شنبه 29 ارديبهشت 1403 شمسی /5/18/2024 11:16:45 PM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:38157
  • زمان انتشار:دوشنبه 19 ارديبهشت 1401-11:54
  • کاربر:
معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در دوازدهمین همایش چشم انداز صنعت فولاد و سنگ آهن ایران:

محمد اتابک، معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان در خصوص نقش صنعت در صادرات گفت: صنعت موثر ترین بخش تولیدی کشور است و نقش پررنگی در رفاه و صادرات کشور دارد. در یک دهه اخیر سهم صنعت از تولید ناخالص افزایش داشته است. امروز یک سوم اشتغال کشور در بخش صنعت و نفت و گاز است که اهمیت این بخش را به خوبی نشان می‌دهد.
برق کولر گازی را به برق کوره تولید ترجیح ندهیم

به گزارش بیرونیت، وی در ادامه افزود: تولید یکی از صنایع مهم جهان است. تولید فولاد در جهان بالا رفته است و روند سعودی به خود دیده است. سهم صنعت فولاد از تولید ناخالص دنیا حدود ۲.۱ هست. فولاد را باید یکی از شاخص های توسعه یافتگی کشورها دانست.
اتابک در خصوص وضعیت صنعت فولاد در کشور گفت: در دهه گذشته صنعت فولاد در ایران ۸۷ درصد رشد داشته است که‌ در دوران تحریم هت یکی امر بی سابقه و افتخار آفرین است. در این صنعت، تمام سرمایه گذاری‌ها و تکنولوژی با مشارکت دولت و متولیان امر بوده است. آنچه امروزه در بخش تولید فولاد داریم با قبل از انقلاب و حتی دهه اول انقلاب قابل مقایسه نیست و بسیار رشد داشته است.۱۳ درصد صادرات غیر کشور ما نفتی فولاد بوده است.

معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان در ادامه گفت: امروز برخلاف گذشته از واردات به صادرات رسیدیم. با اینحال در کشور روند سرمایه گذاری منفی بوده است و الان سه سال است که استهلاک ما از سرمایه گذاری بیشتر بوده است.عدم تغییر و ثبات در قوانین می‌تواند بهترین کمک سیاستگذاران به این صنعت باشد. در سال‌های اخیر فعالیت‌های دولت و مجلس به فولاد کشور کمک کرده به افزای سرمایه گذاری، هرچند کافی نبوده و نیست.

اتابک در خصوص مشکلات این صنعت نیز گفت: ما در صنعت برق که زیر ساخت اصلی فولاد است، متاسفانه به دلیل عدم سرمایه گذاری رشد سالیانه‌، با کاهش تولید برق روبه‌رو بوده‌ایم و عرضه ما کم‌تر از تقاضای ما بوده است که این به صنعت فولاد لطمه زده است. تولید فولاد اگر بخاطر برق قطع شود، قطعا باعث تورم می‌شود. به نظر من برق کوره نباید بخاطر برق کولر گازی قطع شود.

صنعت فولاد در سال گذشته هم با قطع برق و هم افزایش قیمت رو‌به رو بوده‌ است که این باعث ضربه خوردن این صنعت شده است.
وی در انتهای صحبت‌های خود بیان کرد: صنعت فولادی که آنقدر برای کشور ما در شرایط تحریمی ارز آوری داشته است، نباید با این مقدار محدودیت مختلف روبه رو باشد و برای آن محدودیت های جدید گذاشته شود که در کنار تحریم ها فشار را بر این صنعت بیشتر کند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین