد. پیمان قربانی درباره پیش بینی اخیر صندوق بین المللی پول از احتمال بازگشت تورم دو رقمی به اقتصاد ایران معتقد است در این گزارش برای سال جاری نرخ تورم تک رقمی پیش بینی شده است اما با توجه به اینکه نرخ تورم کنونی نزدیک به 10 درصد است، انتظار صندوق بین المللی پول این است که با اصلاح قیمت حامل های انرژی این نرخ به صورت موقت به بالای 10 درصد برسد اما بار دیگر به محدوده تک رقمی باز خواهد گشت. او همچنین درخصوص پیش بینی بانک مرکزی از میزان اثر اصلاح قیمت حامل های انرژی بر شاخص تورم باور دارد این موضوع بستگی به سناریوهایی دارد که دولت اعمال می کند؛ همانطور که می دانید هنوز به طور دقیق در این زمینه تصمیم گیری نشده است و هر زمانی که در مجلس تصویب شود، می توان در این باره اظهار نظر کرد.

http://madannameh.com/fullcontent/Persian/3859

 

راه‌اندازی کلینیک بررسی واحدهای مشکل دار صنعتی

گوشواره چپ این شماره اختصاص به خبر جدید وزیر صمت از راه‌اندازی کلینیک بررسی واحدهای مشکل دار صنعتی دارد. محمد شریعتمداری اعلام کرده کلینیک بررسی مشکلات واحد های مشکل دار در سازمانهای استانی و ارایه مشاوره در زمینه های مختلف اصلاح ساختار مالی و نیروی انسانی و حقوقی و قضایی تا پایان سال راه اندازی می شود اما راه حل اول نهضت بازسازی و نوسازی صنعت ایران، نیارمند یک ردیف اعتباری برای کمک های سود تسهیلات اعطایی به واحد های تولیدی است. 
او همچنین گفته است برای 1400 واحد تولیدی دارای مشکل با کارگروه مشترک برنامه مناسب را باید طراحی و اجرا کنیم. شریعتمداری تاکید دارد فضای کسب و کار موضوع اصلی کشور است و باید گزارش تجمیع شده ای را در کارگروه رفع موانع تولید ارائه و راهکارهای ویژه ای با کمک سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون، کارو رفاه طرح ریزی شود.

http://madannameh.com/fullcontent/Persian/3860

 

در ادامه و ستون سمت راست، معدن نامه به اخبار روزانه و مهم بخش معدن و صنایع معدن پرداخته است.

 

سهم 31 درصدی سنگان

میزان تولید سنگ‌آهن دانه بندی در 6 واحد معدنی کشور در هشت ماه امسال به بیش از سه میلیون و 956 هزار تن رسید که نسبت به مدت مشابه پارسال افت 2 درصدی را نشان می‌دهد. مجتمع سنگ آهن سنگان در این مدت با یک میلیون و 235 هزار و 492 تن، در تولید این ماده معدنی 31.2 درصد سهم داشته است.

http://madannameh.com/fullcontent/Persian/3861


رشد 20درصدی فولاد

بر اساس اعلام سایت انجمن جهانی فولاد، میزان تولید فولاد خام ایران در ماه نوامبر2017 میلادی 24.4 درصد و تولید 11 ماه 20.6درصد رشد یافت. ایران در ماه نوامبر یک میلیون و 952 هزار تن فولاد خام تولید کرد. این رقم در مدت مشابه سال گذشته، یک میلیون و 570 هزار تن بود.

http://madannameh.com/fullcontent/Persian/3862

 

رشد 41 درصدی

بررسی شاخص بهای کالاهای صادراتی از رشد 40.9 درصدی صادرات کالاهای معدنی ایران در آبان ماه امسال درهمسنجی با مدت مشابه پارسال حکایت دارد. این شاخص در آبان ماه امسال به عدد 275.9 رسید که نسبت به ماه قبل آن (مهر) معادل 5.7 درصد افزایش یافت که بیشتر از 4.7 درصد ترقی این شاخص در مهر ماه بود.

http://madannameh.com/fullcontent/Persian/3863

 
تعطیلی معادن زغال کرمان 

در پی زلزله اخیر شهرستان کوهبنان، معادن زغالسنگ کرمان تعطیل شد. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان با اعلام این خبر اعلام کرد: معادن تونلی شهرستان کوهبنان تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود. گسل فعال شده منطقه جور و بافت قدیم کوهبنان را تحت تاثیر قرار داده است.

http://madannameh.com/fullcontent/Persian/3864



نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین