پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403 شمسی /5/16/2024 4:40:23 PM
در معدن نامه 59 می خوانیم:

معدن نامه شماره 59 با تصویری از محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت و تیتر یکی در خصوص صادرات سنگ آهن منتشر شد. 
پیام معدنی شریعتمداری به استانداران/ نگران صادرات سنگ آهن نیستیم

به گزارش معدن نامه، پنجاه و نهمین شماره از روزنامه معدن نامه با تصویری از محمد شریعتمداری وزیر صمت در خصوص نامه‌ وی به استانداران با محوریت حضور نماینده خانه معدن ایران در شورای معادن استان ها و تیتری درباره آینده صادرات سنگ‌آهن منتشر شد.

پیام معدنی شریعتمداری به استانداران

عکس یک این شماره محمد شریعتمداری است. وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به استانداران خواستار حضور نماینده خانه معدن ایران در شورای معادن استان‌ها شده تا بخش خصوصی در سیاستگذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان نقش‌آفرینی کند. این در حالی مطرح شده که چندی پیش هم رئیس خانه معدن ایران در نامه‌ای به معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور خواستار حضور نماینده خانه معدن در شورای عالی استان ها شد.

فعالان معدنی معتقدند در مقطع کنونی بخش خصوصی 98 درصد معادن ایران را تحت پوشش فعالیت خود قرار داده‌اند به همین دلیل شفافیت در قوانین و سیاستگذاری‌های معدنی در راستای جلب اعتماد حضور سرمایه‌گذاران حائز اهمیت است.

http://madannameh.com/fullcontent/Persian/3847

نگران صادرات سنگ آهن نیستیم

تیتر یک این شماره از معدن نامه مربوط به هشدارهایی است که اخیرا نسبت به کمبود سنگ‌آهن در تحقق طرح جامع فولاد مطرح می‌شود، است. مهدی کرباسیان رئیس ایمیدرو بر این باور است که نگرانی در خصوص سنگ‌آهن موردنیاز برای تولید 55 میلیون تن فولاد وجود ندارد اما باید میزان اکتشافات در معادن سنگ‌آهن افزایش یابد.

کرباسیان روز گذشته در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به پرسش معدن نامه مبنی بر اینکه اخیرا هشدارهایی نسبت به کمبود سنگ‌آهن در راستای هدف طرح جامع فولاد وجود دارد و احتمال قطع شدن صادرات معادن بزرگ سنگ‌آهن قوت گرفته، اظهار کرد: در زمینه تولید 55 میلیون تن فولاد که در برنامه جامع هدفگذاری شده نگرانی وجود ندارد اما به شدت اکتشافات‌مان را افزایش دهیم چرا که احتمال می‌دهیم می‌توانیم با اکتشافات بیشتر ذخایر سنگ‌آهن کشور را افزایش دهیم.

به اعتقاد او با توجه به اینکه ایمیدرو بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان  در حوزه  اکتشاف در جهت اقتصاد مقاومتی سرمایه گذاری کرده دستاوردهای مثبتی در حوزه اکتشاف خواهیم داشت.

http://madannameh.com/fullcontent/Persian/3843

28 درصد تجارت منابع معدنی دنیا در اختیار معدن و صنایع معدنی

در سمت راست بالای روزنامه معدن نامه تصویری از مدیر برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو را می‌بینید که از مدیران نسل جوان ایمیدرو محسوب می‌شود.  

سمیه خلوصی نیز در نشست خبری روز گذشته ریاست ایمیدرو خبر از آغاز توسعه فعالیت های اکتشافی در حد استاندارد‌های بین المللی توسط ایمیدرو داد و اعلام کرد: بخش معدن و صنایع معدنی اگرچه 5 درصد در تولید ناخالص داخلی سهم دارد، اما 22 درصد صادرات کل کشور به این حوزه تعلق دارد. او بر این باور است توسعه فناوری و بومی سازی یکی از اقداماتی است که ایمیدرو در سال های گذشته انجام داده است و ایمیدرو در راستای آن 76 میلیارد تومان در بخش پژوهش صرف کرده است.

http://madannameh.com/fullcontent/Persian/3846

5 راهکار برای بهبود کسب و کار در معدن

سمت راست روزنامه معدن نامه هم اختصاص به یادداشتی از حمید آذرمند عضو کمیته اقتصاد کلان خانه معدن ایران دارد. او علاوه بر اعلام 5 راهکار برای بهبود کسب و کار در معدن، بر گسترش همکاری‌های بین المللی تاکید دارد و معتقد است باید این همکاری‌ها بر پایه تدوین الگوی اقتصادی و حقوقی شکل بگیرد و مشارکت شرکت های خارجی در معادن ایران مشابه الگوی قراردادهای نفتی می‌تواند چشم اندازه سرمایه‌گذاری‌های معدنی را مثبت کند.  

 آذرمند روز شنبه 25 آذرماه در دومین کنفرانس اقتصاد ایران  اعلام کرد: بازنگری و وضع  قوانین و مقررات ناظر بر حقوق اکتشافات با بهره گیری از تجربه های جهانی، انتشار نامحدود و شفاف تمامی اطلاعات پایه زمین شناسی به محض آماده شدن در راستای رفع  رانت اطلاعاتی، ایجاد محدودیت بهره برداری و واگذاری به غیر در صورت عدم سرمایه گذاری موثر و بهره برداری از معادن،  انتشار قراردادهای دولتی با طرف های داخلی و خارجی و اعطای پروانه بهره برداری معادن به اشخاص حقوقی دارای صلاحیت و توان مالی و فنی کافی می‌تواند وضعیت فعالیت در عرصه معدن را به سمت بهبود سوق دهد.

http://madannameh.com/fullcontent/Persian/3841



نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین