شنبه 15 ارديبهشت 1403 شمسی /5/4/2024 1:18:34 AM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:30243
  • زمان انتشار:سه شنبه 6 مهر 1400-13:38
  • کاربر:

شرکت فولاد خوزستان در سال ۱۳۵۲ به دلیل وجود منابع گاز، برق، آب و امکان حمل و نقل ریلی و جاده‌ای و نزدیکی به دریا در استان خوزستان در نزدیکی شهر اهواز با نام شرکت فولاد اهواز آغاز به کار کرد.
وضعیت سود آوری،تولید و فروش «فخوز»

اولین واحد آن در سال ۱۳۵۶ با عنوان واحد احیای شماره ۱ با ظرفیت ۵۵/ ۱ میلیون تن آهن اسفنجی به بهره‌برداری رسید. شرکت در سال ۱۳۷۴ به فولاد خوزستان تغییر نام داد و در سال ۱۳۸۵ به سهامی‌عام تبدیل و در سال ۱۳۸۶ در بازار بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته و با نماد فخوز قابل معامله شد. سرمایه فعلی شرکت فولاد خوزستان ۵۰هزار میلیارد ریال بوده و سهامدار عمده آن شرکت گروه توسعه اقتصادی پایندگان با ۴۶درصد مالکیت است. شرکت اصلی ظرفیت تولید ۸/ ۳ میلیون تن فولاد شامل بلوم، بیلت و اسلب را دارد و در حال حاضر با ظرفیت اسمی ‌در حال تولید است. شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد با ظرفیت ۵/ ۲ میلیون تنی گندله و شرکت صنعت فولاد شادگان با ظرفیت ۸۰۰ هزار تنی آهن‌اسفنجی از زیرمجموعه‌های مهم فولاد خوزستان هستند.

مفروضات اساسی در پیش بینی درآمد شرکت

مقدار تولید و فروش:شرکت ظرفیت ۸/ ۳ میلیون تنی تولید فولاد را دارد که در حال حاضر با ظرفیت اسمی‌در حال تولید است. با توجه به مشکلات قطعی برق در سال جاری و پیش بینی این اتفاق در سال آینده، میزان تولید بلوم و بیلت برای سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، ۸۵/ ۱ میلیون تن برآورد شده است. میزان تولید اسلب برای سال جاری و سال آینده ۴۶/ ۱ میلیون تن برآورد شده است. میزان فروش محصولات برای هر دو سال برابر تولید فرض شده است. ۶۰درصد از محصولات بلوم‌وبیلت و اسلب به صورت صادراتی به فروش می‌رسد.

نرخ فروش:نرخ دلاری شمش برای ادامه سال ۵۸۰ و اسلب ۶۴۴ دلار برآورد شده است. برای سال آینده شمش ۵۵۰ و اسلب ۵۹۴ دلار محاسبه شده است. نسبت نرخ شمش و اسلب داخلی به صادراتی ۹۷درصد در نظر گرفته شده که نرخ ریالی بلوم‌و بیلت برای ادامه سال ۱۳.۲۳۴ و اسلب ۱۴.۹۵۵ و برای سال آینده بلوم و بیلت ۱۴.۵۰۸ و اسلب ۱۵.۶۷۰ تومان به ازای هر کیلوگرم محاسبه شده است.

ماده اولیه:ماده اولیه اصلی شرکت کنسانتره سنگ آهن است که تقریبا ۷۰درصد مواد اولیه مصرفی را تشکیل می‌دهد. نرخ خرید کنسانتره ۲۳درصد نرخ بلوم و بیلت داخلی برآورد می‌شود که برای ادامه سال جاری ۲.۹۸۸ و برای سال آینده ۳.۲۷۶تومان به ازای هر کیلوگرم محاسبه شده است.

نرخ دلار:با توجه به کسری بودجه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزارمیلیارد تومانی دولت برای سال جاری و به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین، دلار نیمایی ۲۳.۵۰۰ تومانی برای ادامه سال جاری و ۲۶.۷۰۰ تومانی برای سال آینده برآورد شده است.

سایر هزینه‌های موثر: هزینه مواد غیر مستقیم که عمدتا الکترود است برای سال ۱۴۰۰، ۲.۰۳۲ و برای سال آینده ۲.۳۵۶ میلیارد تومان برآورد شده است. نرخ‌های جهانی الکترود در سال جاری نسبت به سال قبل کاهش داشته و برای پیش بینی از نرخ‌های ۳ ماه اول شرکت استفاده شده است. هزینه انرژی (یوتیلیتی) با توجه به نرخ سوخت ۳۰درصد نرخ گاز خوراک (نرخ گاز خوراک ۵/ ۹ سنت) و نرخ‌های جدید برق صنایع، برای سال جاری ۲.۵۴۷ میلیارد و برای سال ۱۴۰۱، ۳.۱۶۶ میلیارد تومان محاسبه شده است. هزینه عمومی‌اداری سال جاری ۲.۰۲۸ و سال آینده ۲.۷۰۱ میلیارد تومان پیش‌­بینی شده است.

سود حاصل از شرکت‌های زیرمجموعه

شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد ظرفیت ۵/ ۲ میلیون تنی کنسانتره و ۵/ ۲ میلیون تنی گندله دارد. باتوجه به اینکه خط تولید گندله به ظرفیت کامل نرسیده است برای سال جاری فروش۲/ ۱ میلیون تن کنسانتره و ۳/ ۱ میلیون تن گندله و برای سال آینده فروش یک‌میلیون تن کنسانتره و ۵/ ۱ میلیون گندله برآورد شده است. نرخ فروش کنسانتره به صورت ۲۱درصد شمش داخلی فخوز و گندله ۲۷درصد شمش داخلی فخوز در نظر گرفته شده است. شرکت صنعت فولاد شادگان ظرفیت ۸۰۰ هزار تنی آهن اسفنجی دارد که ۷۰۰ هزار تن میزان تولید و فروش این محصول را دارد. نرخ فروش آهن اسفنجی به صورت ۵۶درصد شمش داخلی فخوز برآورد می‌شود. در نهایت سود خالص ۱۴۰۰ برای شرکت توسعه فراگیر سناباد ۲.۴۹۰ و سال ۱۴۰۱، ۲.۴۲۷ میلیارد تومان برآورد می‌شود. سود خالص سال ۱۴۰۰ شرکت فولاد شادگان ۶۶۳ و سال ۱۴۰۱، ۹۳۵ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. با توجه به درصد‌های مالکیت، سهم فخوز از سود خالص این دو زیرمجموعه ۲.۰۹۹ میلیارد تومان برای سال ۱۴۰۰ و ۲.۲۳۴ میلیارد تومان برای سال ۱۴۰۱ است.

مروری بر پتانسیل‌ها و ریسک‌های شرکت

از پتانسیل‌های شرکت می‌توان به موقعیت جغرافیایی مناسب و نزدیکی به آب‌های خلیج فارس، داشتن بازار صادراتی مناسب، داشتن دو شرکت زیرمجموعه ارزشمند با رشد سودآوری، وابستگی به نرخ شمش و دلار، رشد قیمت‌های جهانی فولاد، حاشیه سود مناسب شرکت و نزدیکی به مخازن عظیم گاز عسلویه نام برد. همچنین از ریسک‌های شرکت می‌توان به قطعی برق و کمبود آب و قطعی گاز، افزایش نرخ سوخت، نرخ‌گذاری دستوری فولاد داخلی، محدودیت‌های صادراتی، افت قیمت‌های جهانی و تخفیفات و هزینه دور زدن تحریم‌ها اشاره کرد.

نظر کارشناسی

با توجه به مفروضات ذکر شده و سودهای برآوردی محاسبه شده، نسبت قیمت به سود (P/ E) آینده نگر سهم با فرض سود چهار فصل آتی و با توجه به قیمت ۱.۶۰۰تومانی فعلی ، در سطح ۸/ ۴ واحد قرار می‌گیردP/ E تاریخی صنعت فولاد ۶ تا ۵/ ۶ واحد بوده و مقایسه نسبت‌های قیمت به درآمد گفته شده نشان می‌دهد سهم در حال حاضر از سهام ارزنده بازار محسوب می‌شود و پیش‌بینی می‌شود در صورت عدم تغییرات قابل توجه در مفروضات گفته شده، سرمایه‌گذاری در این سهم با افق دید یکساله بازدهی مناسبی نصیب سهامداران کند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین