شنبه 29 ارديبهشت 1403 شمسی /5/18/2024 12:48:46 PM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:29583
  • زمان انتشار:چهارشنبه 9 تير 1400-13:16
  • کاربر:

معاون امورمعادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان گفت: ۸۵۳ معدن در این استان  پروانه بهره‌برداری دارند که ۶۰ درصد این معادن فعال است.
۶۰ درصد معادن استان اصفهان فعال است

به گزارش بیرونیت به نقل از ایرنا، محمد سرجوقیان افزود: بیش از ۴۰۰ معدن در استان اصفهان در زمینه سنگ‌های تزیینی و مصالح ساختمانی فعالیت می‌کنند که شامل انواع سنگ‌های ساختمانی، مرمریت، مرمر، گرانیت و تراورتن است.

وی گفت: اصفهان انواع گروه‌های مواد معدنی را در خود جای داده است و از نظر ظرفیت مواد معدنی به‌عنوان یکی از استان‌های مطرح کشور محسوب می‌شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان اظهار داشت: ظرفیت اسمی استخراج معادن استان سالانه ۵۰ میلیون تن انواع مواد معدنی است اما به‌صورت واقعی نزدیک به ۳۰ میلیون تن  استخراج می‌شود.

وی اضافه کرد: انواع مواد معدنی از جمله طلا، سرب، روی، آهن، مس، باریت و بنتونیت در استان اصفهان وجود دارد.

سرجوقیان با بیان اینکه سال گذشته ۵۲ پروانه بهره برداری جدید در استان صادر شد خاطرنشان کرد: به‌صورت کلی سالانه حدود ۵۰ تا ۶۰ فقره پروانه جدید برای معادن در استان صادر می‌شود و  ۵۰ معدن فعال می‌شود.  

وی بیان کرد: حدود ۹ هزار نفر در معادن استان اصفهان مشغول به کار هستند و بطور غیر مستقیم به ازای هر یک شغل در معادن ۱۰ تا ۱۲ شغل غیر مستقیم ایجاد می‌شود.   

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان با بیان اینکه معدن‌کاران سالانه باید مبلغی را تحت عنوان حقوق دولتی به حساب خزانه واریز کنند، تصریح‌ کرد: این رقم برای هر معدن متفاوت و بر اساس پروانه بهره‌برداری است که در سال گذشته بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال از این استان به حساب خزانه واریز شد.

وی گفت: فرسودگی ماشین آلات و پرداخت نشدن تسهیلات به‌عنوان مهمترین مشکلات بخش معدن اصفهان است.

سرجوقیان افزود: بر اساس قانون باید پروانه‌های معادن به‌عنوان وثیقه توسط بانک‌ها پذیرفته شود اما با توجه به اینکه بانک‌ها اطلاعات چندانی از این نوع فعالیت ندارند این مدارک را قبول نمی‌کنند و بهره برداران معادن برای دریافت تسهیلات با چالش جدی مواجه هستند.

استان اصفهان از حیث تعداد معادن فعال رتبه اول، تعداد کل معادن دارای مجوز پروانه بهره برداری رتبه دوم و از نظر میزان ذخیره قطعی رتبه سوم و میزان استخراج اسمی رتبه پنجم را در کشور دارد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین