جمعه 28 ارديبهشت 1403 شمسی /5/17/2024 2:02:33 AM
در معدن نامه شصتم می خوانید:

شماره شصتم روزنامه معدن نامه سه شنبه شب 28 آذرماه 1396 منتشر شد. 
از زنگ خطر کمبود سنگ‌آهن تا ابعاد اقتصاد سیاسی رشد 8 درصدی

به گزارش معدن نامه، شماره شصتم روزنامه معدن نامه با تصویری از بازدید اخیر شورای عالی معادن از معدن سنگ‌آهن گل گهر اختصاص پیدا کرده که در این تصویر ناصر تقی زاده مدیر این مجموعه معدنی کمبود سنگ‌آهن در سال‌های آینده را به شورای عالی معادن هشدار می‌دهد. تیتر یک این شماره نیز به روایت مسعود نیلی از ابعاد اقتصاد سیاسی رشد 8 درصدی پرداخته است.

زنگ خطر کمبود سنگ‌آهن

مدیرعامل گل گهر با اشاره به بازدید اخیر اعضای شورای عالی معادن از گل‌گهر می‌گوید با توجه به ایجاد زنجیره ارزش افزود سنگ‌آهن در برخی نقاط کشور، زنگ خطر کمبود سنگ‌آهن برای کارخانه‌های فولاد به صدا درآمده و باید جلوی صادرات سنگ‌آهن و کنسانتره گرفته شود.

ناصر تقی زاده در گفت و گو با معدن نامه با بیان مطلب فوق اظهار کرد: ظرفیت تولید کنسانتره در شرکت گل گهر و گهر زمین در حال حاضر حدود 20 میلیون تن است که طی یکسال آینده به 23 میلیون تن خواهد رسید که این میزان تولید سالیانه 35 تا 40 میلیون تن سنگ‌آهن نیاز است.

http://madannameh.com/fullcontent/Persian/3857

ابعاد اقتصاد سیاسی رشد 8 درصدی

مسعود نیلی معتقد است که اقتصاد ایران نیاز به تغییر پارادایم اقتصاد سیاسی دارد که در این صورت جای منتفع شوندگان و متضررشوندگان تا حد زیادی تغییر می یابد.

این اقتصاددان معتقد است: برای مقابله با سازوکارهای مخرب و تضعیف‌کننده رشد اقتصادی در چهارچوب قواعد فعلی حکمرانی، استفاده از چهار سناریو محتمل است که در هر یک، سیاست‌های ممکن در یکی از چهار مؤلفه «تورم»، «اصلاحات ساختاری در بازارهای مختلف»، «تعامل با جهان (برون‌گرایی)» و «نقش بخش خصوصی در اقتصاد» با داده‌شده فرض‌کردن سیاست‌های سه حوزه دیگر بررسی می‌شود.

در وهله اول با حفظ تورم مزمن دورقمی، هر اصلاح اقتصادی به ضد خود تبدیل می‌شود. در وهله دوم نیز کاهش تورم بدون انجام اصلاحات در بازارهای اقتصادی برگشت تورم را در پی دارد؛ در وهله سوم، توسعه تعامل با جهان با حفظ عوامل مخرب رشد به انباشت بدهی‌های خارجی می‌انجامد؛ و در وهله چهارم نیز تلاش برای کاهش نقش دولت در بنگاه‌داری با حفظ تورم مزمن و درون‌گرایی اقتصاد، به توسعه بنگاه‌داری حاکمیتی غیردولتی منجر می‌شود. ادامه این گزارش در لینک زیر و فایل پاورپوینت سخنرانی مسعود نیلی در دومین کنفرانس اقتصاد ایران در کانال معدن نامه قرار گرفته است.

http://madannameh.com/fullcontent/Persian/3856

روی دیگرِ برخورد با تخلفات پولی و بانکی

در گوشواره راست روزنامه معدن نامه یادداشتی از رئیس بانک مرکزی قرار دارد که به زوایای مختلفی از مشکلات نظام بانکی ایران پرداخته است. ولی الله سیف در این یادداشت تاکید دارد که مهمترین اولویت بانک مرکزی در سال‌های اخیر، «اصلاح نظام بانکی» و «جلوگیری از فعالیت نهادهای پولی غیرمجاز» بوده است که به مثابه دو سر یک طیف، باید با هم مدیریت می شدند.

http://madannameh.com/fullcontent/Persian/3852

تحول معادن با الگوپذیری از IPC

در گوشواره چپ روزنامه نیز یادداشتی در باره ساختار بخش معدن و الزامات تقویت آن از عضو کمیته اقتصاد کلان خانه معدن ایران را می‌خوانید. حمید آذرمند معتقد است که گسترش همکاری‌های بین‌المللی نیز بر پایه تدوین الگوی اقتصادی و حقوقی مشارکت شرکت‌های خارجی در معادن ایران مشابه الگوی قراردادهای نفتی می‌تواند چشم‌انداز سرمایه‌گذاری‌های معدنی را مثبت کند.

او همچنین بر این باور است که توسعه زیرساخت‌های اصلی منوط بر توسعه زیرساخت‌های ریلی در مناطق معدن‌خیز کشور از راه مشارکت بخش خصوصی و شرکت‌های خارجی، توسعه زیرساخت‌های انرژی و انتقال آب در مناطق معدن‌خیز کشور از طریق مشارکت بخش خصوصی و شرکت‌های خارجی، نوسازی و توسعه ناوگان حمل‌ونقل با مشارکت بخش خصوصی و بخش خارجی در قالب قراردادهای لیزینگ تحقق می‌یابد.

http://madannameh.com/fullcontent/Persian/3853

در ستون سمت راست روزنامه معدن نامه اخبار مهم روزانه قرار گرفته که در ادامه می‌خوانید.

تغییر رویه فولادسازان داخلی

بهرام شکوری عضو هیات مدیره خانه معدن ایران پیشنهاد کرد: ۲۲ میلیون تن از زنجیره فولاد در کنار ساحل قرار دارد و این ظرفیتی که در کنار آب‌ها قرار گرفته و جنبه صادراتی دارند بهتر است به سمتی در حرکت باشند که سنگ‌آهن مورد نیاز خود را از راه واردات تامین کنند.

http://madannameh.com/fullcontent/Persian/3849

مشتری چینی

 معدنکاران ایرانی در هفت ماهه سال مالی جاری میلادی با صادرات بیش از 12.44 میلیون تن تولیدات معدنی به چین حدود 1.08 میلیارد دلار فروش داشته‌اند. بر اساس آمار ایمیدرو در این مدت واردات مواد معدنی 775.271 تن به ارزش 669.56 میلیون دلار بوده که این رقم تراز تجارت معدنی ایران با چین را به دامنه‌ای مثبت ارتقا می‌دهد.

http://madannameh.com/fullcontent/Persian/3850

سهم 64 درصدی

محمد شریعتمداری وزیر صمت اعلام کرد: از ابتدای دولت دوازدهم حدود ۲.۷ میلیارد دلار پروانه سرمایه‌گذاری خارجی تصویب و به سرمایه‌گذاران خارجی در بخش صنعت و معدن ابلاغ شده است. از مجموع ۷.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده در دولت یازدهم، حدود ۶۴ درصد آن متعلق به بخش صنعت و معدن بوده است.

http://madannameh.com/fullcontent/Persian/3854

راز کشف ذخایر فلزی

بهروز برنا معاونت اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور خبر داد: برای شناسایی ذخایر فلزی تهیه اطلاعات ژئوشیمی مهم است که بر همین اساس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور 90 درصد برگه‌های ژئوشیمی یکصدهزارم کشور را تهیه کرده که این مطالعات به معرفی محدوده‌های امیدبخش و آنومالی‌های مناسب در استان ها منجر شده است.

http://madannameh.com/fullcontent/Persian/3855

 



نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین