شنبه 29 ارديبهشت 1403 شمسی /5/18/2024 6:50:27 PM
بحران قطع برق، تولید را تهدید می کند

در حالی که هنوز به روزهای داغ تابستان و اوج مصرف برق در کشور نرسیده ایم، از همین حالا فشار بر صنایع کشور از ناحیه قطع برق آغاز شده است. 
برق گرفتگی در  انتظار  فولادسازان

به گزارش خبرنگار بیرونیت، سال گذشته به خصوص در تابستان، صنایع کشور به ویژه فولادسازان با معضل قطعی برق مواجه و همین موضوع سبب کاهش تولید آنها شد. در زمستان نیز مشکلات مربوط به کمبود گاز، صنایع مختلف از جمله صنعت سیمان را تحت الشعاع قرار داد.

حالا نیز در حالی که هنوز چندین هفته تا آغاز روزهای داغ و اوج گیری مصرف برق باقی مانده، گویا از همین حالا قطعی برق در صنایع مختلف کلید خورده است. با این شرایط، هر چه به پیک گرما و اوج گیری مصرف برق نزدیک شویم، فشار بر صنایع کشور به خصوص فولادسازان افزایش خواهد یافت. به احتمال فراوان، در تابستان باز هم صنایع فولادی با معضل قطع برق به شکلی گسترده مواجه خواهند شد و این موضوع می تواند تولید در صنعت فولاد را کاهشی کند.

طبق گزارش‌های صنعت برق، رشد مصرف صنایع عامل اصلی افزایش اوج بار سال ۱۴۰۱ در روزهای اخیر عنوان شده است. بر این اساس، مصرف در کشور به صورت روزانه رکورد می‌زند و در تاریخ ۲۴ فرودین سال ۱۴۰۱، شاهد اوج بار ۴۴ هزار ۷۶۰ مگاواتی بوده ایم.

در حالت کلی البته به جز مسئله تامین انرژی صنایع، روشن شدن دستگاه‌های سرمایش مشترکان خانگی به خصوص در جنوب کشور، دیگر دلیل اصلی رشد مصرف برق تلقی عنوان می شود. 
با این وجود بررسی سهم استان‌های صنعتی در اوج بار بیانگر آن است که تامین تقاضای برق صنایع دلیل اصلی افزایش پیک مصرف برق است‌. بر این اساس در ۲ هفته ابتدایی فروردین ماه میانگین برق صنایع ۱۰.۵ درصد بیش از سال گذشته بوده است. از همین رو پیش بینی می شود قطعی برق امسال نیز به شکلی شدیدتر از قبل دامان صنایع از جمله فولاد را بگیرد. 

در این مورد، رئیس مجمع فعالان اقتصادی در گفت و گو با ایسنا گفته که قطعی‌های پی در پی برق هر سال به نسبت سال قبل از آن بیشتر می‌شود و گویی تصمیم‌گیران به جز اعمال فشار به صنایع و دستور خاموشی راهکاری برای حل این قبیل مشکلات ندارند.

به گفته محمدرضا حسینا، معضل قطعی برق صنایع در سال جاری آغاز شده و ضربه آن صنایع فولادی قابل توجه است. وی با بیان اینکه قطعی برق، به‌ غیر از آنکه در روند فعالیت کارگران و روند تولید صنایع وقفه ایجاد می‌کند، باعث خسارت به دستگاه‌ها نیز می‌شود، تاکید می کند:در سال جاری هزینه‌های جانبی تولید از جمله دستمزد کارگران، هزینه‌های حمل و نقل، بیمه، مالیات و  اجاره افزایش پیدا کرده و با معضلاتی همچون هزینه‌های تحریم و  نوسان نرخ ارز روبرو هستیم؛ بنابراین وقتی برق صنایع هم قطع می‌شود، این هزینه‌ها برای واحدهای صنعتی وجود دارد، اما تولیدی انجام نمی‌شود و کار به نوعی می‌خوابد.

رئیس مجمع فعالان اقتصادی با تاکید بر اینکه سازمان‌های مرتبط با این موضوع برای ممانعت از خاموشی برق صنایع  یا پرداخت خسارت به آن‌ها باید تمهیداتی را بیندیشند، افزود: صنایع به اندازه کافی دارای مشکل هستند و در شرایط بسیار دشواری فعالیت می‌کنند، در حالی که قطعی برق هم می‌تواند مشکلات آن‌ها را چند برابر کند. وی اظهار کرد: وظیفه دولت و حاکمیت این است که در ابتدا به فکر تامین نیاز بازار و صنایع داخلی و در گام بعدی به فکر تبادل کالا با کشورهای دیگر و ارزآوری از آنها باشند.

حسینا افزود: قطعی یک ساعت  برق صنایع در برخی کارخانه‌ها ضرر ۱۰۰ میلیون تومانی را به دنبال دارد و می‌تواند موجب کاهش راندمان و حتی بیکاری کارگران شود. سال گذشته با کسری ۱۰ هزار مگاواتی برق مواجه بودیم اما در حال حاضر این کسری ۱۶ هزار مگاوات است. 



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین